Erik Öhlin, COO K-Bygg Kesko AB
Hur nyttjar ni den digitala transformationen?
– K-Bygg är en kedja på stark tillväxt och med flera nya förvärv så har harmonisering av våra affärssystem blivit ett prioriterat område för att kunna ha samma uppföljning och arbetssätt. Vi vill nå stordriftsfördelar och homogenisera våra processer och det gör vi bland annat genom att jobba med olika digitala processer.
Hur pass långt har ni nått vad gäller e-handeln?
– Vi jobbar hårt för att möta våra kunders efterfrågan på många olika sätt och e-handeln är en viktig del i detta. I dagsläget kan vi erbjuda våra företagskunder att lägga order hela dygnet på k-bygg.se, för att sedan kunna få leveranser till bygget snabbt och smidigt eller om de vill hämta sina produkter i butiken. Små och medelstora byggföretag är prioriterade målgrupper för oss och vi vet att de tycker det är viktigt med personliga relationer med säljarna på sin lokala butik. Digitaliseringen får aldrig upplevas som ett hinder för det. Bland annat därför erbjuder vi våra kunder att se sin lokala butiks unika sortiment och bakom inlogg se sina avtalade priser så att de kan planera sina inköp hos oss. Även privatpersoner är så klart välkomna till vår e-handel.
Vilka problem och möjligheter finns inom digitaliseringen?
– Vi ser så klart stora möjligheter, både vad gäller effektiviseringar, samt för att kunna erbjuda en för kunden alltmer anpassad produkt/tjänst i rätt tid och plats. Digitaliseringen underlättar för både medarbetare och kunder att lättare och snabbare hålla sig uppdaterade kring produktinformation, miljödeklarationer och mycket mer på vår hemsida.
Hur arbetar ni kortsiktigt och långsiktigt när det gäller detta område?
– Vi har ett långsiktigt fokus där vi jobbar både medvetet och strategiskt för att skapa en bra digital upplevelse för våra kunder, men även möta behoven inom organisationen. Våra medarbetare som jobbar med den digitala utvecklingen är dock alltid väldigt lyhörda och tar input från omvärlden så att vi kan snabbt agera för att underlätta för våra kunder och medarbetare i vardagen. Vårt digitala team jobbar hela tiden nära våra kunder och låter dem vara piloter i olika digitala utvecklingsprojekt så att utvecklingen styrs av kundbehoven.
Hur ser er framtidsvision ut inom området digitalisering och e-handel?
– E-handeln och digitaliseringen har funnits länge, men än har vi inte sett toppen på den utvecklingen - särskilt när det kommer till vår bransch. De större byggbolagen har sina krav på digitaliserade orderflöden och det kravet ser vi även kommer från mindre byggbolagen och framför allt den yngre generationen. Det viktigaste för oss är ändå att vara personliga med våra kunder, leverera byggvaror av hög kvalitet, vara ett kompetent bollplank och möjliggöra byggen runt om i Sverige. Med en så stark ägare som Kesko i ryggen så får vi massa synergier, vilket gör att jag är helt övertygad om att vi kommer kunna ligga i framkant i den digitala utvecklingen i vår bransch.
Ola Rydholm, chef Digitala kundrelationer Derome Byggvaror & Träteknik AB
Hur långt har ni kommit inom digitaliseringen på ert företag?
– Som för de flesta andra så är vi mitt uppe i den, har varit ett antal år och kommer vara så framöver också. Vi har de senaste åren genomfört stora systemprojekt och skapat förutsättningarna för att framöver både effektivisera interna processer, men främst att skapa kundnytta genom digitala verktyg.
Hur nyttjar ni den digitala transformationen?
– Här har vi nu nya möjligheter att koppla ihop både våra interna system, men även integrera oss med våra kunders system på det sätt som passar respektive kundkategori bäst.
Hur pass långt har ni nått vad gäller e-handeln?
– Försäljningsmässigt har vi en förhållandevis låg andel försäljning via vår e-handel, vi har dock en stark tillväxt och ser det som en integrerad del av vår övriga försäljning.
Vilka problem och möjligheter finns inom digitaliseringen?
– Vi ser många möjligheter med digitaliseringen, exempelvis ökad tillgänglighet och servicegrad för våra kunder. Självklart finns det också svårigheter på vägen med bland annat prioriteringar av olika behov.
Hur arbetar ni kortsiktigt och långsiktigt när det gäller detta område?
– Kortsiktigt jobbar vi i det dagliga med ständiga förbättringar och dedikerad personal både för support, utbildning och utveckling. Långsiktigt har vi olika forum för att lyfta blicken internt, tillsammans med leverantörer och samarbetspartners samt inte minst ihop med våra kunder.
Hur ser er framtidsvision ut inom området digitalisering och e-handel?
– Vi tror att det är ett måste för att överleva på sikt, olika kundkategorier har olika önskemål och krav. Vi tror att senaste årens förändringar i hur man handlar som konsument också påverkar vad man förväntar sig av sina leverantörer i sitt arbete. Vi tror att kombinationen av lokal fysisk närvaro, att finnas nära kunden i kombination med digitala lösningar är viktigt framåt.
Henrik Hammargren, vice vd AB Karl Hedin Bygghandel
Hur långt har ni kommit inom digitaliseringen på ert företag?
– Långt när det gäller interna digitaliseringen, administrativa fakturaflöden och elektroniska fakturor till kunderna. Detta är för att frigöra kundservicen, vi har dagsaktuella saldon i försäljning och en webbportal – som underlättar både för kunderna och anställda. Det finns möjlighet att se både saldon, ingående order och fakturahistorik.
Hur nyttjar ni den digitala transformationen?
– Digitala lösningar ska ge kundnytta och underlättande för slutkund - ett exempel är att vi har handterminaler när vi servar kunder.
Hur pass långt har ni nått vad gäller e-handeln?
– Vi har kommit ganska långt när det gäller e-handel för professionella kunder, men det är inget som vi i nuläget erbjuder brett till privatpersoner.
Vilka problem och möjligheter finns inom digitaliseringen?
– Möjligheterna är stora och kvalitetssäkrar att kunder får vad de förväntar sig, det blir en tydlighet i leveranserna när kunderna själva fyller i - och kan inte uppstå missförstånd på samma sätt som vid muntliga beställningar.
– Det är fortsatt viktigt att möta kunden fysiskt då man oftast kan lösa det kunden inte hittar i det digitala artikelregistret. Jag skulle säga att det är viktigt med en balans mellan det digitala och det personliga, för att fånga upp det som man inte kan förse i en digital dialog. Digitaliseringen ska underlätta vardagen både internt och externt.
Hur arbetar ni kortsiktigt och långsiktigt när det gäller detta område?
– Vi försöker att växa in i digitaliseringen tillsammans med kunderna och dra nytta av alla mervärden som den innebär. På sikt är det att kunna hålla en god balans så att det digitala inte tar över helt. För vi är övertygade att merparten av kunderna uppskattar en bra kontakt och möjligheten till muntlig dialog.
Hur ser er framtidsvision ut inom området digitalisering och e-handel?
- Vi ska växa in i digitaliseringen med våra kunder och respektera olikheterna i kunskap av användandet av digitala plattformar, lyhördheten är viktig och kunna jobba brett utifrån kundernas perspektiv.