Ända sedan Kesko upprättade sin landsspecifika strategi för Sverige 2018 har målet varit att fokusera på proffsmarknaden.
– Det var bland annat bakgrunden till förvärvet av Fresk Group och under de här åren har K-Bygg blivit en betydande aktör på proffsmarknaden samtidigt som det inte är någon hemlighet att K-Rauta haft lönsamhetsproblem över tid. Nu var tiden inne att bara satsa på ett varumärke och fokusera på proffsbyggarna i Sverige. Sedan är K-Rauta ett välkänt varumärke i Sverige och det kommer ju alltid som en överraskning när beslutet väl tas, och det finns så klart känslor och meningar kring det, säger Endre Espeseth.
Med respekt för medarbetarna på de olika orterna har bolaget valt att inte basunera ut över hela landet vilka varuhus som kommer att stängas respektive konverteras, utan har först och främst velat informera de medarbetare som berörs av detta beslut. De lokala förhandlingarna ska få inledas och när det blir aktuellt för stängning av varuhus samt konvertering på respektive ort kommer Kesko Sverige att informera vidare.
Varuhusen som inte ska konverteras kommer att stängas successivt från och med nu till och med första halvåret 2024. Konverteringen av övriga varuhus till K-Bygg beräknas vara klar andra halvåret 2024.
– Vi tittar framför allt på läget när vi ser på vilka varuhus vi ska satsa vidare på och vi har flera varuhus som har ett bra läge mot proffsen. Det har nog också varit en del av utmaningen för K-Rauta - att vissa varuhus haft mer proffs- än konsumentläge, säger Endre.
Privatpersoner kommer att fortsätta vara välkomna till de varuhus som konverteras, även om de inte blir den primära målgruppen.
– De privatpersoner som vill handla på samma ställe som proffsen är varmt välkomna. På vissa lokala K-Bygg-anläggningar har vi redan upp emot 50 procent privatkunder, säger Endre.
Nu står Kesko Sverige inför ett omfattande arbete med att konvertera de nio K-Rauta-anläggningarna till K-Byggs koncept med en mindre butiksyta och en rymlig drive in.
– Det ligger mycket hårt arbete i detta, men det är alltid lättare att fokusera på ett varumärke, där våra centrala stödfunktioner kommer kunna bli ännu bättre och mer effektiva.
Vilka reaktioner har ni fått på beskedet?
– Det finns en förståelse både externt och internt för beslutet men sedan finns det så klart även en ledsamhet internt för att varumärket ska försvinna, och inte minst för att vissa varuhus ska stängas. Det viktigaste är dock att tänka på att det är varumärket K-Rauta som försvinner och att vi nu satsar och investerar i varumärket K-Bygg.
Även om det är tuffa tider även för proffsmarknaden just nu har konsumentmarknaden avmattats under en längre tid, vilket gör att Kesko ser att det är rätt tid för beslutet.
– Att konsumentmarknaden avmattats ganska länge har varit en triggande faktor. Jag tror och hoppas att proffsmarknaden kommer att återhämta sig snabbare, även om nybyggnationen är fortsatt extremt låg har vi förhoppningar på ROT-marknaden framåt. Vi är optimister, säger Endre.
K-Rauta kommer att leva kvar som varumärke utanför Sverige.
– K-Rauta har en väldigt stark ställning i Finland med en betydlig marknadsandel inom byggsegmentet. Det var nog också därför man satsade på varumärket även i Sverige för 27 år sedan, men det visade sig att det inte fick riktigt samma genomslag här, säger Endre.
Kesko Sverige har i dag 51 K-Bygg-anläggningar och 16 K-Rauta-varuhus.