Erik Östström ser det som sin viktigaste uppgift att se till att varje anställd förstår varför just deras roll är värdefull.

Ricky och Eric är två drivna medarbetare på K-Bygg Norrköping.

”Vi vill bli kända för att vara bäst, inte störst”

Företagaren

Byggvarumarknaden i Norrköping var relativt mättad 2017, när Erik Östström tog sig an uppdraget att etablera en filial för XL-Bygg Fresks i staden. Med ett starkt team började han att bygga upp verksamheten, som 2019 blev en del av K-Bygg och idag är en av kedjans mest framgångsrika anläggningar i Sverige, sett till volymökning de senaste åren.

Frågar man Erik Östström vad som är nyckeln till framgång svarar han ”att varje anställd förstår sin roll, vet hur de kan bidra och vågar prova”. Just det framhåller han också som Kesko Sveriges övergripande målsättning. Genom att låta den som är närmast kunden fatta beslut baserade på kunskap och erfarenhet skapar de förutsättningar för de lokala anläggningarna och större möjligheter för de anställda att bidra och påverka sin vardag. 

– Det är viktigt med ett öppet ledarskap, där var och en har utrymme att tycka till och får vara med och bestämma. Jag personligen har stort förtroende för att mina anställda klarar av att tänka själva. De får gärna testa alla möjliga idéer bara de bollar dem med mig först. Förbättring börjar med förändring, säger Erik Östström, platschef på K-Bygg Norrköping. 

Under de år som anläggningen har funnits har de överträffat sig själva gång på gång och levererat goda resultat. De första 2,5 åren gick det inte en månad utan att de ökade i volym. Erik berättar att de befintliga kunderna alltid är högsta prioritet och att de ser till att möta deras behov innan de tar in nya kunder. Ett synsätt som enligt honom själv har gjort att trycket från nya kunder är stort. 

– Det är förstås jätteroligt att nya kunder söker upp oss. Det visar att vårt koncept håller och att vi tänker på rätt sätt. Vi vill bli kända för att vara bäst, inte störst. Att vi växer ansvarsfullt är nog det jag är mest stolt över, utöver den otroliga personalen som har tagit oss dit vi är idag. De gör ett helt fantastiskt arbete med att hjälpa våra kunder dagligen. Till dem vill jag säga tack, ni gör skillnad och fortsätt våga ta för er! För att kunna växa tillsammans behöver vi våga testa, göra fel ibland och lära av våra misstag.

I september i år gjorde anläggningen sitt bästa resultat hittills. För att kunna fortsätta tillväxtresan håller de på att expandera anläggningen. 

– Vi har varit trångbodda en tid, men nu växlar vi upp till nästan 15 000 kvadratmeter. Det gör att vi kan separera logistik och gods och göra om den befintliga anläggningen till hämtanläggning för kunder. Med dubbelt så mycket gårdsyta och yta under tak kommer vi att kunna växa och effektivisera verksamheten, samt kunna ta emot fler av de kunder som knackar på dörren.

 

Hur bygger ni laganda och företagskultur bland de anställda?

– Vi var tolv anställda som öppnade den här filialen. Alla hade fasta anställningar inom bygghandel och sa upp sig från sina befintliga jobb för att komma hit och satsa på min vision. De flesta kände jag inte alls innan. Jag tror att den starten och det mod det krävde att satsa på en hårt konkurrenssatt marknad snabbt gjorde oss väldigt sammansvetsade. Det lade en bra grund för bolaget att växa på. Vi vågade, och det fortsätter vi att göra varje dag på olika sätt. 

 

Du upplevs som en väldigt driven person. Har du alltid sett dig själv som en ledare?

– Nej, det skulle jag inte säga, men jag trivs bra i den roll jag har nu. Det är roligt att få hjälpa kunder och anställda att växa, och dagarna är väldigt varierade.

 

Hur kommer det sig att du hamnade i byggmaterialbranschen?

– Det skulle jag kunna tacka mamma, pappa och mina fyra syskon för. Eftersom vi var sju i min familj när jag växte upp behövde vi bygga ut huset och renovera ett flertal gånger. Dessutom byggde vi både sommarstuga och gästhus. Jag fick hjälpa pappa att snickra och tyckte att det var roligt. I skolan gick jag sedan teknisk linje med bygginriktning. En dag kom en byggvaruhandel på besök och sa att de sökte sommarjobbare på sin anläggning i Norrköping. På den vägen är det. 

 

Du har varit i branschen i snart 25 år nu. Vad är mest utmanande med den roll du har idag? 

– Ja, genom åren har jag testat många olika roller och bland annat varit platschef på en annan byggvaruhandel. Det som är mest utmanande i den roll jag har idag är variationen. Den är både det roligaste och det mest utmanande, eftersom alla saker tar tid och det är svårt att hinna med.

 

Vilka styrkor upplever ni med att vara medlem i en stor kedja som Kesko Sverige?

– Det är tryggt att ha en stor aktör i ryggen samtidigt som det ger större utvecklingsmöjligheter för de anställda, bland annat genom utbildningar och möjlighet att byta tjänst internt. Det finns också frågor som drivs på central nivå som vi får skörda frukten av utan att göra så mycket själva, såsom hållbarhetsfrågan. Hela K-Bygg har till exempel träcertifieringarna PEFC och FSC, miljöcertifieringen ISO14001 och kvalitetscertifireringen ISO90011. Sedan har vi förstås också lokala hållbarhetsmål kopplade till de centrala.

– En sak som är bra med Kesko är att de har stort förtroende för de lokala anläggningarna. Det gör att vi kan styra vårt sortiment ganska fritt, så länge vi har grundutbudet. Vi har till exempel valt att tydligt rikta oss mot proffskunder och kan genom den fria styrningen vara väldigt lyhörda mot kunden om vad de vill ha för byggmaterial. 

 

Vad finns det för utmaningar med att vara medlem i en stor kedja som Kesko Sverige?

– En utmaning är att det kan bli svårt för alla anställda att se hur de kan bidra till att möta stora företagsgemensamma målsättningar. För vår del har det hjälpt att sätta sig ner och prata om vad var och en kan göra. Jag tror att de samtalen och den tydlighet de har gett har bidragit till att vi är där vi är idag.  

 

Om K-Bygg Norrköping:

Anläggningens storlek: 15 000 kvadratmeter

Antal anställda: 18

Omsättning: 125 miljoner 

Något vi är extra stolta över: ”Att vi har vuxit ansvarsfullt i lagom tempo. Vi har tagit in en ny kund i taget och arbetat för att behålla alla.”

Beräknat antal kick-offs innan årets slut: Fem 

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår