Utöver virke är fibergipset, som används till invändig väggbeklädning, det material som nyttjas allra mest inom Deromes husproduktion i Värö. Trots flera insatser för att minska spillet i fabriken hamnar stora mängder fibergips på deponi varje år. Fram tills nu.
Genom ett strategiskt samarbete mellan James Hardie, leverantör av fibergips, Stena Recycling och Derome har aktörerna lyckats hitta en effektiv väg framåt för att kunna återvinna fibergipset.
– Det spillmaterial vi sorterar ut vid vår husfabrik i Värö samlas upp och transporteras vidare till Stena Recycling i Borås där materialet mals ner. Därefter transporterar vi tillbaka materialet till James Hardie i Tyskland som återanvänder det i nya gipsskivor som vi köper tillbaka, förklarar Leo Malje, Chef Supply chain på Derome Husproduktion.
– Satsningen har flera positiva effekter. Den största och viktigaste är att skapa ett cirkulärt flöde, där fibergipset kan återanvändas i stället för att hamna på deponi, säger Anders Malm, Key Account Manager på Stena Recycling.
Insatsen beräknas bespara atmosfären 120 ton koldioxid per år jämfört med att den förbrukas linjärt. Det motsvarar cirka 120 flygresor mellan Stockholm och New York. Ekonomiskt är det en besparing på drygt 200 000 kronor per år i deponiavgifter.
Just nu arbetar Derome för att säkerställa att spillmaterialet från produktionen vid Värö inte kommer i kontakt med väta under returflödet. Ett gips som absorberat fukt blir tyngre och ineffektivt att transportera. En av lösningarna är att förvara spillmaterialet under tak.
Derome tillsammans med Stena och James Hardie kommer också att testa att lasta mald fibergips direkt på ”walking floor trailers” – trailers med rörligt golv som automatiserar lossning och lastning. Det görs för att öka fyllnadsgraden på bilarna och undvika användningen av så kallade big bags – säckar för byggavfall.
För att ytterligare optimera returtransporterna finns en önskan om branschöverskridande samarbeten.
– Vi är övertygade om att gemensamma utmaningar kräver gemensamma lösningar och i nästa steg önskar vi att kunna bjuda in och involvera våra branschkollegor. Genom att samarbeta ser vi att bland annat transporterna skulle kunna effektiviseras och därmed ge en ännu större klimatnytta, förklarar Leo Malje.