Med på bild är; Niclas, Jonas, Michel, Anton, Niclas, Oliver och Per-Olof, några av Håkans medarbetare från XL-Bygg Mölndal.
XL-Bygg Kungsbacka har störst tillväxt bland XL-butikerna
Nyheter
18 november 2020
Text: Ebba Strömsten Foto: XL-Bygg
Under 2020 kommer XL-Bygg Kungsbacka att nå en omsättning på närmare 200 miljoner kronor och är den butik som har störst tillväxt i kedjan.
Håkan Osbeck är vd och delägare för XL-Bygg Kungsbacka, och har arbetat inom byggmaterialhandeln sedan 1992. I bagaget har han utbildningar i både ekonomi och teknik, samt gedigen erfarenhet inom bankvärlden, vilket delvis kanske förklarar hans framgång som entreprenör och delägare i XL-Bygg.
– Bakgrunden till framgången är bland annat att vi har skrivit avtal med cirka 15 större regionala byggare i år, samt fått in ett par större lokala byggföretag. Genom vårt lager i Fjärås, där vi också har egen produktion, levererar vi takstolar och övrigt byggmaterial till våra byggkunder. Det är självklart också mina engagerade medarbetare som varit avgörande, utan dem hade vi inte lyckats så bra. Nu har jag utökat vårt team med fyra duktiga säljare i Kungsbacka. Och ännu är inte året över, säger Håkan Osbeck, vd och delägare för XL-Bygg Kungsbacka.
XL-Bygg består idag av ett 60-tal fria handlare, och kedjechefen Carl Littlewood är stolt över hur de tillsammans bidrar till XL-Byggs fortsatta framgång och utveckling.
– Det är riktigt givande och kul att få möjlighet att jobba med branschens bästa lagspelare! Våra delägare är entreprenörer ut i fingerspetsarna och har den vilja och passion som krävs för att driva framgångsrika företag. Dessutom har man förmågan att rekrytera vassa säljare och jobba kundnära, vilket är en stor framgångsfaktor för Håkan och XL-Bygg i Kungsbacka, säger Carl Littlewood.
Gällande framtiden så är Håkan Osbeck hoppfull.
– Vår plan är att fortsätta utveckla vår nya anläggning i Mölndal och målet är att omsätta 80–100 miljoner kronor inom de närmsta tre åren. Vi kommer även att satsa på att utveckla XL-Bygg i Kungsbacka för att behålla våra gamla kunder, men även locka nya.