Picard och Halder agerar nu inom en gemensam försäljnings- och marknadsföringsstrategi.
Picard och Halder går samman i en gemensam försäljningsstrategi
Branschnytt
10 maj 2021
Text: Ebba Strömsten Foto: Picard & Halder
Två ledande tillverkarna av hammare i Europa, Picard och Halder, agerar nu inom en gemensam försäljnings- och marknadsföringsstrategi.
Halder förvärvade Picard i juli 2017. Med en strategi att stödja återförsäljare i att sälja sina produkter, kan dessa nu marknadsföra de två varumärkena tillsammans.
Idag är Halder är en av Europas främsta tillverkare av mjukhammare, med 300 olika produkter i sin katalog. Samtidigt har Picard skapat ett sortiment med över 700 modeller av slående verktyg.
– Halder- och Picard-sortimenten kompletterar varandra perfekt och representerar det största utbudet av slående verktyg i världen, säger Stefan Halder, den tredje generationen i familjen som leder företaget.
Vid fabriken i Achstetten-Bronnen, i södra Tyskland producerar Halder 500 000 mjukhammare och andra slagverktyg per år, som marknadsförs genom ett nätverk av återförsäljare. Idag har företaget en arbetsstyrka på 220 anställda i Tyskland och cirka 50 anställda i andra delar av världen.
– Hammarproduktionen drar lärdom av organisationen och produktionen av standardprodukter, samtidigt som den drar nytta av koncernens resurser i form av marknadsföring, centraliserade tjänster, och en kraftfull logistik, förklarar Volker Gernth, försäljningschef för handverktyg.
Både Halder och Picard har höga förväntningar när det gäller produktionskvalitet.
– Vår filosofi är att behålla våra produktionsanläggningar i Tyskland genom att bli mer och mer effektiva i alla våra processer för att öka vår konkurrenskraft och samtidigt upprätthålla den höga kvaliteten på våra produkter.
Picard GmbH, med 90 anställda, har genomgått ett flertal organisatoriska förändringar under de senaste tre åren och Halder har investerat flera miljoner euro för att modernisera anläggningen.