Att det var just snickeri Björn skulle hålla på med listade han ut redan som liten. Han hittade tidigt en roll i att bygga saker och renoverade en vedbod till en sovstuga innan han fyllt 15 år.
– Mina föräldrar har aldrig intresserat sig för byggande. Snickarglädjen är något jag funnit på egen hand, säger Björn Christiernsson.
Gymnasievalet gick i samma spår och några år efter att han avslutat den tvååriga bygg- och anläggningstekniska linjen startade han och en kompis eget i branschen. Sedan dess har byggandet varit ständigt närvarande, både professionellt och privat.
– Allt jag gör handlar på ett eller annat sätt om hus, hem, människa, klimat och miljö. Det är där mitt engagemang finns, sedan kan arbetsdagarna se väldigt olika ut. Jag jobbar mycket direkt med företag, med allt från interna kursmaterial och utbildningar till ren marknadsföring. Sedan skriver jag för bland annat tidningen Vi i villa. Innan Corona var det även mycket publikevent, mässor och föreläsningar, säger Björn.
Sommaren 2014 kunde den som ville följa Björns eget husbygge, från första till sista sten, i byggföretaget Finjas kanaler. Projektet Björn bygger bo blev en succé och våren 2017 kom uppföljaren, där Björn byggde ett attefallshus på samma tomt. Samtliga avsnitt finns att se på finja.se.
Vilka var de största utmaningarna under byggprojekten?
– Det är svårare än vad man kan tro att filma byggen eftersom många delar ska sammanstråla. Det gäller att tajma rätt med torktider och ha tur med vädret för att inte hamna efter i tidplanen. Fotografer brukar säga att barn och djur är det svåraste att filma, men byggen brukar inte heller vara populära, med damm, buller, förseningar, väderväxlingar och allt vad det är. Utmaningen att bygga och filma samtidigt, och bli nöjd med båda resultaten, håller mig intresserad under sådana här projekt, säger Björn och fortsätter:
– Utöver det finns det både fördelar och nackdelar med att använda sig av hemmaplan för att producera filmmaterial. Det är nära till jobbet, samtidigt som det är prövande att aldrig riktigt kunna lämna sin arbetsplats. Det finns alltid något att göra och städa undan. Jag tror att många känner igen sig i det nu under Corona.
Nu är huset sålt och i skrivande stund söker Björn en tomt att bygga sin nya drömvilla på. Än så länge finns inga ritningar för hur huset ska se ut, men Björn känner att han har hittat sin stil och vet på ett ungefär vad han vill ha.
– Jag blev otroligt nöjd med det gamla huset, men kommer ändå att förändra massor av saker i det nya projektet. Så blir det alltid. Jag gillar när det är hållbart utifrån klimat och miljö, men också över tid, så att jag får en bra livscykelanalys på det jag gör. Sedan är det viktigt för mig att hemmet byggs för att nyttjas, med grövre, tåliga material. Att jag har hittat min stil betyder inte att jag inte kan plocka in den i en helt annan typ av projekt och få ett helt annat utseende i slutändan, säger Björn.
Något som inte fanns i det gamla huset, men som han ska försöka få till i det nya, är en orangeridel.
– Även om det har varit bra ljusinsläpp i det hus familjen har bott i nu så är det något speciellt med att kunna gå in i ett rum som är ”för ljust”. Det är något jag har saknat, framför allt under den mörkare tiden av året. En annan sak jag kommer att lägga krut på är ventilation. Jag valde en lite för enkel lösning i det förra huset. Den här gången ska det bli bättre både ur energi- och komfortperspektiv, säger Björn.
Kommer vi att få följa byggandet av ditt nya hus?
– Det är jag helt övertygad om, även om inga detaljer är klara ännu och jag inte vet när det blir, säger Björn.
Under din tid i branschen har du gjort otaliga besök i byggmaterialhandeln. Finns det något du tycker att byggvaruhusen kan förbättra?
– Det är en klassiker när jag handlar byggvaror att folk känner igen mig och ber om hjälp och råd, särskilt eftersom många varuhus har ganska lite personal på golvet. Jag hoppas att varuhusen på sikt satsar mer på att utbilda sina kunder. I dag kan man åka till ett varuhus med jättegott självförtroende, men bli uppgiven när man väl kommer dit och ser att oj det fanns tio stycken av samma produkt och alla är i princip likadana. Det är då problemen börjar. Det var vanligare förr att man sprang på någon på ett byggvaruhus som faktiskt hade jobbat som plåtslagare eller snickare. De yngre människor med mindre erfarenhet som säljer numera har generellt sett mindre kunskap, men vi kunder behöver fortfarande information inför våra projekt, säger Björn.
Vad ser du för lösning på det problemet?
– Jag ser det som en självklarhet att kvalitetssäkrad information kommer att växa sig starkare via webben. Det behövs för att kunderna ska slippa leta efter tips i E-forum, där de ges felaktiga råd som kostar mycket att rätta till. I badrum begås det oerhört mycket misstag, vilket kostar mycket pengar. Det är dags att ta ansvar för att undvika sådana missöden. Man skulle kunna säga att branschen borde göra lite mer som jag, avslutar Björn.
Fakta
Ålder: 46
Familj: två döttrar på 8 och 12 år
Bor: hyreslägenhet i Nynäshamn
Favoritbyggmaterial: ”Jag förespråkar rätt material på rätt plats.”
Favoritverktyg: ”Min kära motorsåg, multiverktyget som jag gärna använder på min egen tomt.”
Jag drömmer om att bygga: ”Ett nytt hus.”
Det här visste du inte om mig: ”Jag får inte myggbett, även om jag sitter ute en hel kväll och andra blir sönderbitna.”
Läs även om Björns bästa tips inför sommarens byggsäsong, som kommer i tidningen ByggMaterial den 29 april.