Linda Hammarstrand driver företaget Culture Academy. Tidigare har hon bland annat jobbat över 20 år inom Stenasfären, där en av uppgifterna var att levandegöra företagets affärsfilosofi och värdegrund till koncernens 22 000 anställda världen över. Men det som kanske ändå sticker ut mest i meritlistan är Lindas senaste jobb, som Director of Passion på Clarion Hotels för Petter Stordalen.
– Förutom att det måste vara Sveriges coolaste titel så säger den mycket om vem jag är, jag brinner för mjuka värden, säger hon.
Röja undan hinder
Hon menar att ledarna har en oerhört viktig roll i framtidens företag. Men inte genom att peka med hela handen utan genom att lyfta medarbetarna och röja undan hinder för deras arbete.
– Den dagen man gör människor värdefulla, den dagen börjar de göra vanliga saker ovanligt bra. Ledarskap är ett rent serviceyrke – uppgiften är att serva teamet med det de behöver för att göra ett bra jobb. Framtidens ledare förstår att det är mjuka värden som skapar hårda värden. Vi går inte igång på ord som ”kostnadsbesparing i procent”, vi går igång på ett ”tack snälla!”.
Inspirera istället för att instruera
Linda betonar att ledningen måste inspirera istället för att instruera, och att framgången ligger i att se skillnaden däremellan. Mycket av hemligheten bakom att arbeta tillsammans och inte bara samtidigt, som Linda uttrycker det, handlar om att hitta en balans i livet.
– Man kan inte lyckas med sin företagskultur om man inte har medarbetarna med sig. Vi har förlorat mycket engagemang under de två åren med covid och hemmaarbete. Man kommer inte på de banbrytande idéerna på en pall i köket, de föds där kemi uppstår i möten med andra. Vi måste jobba stenhårt för att skapa en attraktiv arbetsplats dit människor längtar och laddar energi och nyvunnen kunskap.
Under pandemin fick många också tid att fundera på vad som är viktigt på riktigt, och det kan sammanfattas i tre ord: platsen, tiden och värdet.
– Man måste fylla tiden med något som känns meningsfullt, som skapar värde som påverkar människor och samhället omkring dig. Löften måste infrias. När en kund kommer ska vi övertyga den om att den valde rätt som gick till just oss. När en ny kandidat valt att trycka på ”ansök” måste vi kunna övertyga om att den valde rätt arbetsplats, säger Linda.
EQ istället för IQ
Hon berättar att det på 1980-talet pratades mycket om IQ inför anställningar. Bara man fick in de skarpaste hjärnorna skulle man klara utmaningarna bättre. Men sedan började man inse att högskolepoäng inte betyder så mycket om man inte kan kommunicera. Kunskapen måste kunna bli delbar. Man började då förstå värdet av emotionell intelligens, EQ.
– Under 2020-talet har man även börjat mäta nyfikenhet, det är nyfikenheten som väcker innovation och engagemang, säger Linda som snart ska till USA och gå en utbildning i CQ, curiosity quotient. Det kan kort beskrivas som ett komplement till IQ och EQ och handlar om nyfikenheten som en nyckel till att få människor att skapa engagemang, lära nytt och öppna upp för nya idéer och innovationer.
Flytta fokus från lönsamhet till människor
Men hur skapar man då en framgångsrik och attraktiv företagskultur? Det är inget som går att köpa för pengar, utan fokus måste flyttas från lönsamhet till människor. Linda liknar framtidens arbetsplats vid en laddstation, alla måste bidra och vara medvetna om vilken energi de tar med till jobbet.
– Idag gör man business med människor man gillar. På Disney brukar de säga: Våra gäster har sparat pengar och längtat efter att få komma hit, har vi då råd att ha en dålig dag? Det ligger mycket i det, säger Linda.
Linda berättar om stafettfilosofin, som också den kommer från Disney i grunden. Den handlar om att varje medarbetare har ett värde på sin sträcka, och att alla sträckor möjliggör de andra. Framgången skapas när vi arbetar tillsammans – inte bara samtidigt.
– En kirurg kan till exempel inte börja med en operation om inte städaren varit där innan och gjort rent i salen. Bygghandlaren är inget utan de som jobbar på lagret. I en stafett är alla lika viktiga. När vi började rulla ut den här filosofin ställde vi två frågor: ”Vem servar du?” och ”Vem servar dig?”. Livet är ingen one man show, utan människor måste arbeta tillsammans. Jag tycker vi borde ha ett nytt ord i svenskan: framsnacka. Det är norska, i Sverige har vi bara motsatsen – baktala - men vi måste börja framsnacka varandra mer och rekommendera nästa kollega till kunderna och vilket värde den kommer att erbjuda på sin sträcka, till exempel ”Det finns ingen som kan förklara vårt sortiment lika bra som Britta som du ska få prata med nu”.
Hur gör man för att göra en värdegrund till mer än ord?
– Har man till exempel ”omtänksam” och ”nyfiken” som värdeord så fråga: ”Hur kan du generera fler affärer genom din omtänksamhet?” och ”Hur kan du spara pengar åt oss genom din nyfikenhet?” På så sätt kopplar man värdegrunden till resultatet. Det är vår kultur vi ser på den sista raden. Sättet vi har valt att göra saker på.
Hon tycker att ett mål för alla företag som bestämt sig för att andas och leva sina värderingar också borde vara att alla ledare ska generera minst en internrekrytering varje år.
– Lära sig något nytt kan alla. Jag som ledare måste rusta mina anställda med modet som krävs för att ta sig vidare. Inom hotellen brukade vi säga att om en vd slutade ersatte vi den med en diskare. Den nuvarande diskaren kanske börjar i restaurangen, en servitris blir hovmästare och så vidare – och i slutet av den kedjan internrekryteras också en vd.
Linda Hammarstand
Bor: I Göteborg
Familj: Lyckligt gift och två barn
Bakgrund: Disney Institute och IHM
Gör på fritiden: Lever livet
Oanad talang: Min retorik, konsten att få andra att lyssna