Peder Söderlind är inte bara författare, utan även researcher och tjänstedesigner. Sedan tio år tillbaka driver han företaget Glykol som hjälper kedjor att effektivisera riskbedömning, internkontroll och merförsäljning. Nu har han även lanserat en bok i samma genre.
Peder Söderlind har intervjuat drygt trettio vd:ar från några av Sveriges största handelskedjor och tjänsteföretag. Genom dessa intervjuer har han kartlagt vilka möjligheter men också vilka utmaningar som kedjorna står inför.
– Många upplever att världen förändras snabbt och att den blir allt mer svår att bedöma. Traditionellt sätt tas beslut utifrån erfarenhet, hur det såg ut för ett år eller en vecka sedan. Erfarenhet bygger på idén om att tid har ett värde. Men som en vd uttrycker sig, det händer mer på tio månader idag än vad det förr gjorde på tio år. En annan vd säger ”du kan titta på förra veckans försäljningssiffror, men de har ingen betydelse”. När vi inte längre kan luta oss mot erfarenhet när vi fattar beslut finns det bara ett svar kvar, att vara extremt nyfiken och att hela tiden ha råd att testa någonting nytt, säger Peder Söderlind.
Byggvaruhandeln är en av de branscher som beskrivs i boken och det visar sig tydligt hur tjänstefiering är en viktig trend för att behålla konkurrenskraft och nå hållbar tillväxt.
– Processen går från att sälja brädor till att istället sälja en färdig veranda. Från en tidigare varulogik till en tjänstelogik. Det är först när verandan är klar som kunden upplever ett värde. När man reflekterar över detta får man ett kundsynsätt, kunden i fråga kanske inte bryr sig speciellt mycket om hur länge brädorna har legat och torkat.
En av de som intervjuats i boken är Karin Eriksson som vid tiden var vd för XL-Bygg. I dagsläget axlar hon rollen som vd för Mestergruppen, där kedjorna XL-Bygg, Bolist och Järnia ingår.
– Vi behöver förhålla oss till alla de megatrender som Peder beskriver i boken för att lyckas. Det handlar till exempel om en allt mer digitaliserad värld som ställer krav på att finnas där kunden befinner sig vad gäller kommunikation och försäljning och att vi möter de krav på hållbarhet som kunderna allt mer ställer, säger hon.
Och som Peder Söderlind tidigare nämnde ser även Karin Eriksson styrkan i att förmedla tjänster och inte bara varor.
– Vi ser en tydlig trend att tjänster blir allt viktigare för både konsumenter och proffs. Även våra framtidspaningar indikerar att detta kommer att öka ytterligare. För konsumenterna handlar det exempelvis om att kunna köpa produkter inklusive montering till ett fast pris. För proffsen handlar det bland annat om att få specialanpassade lösningar för att spara tid på arbetsplatserna. Men det handlar också om andra typer av tjänster, tillexempel digitala lösningar för byggaren eller finansiella tjänster.
Peder Söderlind menar också att känslan av att finna sitt jobb betydelsefullt är en viktig faktor och att alla medarbetare måste känna att de har något att bidra med, till, från och under arbetstid.
– Det finns några punkter som blir till nyckelfrågor för alla kedjor, en är balansen mellan styrning och frihet. Men är det någonting jag lärt mig medan jag skrivit denna bok så är det att för att en kedja ska lyckas i framtiden, krävs en extrem nyfikenhet och att ha råd att prova, avslutar Peder Söderlind.