Eleverna på Emiliaskolan i Höör fick en ny skateramp som ett resultat av XL Hjälpen.
XL Byggs kampanj blev en succé
Branschnytt
06 december 2019
Text: Henrik Nygård Foto: XL Bygg
XL Byggs kampanj XL Hjälpen blev en succé där företaget fick in mer än 2 000 nomineringar från ett tvärsnitt av hela det svenska föreningslivet.
– Det har varit allt från brukshundsklubbar och scoutkårer till hockeyföreningar och kampsportsklubbar, säger Åsa Karlsson, t.f. marknadschef på XL-BYGG.
XL-Hjälpen är ett initiativ för att ge föreningar runt om i Sverige möjlighet att genomföra små och stora byggprojekt som de annars inte skulle ha råd med. Insatsen blev en sån succé att kedjan kunde dra tillbaka planerade reklamköp i förtid.
Kampanjen lanserades som ett sätt för byggvarukedjan att fira sitt 10-årsjubileum med att ge tillbaka till samhället. XL-BYGG ägs av sina lokala handlare och kopplingen till det lokala närings- och föreningslivet är starkt.
Efter nomineringsperioden utsåg en jury nio vinnande bidrag. De vinnande föreningarna är Vaggeryd SOK Skid-och orienteringsklubb, Hrimfaxi Islandshästklubb, Finnskoga IF Skidskytte, Stora Stenen, Emiliaskolans elevkår, Hangvar SK Fotbollsklubb, Eds ryttarsällskap, Kalmarbydgens fältritt och Malmö Roller Derby.
Under hösten har XL-BYGG:s lokala handlare tagit över projekten och genomfört dem i samarbete med sina proffskunder.
– Det här visar att varumärkesbyggande och samhällsnytta kan gå hand i hand. Förutom den köpta räckvidden så gav den lokala förankring ytterligare exponering i lokala och regionala medier. Nu ser vi fram emot att göra detta till en återkommande aktivitet, säger Åsa Karlsson.
Annons: