Kesko Sveriges vd Endre Espeseth.

Kesko fokuserar på proffsmarknaden – satsar på K-Bygg

Nyheter

Kesko Sverige satsar på proffsbyggarna genom K-Bygg. Det innebär att varumärket K-Rauta försvinner i Sverige. Nio av K-Rautas varuhus kommer att konverteras till K-Bygg medan sju kommer att stängas. – Vi vill fortsätta växa och göra K-Bygg ännu starkare och nu när vi får in nya anläggningar i varumärket K-Bygg kommer vi att få ännu större täckning, säger Kesko Sveriges vd Endre Espeseth.

Ända sedan Kesko upprättade sin landsspecifika strategi för Sverige 2018 har målet varit att fokusera på proffsmarknaden. 

– Det var bland annat bakgrunden till förvärvet av Fresk Group och under de här åren har K-Bygg blivit en betydande aktör på proffsmarknaden samtidigt som det inte är någon hemlighet att K-Rauta haft lönsamhetsproblem över tid. Nu var tiden inne att bara satsa på ett varumärke och fokusera på proffsbyggarna i Sverige. Sedan är K-Rauta ett välkänt varumärke i Sverige och det kommer ju alltid som en överraskning när beslutet väl tas, och det finns så klart känslor och meningar kring det, säger Endre Espeseth.

Med respekt för medarbetarna på de olika orterna har bolaget valt att inte basunera ut över hela landet vilka varuhus som kommer att stängas respektive konverteras, utan har först och främst velat informera de medarbetare som berörs av detta beslut. De lokala förhandlingarna ska få inledas och när det blir aktuellt för stängning av varuhus samt konvertering på respektive ort kommer Kesko Sverige att informera vidare. 

Varuhusen som inte ska konverteras kommer att stängas successivt från och med nu till och med första halvåret 2024. Konverteringen av övriga varuhus till K-Bygg beräknas vara klar andra halvåret 2024. 

– Vi tittar framför allt på läget när vi ser på vilka varuhus vi ska satsa vidare på och vi har flera varuhus som har ett bra läge mot proffsen. Det har nog också varit en del av utmaningen för K-Rauta - att vissa varuhus haft mer proffs- än konsumentläge, säger Endre. 

Privatpersoner kommer att fortsätta vara välkomna till de varuhus som konverteras, även om de inte blir den primära målgruppen. 

– De privatpersoner som vill handla på samma ställe som proffsen är varmt välkomna. På vissa lokala K-Bygg-anläggningar har vi redan upp emot 50 procent privatkunder, säger Endre. 

Nu står Kesko Sverige inför ett omfattande arbete med att konvertera de nio K-Rauta-anläggningarna till K-Byggs koncept med en mindre butiksyta och en rymlig drive in. 

– Det ligger mycket hårt arbete i detta, men det är alltid lättare att fokusera på ett varumärke, där våra centrala stödfunktioner kommer kunna bli ännu bättre och mer effektiva. 

Vilka reaktioner har ni fått på beskedet? 

– Det finns en förståelse både externt och internt för beslutet men sedan finns det så klart även en ledsamhet internt för att varumärket ska försvinna, och inte minst för att vissa varuhus ska stängas. Det viktigaste är dock att tänka på att det är varumärket K-Rauta som försvinner och att vi nu satsar och investerar i varumärket K-Bygg.

Även om det är tuffa tider även för proffsmarknaden just nu har konsumentmarknaden avmattats under en längre tid, vilket gör att Kesko ser att det är rätt tid för beslutet. 

– Att konsumentmarknaden avmattats ganska länge har varit en triggande faktor. Jag tror och hoppas att proffsmarknaden kommer att återhämta sig snabbare, även om nybyggnationen är fortsatt extremt låg har vi förhoppningar på ROT-marknaden framåt. Vi är optimister, säger Endre.

K-Rauta kommer att leva kvar som varumärke utanför Sverige.

– K-Rauta har en väldigt stark ställning i Finland med en betydlig marknadsandel inom byggsegmentet. Det var nog också därför man satsade på varumärket även i Sverige för 27 år sedan, men det visade sig att det inte fick riktigt samma genomslag här, säger Endre. 

Kesko Sverige har i dag 51 K-Bygg-anläggningar och 16 K-Rauta-varuhus. 

Annons:

Ny försäljningsdirektör på Optimera

Nyheter

07 november 2025

De vinner Årets Fasad 2025

Nyheter

06 november 2025

Ny hållbarhetsguide för golvleverantörer

Nyheter

05 november 2025

Byggavfall blir affärsnytta i webbinarium om hållbarhet

Nyheter

05 november 2025

Renoveringsindex vänder och visar positiv trend för september

Nyheter

04 november 2025

Konkurserna ökade i oktober

Nyheter

03 november 2025

Ny marknadsdirektör på Optimera

Nyheter

03 november 2025

NP Nilssons Peter Nidelius bland finalisterna i EY Entrepreneur Of The Year

Nyheter

03 november 2025

Christoffer Dalmin blir ny divisionschef på A-hus

Nyheter

03 november 2025

Beijer huvudpartner till Mustaschkampen för nionde året i rad

Nyheter

03 november 2025

”Man är mer än bara en bygghandel”

Nyheter

29 oktober 2025

Ramirentrapporten: Behov av nya kompetenser i byggbranschen

Nyheter

29 oktober 2025

Colorama Linköping firar 175 år

Nyheter

29 oktober 2025

Byggmax tillbaka i Stenungsund 2026

Nyheter

29 oktober 2025

Cramo lanserar nytt affärsområde

Nyheter

29 oktober 2025

Optimera Malmö Trä har rest sig ur askan

Nyheter

29 oktober 2025

Bygma rekordsatsar – och siktar på att fortsätta växa

Nyheter

29 oktober 2025

”Vi behöver det här rot-avdraget på 50 procent”

Nyheter

29 oktober 2025

Polaria fortsätter växa i Sverige – inleder samarbete med K-Bygg

Nyheter

28 oktober 2025

NA Svensson Huddinge bygger för framtiden

Nyheter

28 oktober 2025

TMF i siffror: Tillfällig rot-höjning ser ut att ge kökseffekt

Nyheter

27 oktober 2025

B2B driver byggmaterialhandeln under tredje kvartalet

Nyheter

24 oktober 2025

Bygg­konjunkturen: Ryckig byggmarknad på väg uppåt

Nyheter

23 oktober 2025

Ahlsell lanserar rapporten Från kris till kraft

Nyheter

23 oktober 2025

K-Bygg stärker logistiken i västra Sverige

Nyheter

23 oktober 2025

Nytt nummer av ByggMaterial!

Nyheter

23 oktober 2025

Det händer på Byggmaterialdagen 2025

Nyheter

21 oktober 2025

A-hus toppar småhusbranschen i kundlojalitet

Nyheter

21 oktober 2025

Nu invigs Europas modernaste köksfabrik

Nyheter

21 oktober 2025

Bolist fortsätter satsningen på framtidens ledare

Nyheter

21 oktober 2025

Benders lanserar betongprodukter med nära-nollutsläpp av koldioxid

Nyheter

21 oktober 2025

Deromes bygghandel är nu FSC®-certifierad

Nyheter

20 oktober 2025

Första koldioxidinfångade cementet levereras till kunder

Nyheter

20 oktober 2025

Färre byggkonkurser under tredje kvartalet

Nyheter

17 oktober 2025

De vinner stipendiet Språngbrädan

Nyheter

16 oktober 2025

Säljstart för Deromes 55+boende

Nyheter

16 oktober 2025

Fem trender som påverkar byggbranschen 2026

Nyheter

15 oktober 2025

"Riktigt kul att få starta upp en så fin anläggning"

Nyheter

15 oktober 2025

Byggde fritidshus i fjällmiljö: ”Det bästa med huset är utsikten”

Nyheter

15 oktober 2025

Tar ett nytt grepp om återvinning

Nyheter

15 oktober 2025

Svag nedgång i Byggkostnadsindex i september 2025

Nyheter

15 oktober 2025

XL-Bygg och Happy Homes finalister i Market Awards

Nyheter

15 oktober 2025

Byggstartsindikatorn: Bostadsbyggandet ökar igen

Nyheter

15 oktober 2025

Ny gemensam vägledning ska stoppa fusket i byggbranschen

Nyheter

14 oktober 2025

De blev årets vinnare inom XL-Bygg

Nyheter

13 oktober 2025

CCBuild har nu 200 partners

Nyheter

10 oktober 2025

Ahlsells logistikcentrum har certifierats enligt BREEAM Excellent

Nyheter

10 oktober 2025

Rapport från Skogsindustrierna: Byggkris och nya USA-tullar pressar trävarusektorn

Nyheter

09 oktober 2025

Optimera förlänger samarbetet med hampaisoleringstillverkaren Ekolution

Nyheter

09 oktober 2025

Forskning blir till verklighet i A-hus nya villa

Nyheter

08 oktober 2025

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår