Finjas resa började 1957 när entreprenören Kaj Andersson fick ett grustag i skånska Finja i betalning istället för pengar när han sålde vitvaror till en lantbrukare. Han byggde upp betongföretaget, och Kajs dotter Gull-Britt Jonasson är nu vd och huvudägare för Finjakoncernen.
Magnus Anderssons resa på Finja började för två år sedan, och just företagets historia är en av anledningarna.
– Varumärket var viktigt för mig. Finja är ett svenskt familjeföretag där man står för något och har en historia bakom sig, och beslutsvägarna är korta. Sedan längtade jag tillbaka till byggmaterialbranschen. Jag var vd för Stiga under två fantastiska år men det är inom byggmaterial jag har mina relationer, så jag behövde inte lång betänketid när det här tillfället dök upp.
Just att Finja är ett familjeföretag tror Magnus Andersson också är en av anledningarna till att man började arbeta med hållbarhetsfrågor långt innan bland annat råvarubristen mer eller mindre tvingat fram en förändring.
– Vi var tidiga med detta, kanske på grund av att vi är ett familjeföretag som tänker långsiktigt för barn och barnbarn och gör saker där vi kan. Jag tycker det är bra att det kommer mer och mer krav uppifrån inom området, så att vi leverantörer är tvungna att anpassa oss.
Går över till krossballast
Bland de saker som gjorts den senaste tiden är bland annat en investering på 150 miljoner för att som första torrbruksproducent i Norden gå över till krossballast istället för naturgrus. Just nu i storsäljarna Grov- och Finbetong från anläggningen i Strängnäs, och en liknande anläggning i Hässleholm är precis färdigbyggd och nu i drift. Man vill minska användandet av naturgrus eftersom det är en ändlig naturresurs som är viktig för vårt grundvatten.
Finja arbetar också mycket med digitala verktyg för att underlätta valet av rätt produkt och rätt mängd, och därmed minska svinnet.
– Svenskarna vill gärna ta i lite extra när de bygger för att vara på den säkra sidan, men om man inte överkompenserar i hållfastheten får man ett bättre klimatavtryck.
Vindkraftverk och plastsäckar
Bland flera andra saker som företaget gör inom hållbarhetsområdet kan nämnas att man har egna vindkraftverk som producerar el, och att man redan 2015 gick över till plastsäckar vilket fördubblar hållbarheten på produkterna och minskar mängden som kasseras.
– Idag har nästan betong och cement blivit ett skällsord, men många som pratar om det förstår inte helheten. Ja, det ger ett klimatavtryck när man producerar det, men det står ju väldigt länge och behöver inte underhållas. Jag tror att det är kombinationen av alla produkter som gör ett bra byggande.
Tidskrävande att ändra recept
Betongens långa livslängd är också en av de saker som gör utvecklingen av produkterna mer komplicerad än man kan tro.
– Vi optimerar hela tiden våra produkter för att använda så lite cement som möjligt som bindemedel till exempel, men det är inte helt lätt. Vi har recept på alla våra produkter, och det är en lång process att ändra i dem. Vad gäller till exempel murbruk måste det också testas under en längre tid, ska det sitta i 100 år måste vi ju vara säkra på att det håller.
Finja Betong har lanserat flera nya produkter i sin eco-serie den senaste tiden.
– Tänk vilken dynamik det blir när alla våra kunder tar efter de som redan lagt våra ecoprodukter på hyllan och jobbar 100 procent med dem. Då tar vi ett gemensamt ansvar och bidrar till att få produkter på marknaden med lägre klimatavtryck, vilket i sin tur gör att marknaden faktiskt hjälper till att få oss leverantörer än mer på hugget i dessa frågor, säger Magnus.
Vilken tycker du är den viktigaste frågan för branschen inför valet i höst?
– Jag tror man måste hålla igång ekonomin och särskilt titta på ROT-sektorn, vad man kan göra där för att hålla igång den.
Vilka frågor tror du kommer att bli viktigast i byggmaterialbranschen framöver?
– Det kommer att vara stort fokus på hållbarhet. Men även att säkerställa råvarumaterialen i hela försörjningskedjan, både till pris och volym. Idag finns det byggmaterial som är i stort sett omöjliga att få tag på, oavsett pris.
Magnus Andersson tror att byggmaterialbranschen står inför stora utmaningar framöver.
– Det har redan börjat med prisökningarna. Alla måste hjälpa till så att byggandet inte stagnerar. Det gäller att hålla igång detta, och jag tycker att många visar stor vilja att ta sitt ansvar. Ju mer utmaningar vi får i branschen desto bättre kommer vi bli på att lösa dem, alternativet finns ju inte. Utan byggmaterial byggs det inte, och då drivs inte samhället framåt.
Vad är speciellt med byggmaterialbranschen?
– Det är en rolig, lösningsorienterad bransch med korta beslutsvägar och goda relationer. Vi på Finja har en stor produktkapacitet och sällan svårt att få tag i produkter, men skulle vi ha problem med en råvara pratar vi med våra kunder, och man är förstående och försöker lösa det tillsammans.
Fakta Magnus Andersson
Jobbar med: Vice vd på Finja Betong, samt vd för Flisby AB
Familj: Hustru Erika och två utflugna barn, Jesper och Klara
Bor: Nässjö
Intressen: Resa, gärna huvudstäder, idrott i allmänhet och fiskar gärna när det finns tid över
Oanad talang: Talar rövarspråket flytande
Det bästa med mitt jobb: Att få jobba tillsammans med engagerade kollegor och kunder i en dynamisk bransch där ingen dag är den andra lik
Artikeln är hämtad från ByggMaterial nummer 3 2022.