I en 1 800 kvadratmeter stor tegelbyggnad med takfönster i södra Stockholm ligger K-Bygg i Västberga. Dagen till ära har butiken fått besök, bland annat av bolagets HR-direktör Jessica Fohlin. I sin roll ansvarar hon för Human Resources (HR), Kommunikation och Miljö & Kvalitet. En central del i hennes arbete är att skapa förutsättningar för företaget att nå sina mål, bland annat genom att engagera medarbetare i företagets utveckling.
Kesko Sverige består av K-Bygg, K-Rauta och Onninen och bildar en stor organisation med cirka 1 600 anställda. Bolaget ägs av den finska koncernen Kesko och arbetar utefter en decentraliserad modell, med ett starkt ägarskap och ansvarstagande långt ut i organisationen.
– Kesko Sverige strävar efter att fatta beslut så nära kund som möjligt. Vi tror också att det skapar engagemang för den enskilda medarbetaren. Förutsättningarna på de lokala anläggningarna skiljer sig åt och vi litar på att vår personal, utifrån sin kompetens, roll och erfarenhet, är mest kvalificerade för att fatta beslut för kundens och anläggningens bästa, säger Jessica Fohlin.
K-Byggs butik i Sollefteå är ett exempel på lokal anpassning. Butiken är en av få byggbutiker i staden, vilket har skapat en efterfrågan från kunderna på varor som inte vanligtvis finns på bygganläggningar med mer proffsinriktat sortiment.
– För att möta det lokala behovet tar K-Bygg i Sollefteå in utemöbler och annat från K-Rautas sortiment. Responsen har varit väldigt positiv och det roligt att vi kan nyttja sådana synergier mellan bolagen. Det centrala ska stötta det lokala, säger Jessica.
Att skapa trivsel
De senaste åren har Kesko Sverige genomgått en snabb tillväxtresa, med många förvärv på kort tid. Jessica förklarar att det har varit en utmaning att integrera bolagen och att skapa en gemensam företagskultur.
– Det är många personer med olika erfarenheter som ska flätas samman. Vi har en gemensam strategi och plattform för alla bolagen som vi arbetar utefter. Vår förhoppning är att de som jobbar inom Kesko Sverige ska uppleva att de är en del av något större, samtidigt som de ska känna en stark tillhörighet till sin grupp, med lokal förankring, säger Jessica.
Enligt en undersökning från Byggmaterialhandlarna skulle över 80 procent av alla anställda i branschen rekommendera sin arbetsplats till andra. Diverse andra undersökningar visar att saker som får anställda att trivas på sina arbetsplatser främst är bra chefer, trevliga arbetskollegor och goda utvecklingsmöjligheter. Kesko Sverige arbetar aktivt med att skapa förutsättningar för sina anställda att trivas och prestera.
– Jag tror att en av de viktigaste faktorerna för att trivas är att känna tillhörighet och att man har möjlighet att vara med och påverka. I vissa team kommer sådant naturligt, i andra fall blir ledaren en nyckel för att skapa samhörighet och samsyn, säger Jessica.
Hösten 2021 startade Kesko ett omfattande ledarprogram för chefer över hela landet. Utbildningen ger färdigheter inom bland annat målstyrning, coachning och teambuilding.
– Bra ledarskap är A och O för att skapa inkludering och engagemang. Det är oerhört viktigt att vi har kompetenta chefer, dels eftersom mycket av vår interna kommunikation går via dem. Utan inkännande chefer och möjligheten att påverka skulle vår decentraliserade modell inte fungera, säger Jessica.
Utöver ledarskapsprogram hålls även kompetenshöjande utbildningar för övrig personal, inom allt från produktkännedom till kunskap om digitala verktyg. Insatserna innebär ökad expertis mot kund såväl som möjligheter till personlig utveckling.
– Hos oss finns stora möjligheter att växa, kompetensmässigt såväl som till nya roller. Många varuhus- och platschefer har jobbat i butik tidigare och sedan fått mer och mer ansvar i olika ledarpositioner, säger Jessica.
33 år i branschen
En person som har gjort en resa inom bolaget är Janette Fällman, regionchef nordöst på K-Rauta sedan februari 2020. Janette har varit i branschen i 33 år och arbetat som bland annat ordermottagare, utesäljare och varuhuschef. Den slump som en gång förde henne till branschen, då hon fick vikariera för en föräldraledig bekant, är hon idag mycket tacksam för.
– Jag tycker om att jobba med människor och fastnade direkt för bredden och möjligheterna. Min arbetsplats är helt fantastisk och det säger jag från botten av mitt hjärta. Jag älskar att vara ute och följa arbetet på anläggningarna i region nordöst och att få vara med och hjälpa medarbetare att utvecklas, säger hon och fortsätter:
– Ett exempel som visar på möjligheterna inom bolaget hittar vi i en medarbetare som började i kassan i Kungens Kurva, för att sedan bli kassachef i Täby och därefter börja som säljchef inne. Idag är samma medarbetare varuhuschef för ett av våra större varuhus, säger hon.
Utöver utvecklingsmöjligheter är trygghet i bolaget och ett öppet arbetsklimat viktiga faktorer för att Janette ska trivas på sin arbetsplats. Den optimala arbetsgruppen beskriver hon som ett dynamiskt och samspelt team där alla vet sina roller, arbetar tillsammans mot tydliga mål och firar segrar.
Med försäljning som drivkraft
En av personerna i Janettes nuvarande team är regionsäljaren Ricki Nilsson. Han började sin bana i bolaget för snart fyra år sedan, som säljchef proffs, och kom då närmast från en tjänst som butikschef inom järnhandel.
– Jag har jobbat med handel hela livet. Det som lockade mig till Kesko Sverige och som jag tror att många andra nog också lockas av är själva säljet. Det ger en form av personlig tillfredställelse att hjälpa kunder att hitta rätt lösningar, säger han.
Precis som Janette tycker han att den bästa arbetsgruppen är dynamisk, med en blandning av personligheter, kunskaper och erfarenheter.
– På Kesko Sverige är vi en blandad skara, vilket är en styrka i mötet med kund. Kunderna är olika och vi behöver också vara det för att kunna hitta den perfekta matchen och ge bra service, säger han.
Ricki beskriver sin arbetsplats som utmanande, tillåtande, snabb och relativt platt sett till organisationsmodellen. Att det är kort mellan den som står på golvet och cheferna ser han mycket positivt på då det skapar utrymme för idéer och initiativ.
– Den centrala enheten skapar möjligheter, sedan är det upp till varje lokal enhet och individ att vara med och delta. Jag är lite allergisk mot prestige och vill ha stöttande kollegor som hjälps åt. Det är viktigt att det finns gemensamma mål och en ambition och vilja att komma framåt, säger han.
Karriärskifte
Vägen till en anställning på Kesko Sverige kan se olika ut. Magnus Holmlund hade arbetat som allt från snickare och montör till kock och säljare när han drabbades av diskbråck och tvingades byta bana. Mixen av sälj och bygg förde honom till K-Byggs butik i Västberga, där han började som butiksanställd och snart intog positionen som tillförordnad platschef.
– Det är roligt att vara inne i svängen igen. Jag har ett byggintresse som går tillbaka sedan barnsben och vet att flera andra här på anläggningen liksom jag delvis lockades hit av skapandet, säger han och fortsätter:
– Något av det viktigaste i min roll är att uppmuntra de anställda till att fatta egna beslut och att se till att bevara deras entusiasm och glöd. Jag har tidigare arbetat i miljöer som har varit raka motsatsen, med sura gubbar som tar ner en. Det är fruktansvärt.
Som Magnus ser det utgör graden av trivsel en grund för hur attraktiv en arbetsplats är.
– På vår anläggning är vi ett familjärt, glatt gäng som ställer upp för varandra och har lätt till skratt. Vi har kompetent personal som lär upp de mindre kunniga internt och hjälps åt att lösa utmaningar tillsammans, säger han.
Magnus, Janette och Ricki tycker alla att Kesko Sverige arbetar utefter en bra modell för att skapa förutsättningar för trivsel. På frågan om vad som skulle kunna göras bättre svarar de alla att kedjan skulle kunna öka samarbetet mellan de olika benen under Kesko Sverige och se till att dela kunskaper och nyttja de olika benens styrkor på ett ännu bättre sätt.
– Det är något vi arbetar aktivt med och som jag tror kommer att bli ännu lättare nu efter pandemin i och med att vi kan börja att träffas igen, säger Jessica Fohlin.
Finns det något era anställda efterfrågar som ni som arbetsgivare har svårt att svara mot?
– Ja, och det tror jag finns i alla företag. För oss rör det främst schemaläggning i butiksledet, där vi kan ha svårt att möta allas önskemål om arbetstider och sommarsemestrar. Det är ganska vanligt inom handelsområdet att man inte är nöjd med sitt schema. Det gäller att turas om och hjälpas åt, säger Jessica.
Hur upplever ni branschens attraktionskraft?
– Över lag upplever vi inga större utmaningar i att attrahera medarbetare, det svåra är att hitta personer som har både butiksvana och kompetens inom bygg. En av de saker jag tror lockar med branschen är att bygg är väldigt konkret och att man jobbar med att förverkliga folks drömmar, säger Jessica.
Vilka frågor anser du är branschens viktigaste?
– Två centrala frågor enligt mig är hållbarhet och digitalisering. Vi som företag och bransch behöver nyttja de möjligheter som ges inom hållbarhet och digitalisering och ta vårt samhällsansvar, men också använda frågorna till affärsutveckling. Det kan också ge en stolthet att jobba på ett företag som arbetar aktivt med aktuella frågor, vilket ökar vår och branschens attraktionskraft, avslutar Jessica.