Projektledaren Lina Hann är i full färd med att spika de sista detaljerna i programmet för årets mässa. Hon räknar med att närmare 900 utställare och cirka 40 000 besökare kommer till mässan. Det blir fyra fullspäckade dagar med föreläsningar, produktdemonstrationer och nätverkande. Målgruppen för mässan är precis som vanligt alla med någon form av koppling till bygg- och fastighetsbranschen.
Från huvudscenen blir det fokus på strategiska och strukturella frågor som konjunkturfrågor och omvärldsfrågor, teknikutveckling, kulturfrågor och jämställdhetsfrågor.
– De andra scenerna är mer tekniskt orienterade och kopplade till material som är närmare produkterna. Så tematiskt ska man kunna hitta relevant innehåll oavsett om man är arkitekt, byggherre, fastighetsägare eller jobbar i produktion, säger Lina Hann.
Även om mässan inte har något uttalat tema så är innovation, hållbarhet och energieffektivisering är ämnen som får stort utrymme i år, framför allt när det gäller scenprogrammen men också på många andra sätt.
En nyhet för i år är att de utländska gästerna får lite större fokus i programmet.
– Första dagen har vi ett internationellt program som vi gör tillsammans med Stockholm Buisness Region, som vänder sig till handelskammare, ambassader och alla våra utländska gäster och utställare. Det känns rimligt att våra utländska gäster får ta lite mer plats, i och med att de är ovanligt många i år.
En annan nyhet är ”Nordbygg by Night”, ett avslappnat afterwork för nätverkande. Där koras också Årets byggkvinna 2024 av Byggföretagen.
Något som förhoppningsvis ska göra det enklare för besökaren att navigera sig runt på mässan är en ny app.
– Tanken är att underlätta för besökaren och skapa möjlighet för ännu fler möten med appens hjälp, säger Lina Hann.
Förra gången mässan ägde rum var våren 2022. Då kom 35 000 besökare.
– Då var vi fortfarande drabbade av pandemin. I år räknar jag med att vi är uppe på normala nivåer igen.
Byggbranschen har det väldigt tufft just nu. Kommer det att märkas på mässan?
– Självklart blir det märkbart, vi är ju en spegling av branschen. Men vi är väldigt stabila och mässan kommer se ut som tidigare år. Vi ser inte att det blir färre utställare, däremot är det fler utländska utställare som har anmält sig i år än tidigare. Vi har utställare från 30 nationer och så många olika länder tror jag aldrig vi har haft tidigare. Det är jättekul att det finns så stort internationellt intresse.
Är Nordbyggmässan extra viktigt just nu, i och med läget som byggbranschen befinner sig i?
– Ja, det tycker jag. Dels på grund av omvärldsläget, dels eftersom det tufft för många företag just nu och då är det viktigt att samverka med varandra för att kunna hitta nya affärer och partners. Det gör man bäst genom att träffas.
Det här är första året som du är projektledare på egen hand för mässan. Hur känns det och vad ser du själv fram emot?
– Det känns väldigt bra! Jag har varit med och ordnat många mässor och möten men ingen mäter sig med Nordbygg. Vi har en medarrangörsgrupp som är extremt etablerad i branschen. Det ihop med vårt projektteam som har jobbat med Nordbygg i många år gör att jag känner att vi är i väldigt goda händer. Jag ser väldigt mycket fram emot att äntligen se resultatet av det som vi har planerat i två års tid.
Fakta/Nordbyggmässan
Nordbyggmässan hålls jämna år på Stockholmsmässan. Mässan ska fungera som en plattform för branschens aktörer att träffas fysiskt för att driva affärs- och branschutveckling genom möten.
Nordbygg har sex branschorganisationer som är medarrangörer. Det är: Byggmaterialindustrierna, Svensk Ventilation, VVS-Fabrikanternas Råd, Installationsföretagen, Glasbranschföreningen och Energi- och Miljötekniska föreningen.
Källa: Nordbygg
Texten är hämtad från nummer 2 2024 av tidningen ByggMaterial.