Magnus Lindestreng, Per Olsson, Emma Nilsson och Alexandra Bredberg jobbar på Happy Homes i Bålsta.

Anders Claesson är vd för Happy Homes Bålsta och tre andra Happy Homes-butiker.

”Vårt mantra är att vara glada på jobbet”

Nyheter

Sveriges gladaste färgbutik finns i Bålsta. Titeln är visserligen självutnämnd, men allt annat än tagen ur luften. Hos Happy Homes i Bålsta är kundupplevelsen och personalens välmående högt upp på prioriteringslistan – vilket också avspeglar sig i försäljningssiffrorna.

Samtidigt som många byggmaterialhandlare har det tufft ökar färg- och tapetbutiken Happy Homes i Bålsta sin försäljning. Under 2023 pekade siffrorna uppåt med 18 procent och under de första två månaderna i år konstateras en ökning med hela 25 procent. 

Butikspersonalens positiva framtoning och goda kundbemötande är en bidragande faktor till det fina resultatet menar Anders Claesson, vd för Happy Homes Bålsta och tre andra Happy Homes-butiker i Stockholmsområdet. 

– När man gör kunderna glada får man jättemycket tillbaka, och det upptäcker vi varje dag. Vår stora konkurrensfördel är att man som kund alltid blir glatt och trevligt bemött. Vi pratar väldigt mycket om hur viktigt det är att ge ett bra bemötande. Det finns en övertro till att om man ska vara seriös måste man vara allvarlig, men det är verkligen inte oproffsigt att vara glad samtidigt som man ger råd om färg, säger han. 

Arbetet med att skapa glädje i butiken har belönat sig på flera sätt. Förra året hamnade Happy Homes Bålsta etta på Better Business CX lista över vilka kedjor i Sverige som är bäst på kundmötet. 

– I år halkade vi ner en pinne, till andra plats. Men det är fortfarande jättebra och vi är jättestolta. 

En viktig nyckel till framgången är att låta medarbetarna i butiken få ta ansvar och därmed växa i sina roller. 

– Jag brinner för att utveckla människor. De som är på plats har ansvaret för butiken och de löser det som uppkommer. De har fullt mandat att göra affärer och behöver i princip aldrig fråga mg om någonting. 

En annan framgångsfaktor, enligt Anders Claesson, är att vara aktiv på sociala medier. 

– Den synligheten är jätteviktig och en del i att vara kompis med våra kunder. Vi köper aldrig marknadsföring lokalt i våra butiker utan gör bara egna jobb på sociala medier där vi lägger upp inspirerande och roliga klipp. 

I början av året blev kedjan Happy Homes en del av bygghandelskoncernen Mestergruppen. 

– Det stärker oss och ökar våra möjligheter inför framtiden, som en stor lokal aktör tillsammans med de andra bolagen. Rent konkret kommer jag kunna ägna ännu mer tid åt försäljning och mindre tid åt att förhandla med leverantörer. Min känsla och det jag sett hittills är att de är duktiga på att förhandla så att vi får bra villkor, säger Anders Claesson.

 

Till sist, vad ser du för trender i vår och sommar?
– Det som kommer mer och mer är klarare färger istället för de lite mer dämpade kulörer som vi sett mycket av på senare år. Om fem år kommer alla måla med de här klara färgerna men de som är modiga gör det redan nu. Att måla taket i samma kulör som väggarna är också en trend som vi ser mer och mer av. 

När ljuset och värmen kommer vill också många göra i ordning sina altaner och måla om sina hus.

– Utomhus slits bostaden mycket mer än inomhus. Det är ett måste att göra i ordning utsidan med jämna intervaller, oavsett om det är lågkonjunktur eller inte. Många kanske sköt upp det förra året så vi kanske kommer sälja lite mer utomhusfärg i år. 

 

 

Fakta/Happy Homes Bålsta

Butiksytan är på 600 kvadratmeter och verksamheten omsätter drygt tio miljoner kronor. Butiken har fem heltidsanställda. 

Happy Homes är Sveriges äldsta frivilliga färghandelskedja med över 80 butiker runt om i landet. Happy Homes har funnits i sin nuvarande kostym sedan 2010, men grundades som frivillig fackhandelskedja redan 1962, då under kedjenamnet Färgsam. 

 

Texten är hämtad från nummer 2 2024 av tidningen ByggMaterial.

Annons:

”Man är mer än bara en bygghandel”

Nyheter

29 oktober 2025

Ramirentrapporten: Behov av nya kompetenser i byggbranschen

Nyheter

29 oktober 2025

Colorama Linköping firar 175 år

Nyheter

29 oktober 2025

Byggmax tillbaka i Stenungsund 2026

Nyheter

29 oktober 2025

Cramo lanserar nytt affärsområde

Nyheter

29 oktober 2025

Optimera Malmö Trä har rest sig ur askan

Nyheter

29 oktober 2025

Bygma rekordsatsar – och siktar på att fortsätta växa

Nyheter

29 oktober 2025

”Vi behöver det här rot-avdraget på 50 procent”

Nyheter

29 oktober 2025

Polaria fortsätter växa i Sverige – inleder samarbete med K-Bygg

Nyheter

28 oktober 2025

NA Svensson Huddinge bygger för framtiden

Nyheter

28 oktober 2025

TMF i siffror: Tillfällig rot-höjning ser ut att ge kökseffekt

Nyheter

27 oktober 2025

B2B driver byggmaterialhandeln under tredje kvartalet

Nyheter

24 oktober 2025

Bygg­konjunkturen: Ryckig byggmarknad på väg uppåt

Nyheter

23 oktober 2025

Ahlsell lanserar rapporten Från kris till kraft

Nyheter

23 oktober 2025

K-Bygg stärker logistiken i västra Sverige

Nyheter

23 oktober 2025

Nytt nummer av ByggMaterial!

Nyheter

23 oktober 2025

Det händer på Byggmaterialdagen 2025

Nyheter

21 oktober 2025

A-hus toppar småhusbranschen i kundlojalitet

Nyheter

21 oktober 2025

Nu invigs Europas modernaste köksfabrik

Nyheter

21 oktober 2025

Bolist fortsätter satsningen på framtidens ledare

Nyheter

21 oktober 2025

Benders lanserar betongprodukter med nära-nollutsläpp av koldioxid

Nyheter

21 oktober 2025

Deromes bygghandel är nu FSC®-certifierad

Nyheter

20 oktober 2025

Första koldioxidinfångade cementet levereras till kunder

Nyheter

20 oktober 2025

Färre byggkonkurser under tredje kvartalet

Nyheter

17 oktober 2025

De vinner stipendiet Språngbrädan

Nyheter

16 oktober 2025

Säljstart för Deromes 55+boende

Nyheter

16 oktober 2025

Fem trender som påverkar byggbranschen 2026

Nyheter

15 oktober 2025

"Riktigt kul att få starta upp en så fin anläggning"

Nyheter

15 oktober 2025

Byggde fritidshus i fjällmiljö: ”Det bästa med huset är utsikten”

Nyheter

15 oktober 2025

Tar ett nytt grepp om återvinning

Nyheter

15 oktober 2025

Svag nedgång i Byggkostnadsindex i september 2025

Nyheter

15 oktober 2025

XL-Bygg och Happy Homes finalister i Market Awards

Nyheter

15 oktober 2025

Byggstartsindikatorn: Bostadsbyggandet ökar igen

Nyheter

15 oktober 2025

Ny gemensam vägledning ska stoppa fusket i byggbranschen

Nyheter

14 oktober 2025

De blev årets vinnare inom XL-Bygg

Nyheter

13 oktober 2025

CCBuild har nu 200 partners

Nyheter

10 oktober 2025

Ahlsells logistikcentrum har certifierats enligt BREEAM Excellent

Nyheter

10 oktober 2025

Rapport från Skogsindustrierna: Byggkris och nya USA-tullar pressar trävarusektorn

Nyheter

09 oktober 2025

Optimera förlänger samarbetet med hampaisoleringstillverkaren Ekolution

Nyheter

09 oktober 2025

Forskning blir till verklighet i A-hus nya villa

Nyheter

08 oktober 2025

Ramirentrapporten: Var tredje byggarbetare känner sig stressad

Nyheter

07 oktober 2025

Ny försäljningsansvarig på Diplomat Dörrar

Nyheter

07 oktober 2025

Ny Head of Sales på Kiilto

Nyheter

07 oktober 2025

Ahlsell förvärvar norsk maskinleverantör

Nyheter

06 oktober 2025

Optimera lanserar ny app

Nyheter

06 oktober 2025

De blev Årets Byggmaterialhandlare 2025

Nyheter

03 oktober 2025

BoByggarBarometern: Försiktig optimism bland landets bostadsbyggare

Nyheter

02 oktober 2025

”Det behövs så mycket material”

Nyheter

01 oktober 2025

Ambassadören Oliver vill visa att byggbranschen är rolig

Nyheter

01 oktober 2025

Nya roller när Derome Bygg & Industri utvecklar organisationen

Nyheter

01 oktober 2025

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår