"Vi anser inte att våra kunders kunder, slutkonsumenter är idioter. Ingen annan heller för den delen. Tvärtom så har vi stor respekt för Sveriges alla hemmasnickare.", säger Beijers marknadschef Elisabet Heinrich.
”Vi tycker inte att kunder är idioter”
Branschnytt
06 december 2019
Text: Henrik Nygård Foto: Beijer Byggmaterial
Beijer Byggmaterials kampanj ”Bygga åt idioter” har väckt mycket uppmärksamhet och företaget tvingas nu göra ett förtydligande.
— Vi har fått frekvent fått frågan om vi anser att våra kunder är idioter. Svaret för oss är enkelt, vi anser inte att våra kunders kunder, slutkonsumenter är idioter. Ingen annan heller för den delen, säger marknadschefen Elisabet Heinrich.
Kampanjen har fått glada tillrop men även genererat kritik. Beijer förtydligar nu sitt syfte med kampanjen och lanserar även en specialsajt med lösningar kring de olika kundtyperna i boken.
— I media hör vi ofta om fuskbyggare och svindlare i byggbranschen. Var och varannan person tycks ha en egen skräckhistoria om just sina hantverkare. Samtidigt berättar försvinnande få om de många fantastiska hantverkare som de haft erfarenhet av, säger Elisabet Heinrich, marknadschef på Beijer och fortsätter:
— Det hör till sakens natur: sällan är en problemfri historia en underhållande historia. Men tyvärr har detta fått till följd att just hantverkare blivit en av de mest utskällda yrkesgrupperna i Sverige. Därför tog vi fram ”Bygga åt idioter” – för att belysa sidan som annars aldrig ges något utrymme. Nämligen hantverkarnas perspektiv.
Boken ”Bygga åt idioter” bygger på berättelser från över femtio hantverkare. Utifrån dessa tog Beijer fram 13 olika typer av kunder som alla har sina egenheter, och beskrev dem i boken. Boken innehåller också tips på hur man kan hantera situationerna som kan uppstå mellan hantverkare och kund.
— Dessa tips tar vi nu vidare och på beijerbygg.se finns en egen sida full med förlag på lösningar kopplat till Beijer Byggmaterials olika tjänster och den kunskap vi bidrar med för att stödja våra kunder, säger Elisabet Heinrich.
Elisabet Heinrich tror att bokens titel har varit en stor bidragande faktor till att många reagerat och uppmärksammat boken.
— Vi har fått frekvent fått frågan om vi anser att våra kunder är idioter. Svaret för oss är enkelt, vi anser inte att våra kunders kunder, slutkonsumenter är idioter. Ingen annan heller för den delen. Tvärtom så har vi stor respekt för Sveriges alla hemmasnickare.
— Titeln är snarare en lek med Thomas Erikssons bok ”Omgiven av idioter” som syftar på att vi alla är olika, snarare än faktiska idioter. Titeln är också ett sätt för oss att väcka nyfikenhet, vilket den verkligen lyckats med.
Den första upplagan av boken trycktes i 10 000 exemplar och är helt slut. En andra upplaga är på väg ut. Samtidigt är podden tvåa på poddtoppen och på Spotifys topplista med över 300 000 lyssningar.
— För första gången någonsin pågår en debatt, en dialog och en reflektion om vad det innebär att vara hantverkare. Därmed kan vi också säga att vi lyckats med vår ambition, nämligen att berätta en annan sida av historien och samtidigt skapa debatt om det gemensamma ansvaret för ett lyckat samarbete, säger Elisabet Heinrich.
Hon tycker att ”Bygga åt idioter” redan har uppnått mycket och nämner att den lett till väntade såväl som oväntade reaktioner.
— Det som värmt allra mest är att många hantverkare hört av sig till oss och beskrivit vår kampanj som en på pricken exakt berättelse om deras yrkesliv. Därtill har många privatpersoner berättat för oss om hur de rodnat när de läst om kundtyperna, och känt igen drag hos sig själva som de inte noterat innan. ”Bygga åt idioter” har på så vis skapat nya tankar hos många människor, och vi är glada över att ha bidragit med detta.
Här är Beijers nya specialsajt kopplad till kampanjen.
Annons: