Det är ingen hemlighet att svenska byggvaruhus i hög mån säljer likadana varor. För att nå ut till kunderna gäller det således att särskilja sig på andra sätt än genom pris och produkt. En av Bygmas strategier för att göra det är att ge sina medarbetare optimala förutsättningar att göra ett bra jobb.
– Våra medarbetare är de mest engagerade i branschen, enligt en undersökning från Great place to work. I förlängningen leder högt engagemang till att vi får nöjda kunder, berättar Peter.
Att medarbetarna uppvisar en så hög grad av engagemang beror enligt Bygmas interna undersökningar på att medarbetarna känner sig trygga i sin anställning. Just detta är något som Bygma har arbetat aktivt för. För några år sedan identifierade de trygghet och tydlig förväntansbild som en framgångsfaktor. Därefter genomförde de ett stort internt översynsarbete där de såg över och förtydligade många interna rutiner kring bland annat anställningsavtal, medarbetarsamtal, arbetsuppgifter och förväntningar.
– Projektet gick internt under arbetsnamnet Get basics right. Responsen från verksamheten var väldigt positiv. Nu har vi en genomarbetad grund med tydliga rutiner att stå på, samt en tydlighet för våra anställda som är ännu mer sugna på att utvecklas och göra ett bra jobb, säger Peter.
Utöver trygghetsarbetet har Bygma också lagt ner insatser på kompetensutveckling. Deras anställda kan välja att fördjupa sig inom sitt arbetsområde, ta sig an nya ansvarsområden eller gå vidare till mer utmanande roller.
– Våra medarbetare har stort mandat i sina roller. De centrala funktionerna i företaget fungerar mer som ett servicecenter. Organisationsstrukturen är normalt sett inte så djup inom byggvaruhandeln, vilket skapar möjligheten till en platt organisation med korta beslutsvägar, berättar Peter.
Ett exempel på att man har lyckats bibehålla en platt organisation, trots en omsättning som passerat 15 miljarder, är att koncernens ledning med ägaren Peter Christiansen som ledare träffar alla platschefer minst två gånger per år. De årliga besöken och mötena skapar god förståelse och sammanhållning och brukar generera bra feedback kring vad som kan göras för att utvecklas ytterligare.
– Vi vill ligga nära medarbetarna och satsa på sådant som kan förbättra deras vardag. Att fånga upp feedback tidigt är viktigt. En organisation kan gå som tåget, men börjar något att glida gäller det att fånga upp det och få saken på rätt spår igen, säger Peter Lindström.
Finns det något era medarbetare tycker är extra viktigt för att trivas hos er?
– Ja, de värderar möjligheten att påverka sin tillvaro och att vara med och bidra. Vi ger förutsättningar för trivsel genom en balans av möjligheter, lyhördhet och tydlighet.
Varför är det viktigt för er att vara en attraktiv arbetsgivare?
– För att våra medarbetare ÄR verksamheten. Mår de bra mår verksamheten bra. En till anledning till att vi anstränger oss är att vi vill locka personer med rätt kompetens till branschen. Alla i byggmaterialhandeln behöver anstränga sig lite extra eftersom det inte finns någon utbredd utbildning på gymnasienivå som riktar sig specifikt mot oss. Vi på Bygma delar ut Bygmastipendiet till elever på Byggprogrammet varje år för att uppmärksamma att vi finns som en möjlig arbetsplats efter studenten.
Hur kan branschen som helhet agera för att öka sin attraktivitet?
– Frågan arbetas aktivt med i Byggmaterialhandlarnas attraktivitetsråd. Det är ett bra initiativ som jag tycker att fler borde engagera sig i. Alla aktörer i branschen kan också hjälpas åt att ändra bilden av byggmaterialhandeln. Som utomstående ser man kanske bara en brädgård, men är man i branschen vet man att de som jobbar här har en viktig uppgift. Vi är med och formar ett hållbarare samhälle, genom att erbjuda miljövänligare produktval och föreslå mer hållbara lösningar.
Texten är hämtad ur nummer 5 2024 av tidningen ByggMaterial.