Torbjörn Seger, vd för Würth Svenska AB sammanfattar 2020.
Würth gjorde nytt försäljningsrekord under 2020
Nyheter
05 februari 2021
Text: Ebba Strömsten Foto: Würth
Würth Svenska AB redovisar sin preliminära försäljningsrapport för 2020. Bolaget slår nytt försäljningsrekord. Omsättningen hamnade på 914.3 miljoner och tillväxten blev 3.4 procent.
– Det största glädjeämnet under året är det stora inflödet av nya kunder men även hur fint vår kundklubb utvecklats. Det visar att vi på det stora hela gör rätt saker, även om vi har många områden vi ska förbättra, säger vd Torbjörn Seger och fortsätter:
– Vi ser den största tillväxten på vår Industri- & Metalldivision, men också Bygg- och Cargo divisionerna påvisar god tillväxt. Vår digitala affär överträffar högt uppställda förväntningar och det gör även vår Butikskedja.
Würth Svenska har gjort flera investeringar under 2020, bland annat öppnades fyra nya butiker.
– Jag är också glad över att vi har investerat rejält under året. Det gäller inte minst satsningar med fyra nya butiker, men också en helt ny app, ett nytt ordersystem och säljverktyg. Vårt fokus på ständiga förbättringar och ökad kvalitet har också burit frukt under året.
Framöver står Würth inför nya lanseringar och investeringar i nya butiker.
– 2021 har startat med god tillväxt. Vi kommer fortsätta investera i våra säljkanaler och förbättra vårt erbjudande till samtliga kundsegment. Målet för året är att växa tvåsiffrigt och passera miljarden i försäljning. Vi ser framemot ett större antal lanseringar framöver. Närmaste är lanseringen av vår träskruv Assy4, som är revolutionerande på marknaden, avslutar Torbjörn Seger.