Derome lyckas också ta sig in på tio-i-topplistan för projekt två gånger. På en fjärdeplats hamnar Skrea gårdar i Falkenberg med ett NKI på 86.
Derome vinner silver i kundnöjdhet
Nyheter
09 februari 2024
Text: Emma Sellbrink Foto: Derome
Derome kammar hem en andraplats i kategorin ”Nöjdast kunder Projektbyggda bostäder” när årets nöjdaste bostadskunder presenteras av Prognoscentret. I kategorin ”Bästa projekt” finns två Derome-projekt bland topp tio.
I årets branschmätning från Prognoscentret över nöjdast bostadskunder i Sverige tar Derome hem en andraplats med ett NKI (Nöjd Kund Index) på 79. Derome lyckas också ta sig in på tio-i-topplistan för projekt, och det två gånger om. På en fjärdeplats hamnar Skrea gårdar i Falkenberg med ett NKI på 86 och på en nionde plats kommer Rosenapeln i Varberg med ett NKI på 84.
– Vi är väldigt stolta och glada över den här laginsatsen där alla som varit involverade i våra projekt från start till mål har bidragit. Vi vill också lyfta våra samarbetspartners som är väldigt viktiga för oss. Utmärkelsen är ett kvitto på det engagemang vi alla lägger ner i våra projekt. Vi är på rätt väg och det här motiverar oss starkt till att fortsätta att jobba med förbättringar för ökad kundnöjdhet, förklarar Lisa Nord Svahn, marknadschef på Derome Bostad.
På en skakig bostadsmarknad har Derome under 2023 lyckats med en rejäl ökning av NKI-värdet, samtidigt som branschsnittet sjunker. Det förklarar Lisa Nord Svahn genom en ökad satsning på trygghet för kunden.
– Vi har fokuserat extra mycket på kontakten med kunden där vi jobbat hårt med tydlig information, kundkontakt och återkoppling. Insatser som skapar trygghet. Vi upplever att det har varit extra viktigt för våra kunder när bostadsmarknaden känts osäker och skakig. Det känns riktigt bra att jobbet ger resultat.
Förstaplatsen i kategorin ”Nöjdast kunder Projektbyggda bostäder” tilldelas Besqab, med ett NKI-värdet på 81.
Om Prognoscentrets branschmätningar:
Prognoscentrets NKI-undersökning har genomförts i samarbete med branschens aktörer och bygger på cirka 12 000 svar från köpare av nyproducerade bostäder och småhus under 2023. Undersökningen omfattar cirka 65 företag. Prognoscentrets branschmätning följer allmän praxis inom nöjdhetsmätningar och resultaten är därmed jämförbara med NKI-värden från t.ex. Svenskt Kvalitetsindex.
NKI är en sammanvägning av tre frågor som besvaras på en tio-gradig skala. Resultatet omräknas till ett index mellan 0 och 100. Värden mellan 65 och 75 innebär medelgod kundnöjdhet.