Utmärkelsen Empati Grand Prix baseras på ett indextal som grundar sig på resultaten från Kundempati Index-undersökningar. I undersökningen mäts den upplevda kundempatin för flertalet huvudområden på en femgradig namngiven skala från ”mycket empatiska” till ”inte alls empatiska”.
– Empati Grand Prix är en av Sveriges främsta utmärkelser inom kundbemötande så det känns otroligt glädjande att få ta emot det här priset. För oss är relationer, kompetens och service tillsammans med hjärta grunden i det vi gör, säger Mischa Moszkowicz, Marknadschef XL-Bygg.
Undersökningen visar bland annat på kundempatins betydelse för kundernas val av varumärke. Årets undersökning visar också på att kunderna värdesätter empati mer än någonsin och att varumärkesupplevelsen direkt påverkar kundernas val av varumärke och affär.
– Att det är just kunderna som utser vinnarna ger oss ett starkt kvitto på att våra medlemmar och medarbetare gör det där lilla extra varje dag. Det är de som varje dag löser sina kunders projekt och utmaningar. Vi sätter människan först och vi vill på ett äkta och genuint sätt hjälpa till med en långsiktig och hållbar lösning. Det här priset är tillägnat alla våra medarbetare runt om i landet, säger Henrik Abraham, Kommunikationsansvarig Mestergruppen.
Övriga nominerade i kategorin var K-Rauta /K-Bygg, Clas Ohlson och Hornbach.
Empati Grand Prix – alla vinnare
? Totalvinnare: Kjell & Company
? Apotek: Apoteket
? Byggvaruhandel: XL-BYGG
? Dagligvaruhandel: Ica
? Hemelektronik: Kjell & Company
? Heminredning: Mio
? Mode: Lindex
? Sport & fritid: Stadium
? Årets bubblare*: Webhallen
? Hederspriset Årets empatipris: Kollektiv Sorg
* Bygger på de som ökat sin kundempati mest under året.
Empati Grand Prix är en årlig resultatbaserad tävling med fokus på kundempati. Den baserar sig på undersökningen Kundempati Index som Index House står bakom.