Erik Öhlin, K-bygg Kesko AB, Henrik Hammargren, Karl Hedin Bygghandel, och Ola Rydholm, Derome Byggvaror & Träteknik AB.

En bransch under digitalisering

Nyheter

Hur långt har de stora aktörerna inom byggmaterialbranschen nått när det gäller digitaliseringen? Och hur arbetar de med e-handel mot proffsmarknaden? Vi har gjort en lägescheck med K-Bygg Kesko AB, Derome Byggvaror & Träteknik AB, samt AB Karl Hedin Bygghandel.

Erik Öhlin, COO K-Bygg Kesko AB

Hur nyttjar ni den digitala transformationen? 

– K-Bygg är en kedja på stark tillväxt och med flera nya förvärv så har harmonisering av våra affärssystem blivit ett prioriterat område för att kunna ha samma uppföljning och arbetssätt. Vi vill nå stordriftsfördelar och homogenisera våra processer och det gör vi bland annat genom att jobba med olika digitala processer.

Hur pass långt har ni nått vad gäller e-handeln? 

– Vi jobbar hårt för att möta våra kunders efterfrågan på många olika sätt och e-handeln är en viktig del i detta. I dagsläget kan vi erbjuda våra företagskunder att lägga order hela dygnet på k-bygg.se, för att sedan kunna få leveranser till bygget snabbt och smidigt eller om de vill hämta sina produkter i butiken. Små och medelstora byggföretag är prioriterade målgrupper för oss och vi vet att de tycker det är viktigt med personliga relationer med säljarna på sin lokala butik. Digitaliseringen får aldrig upplevas som ett hinder för det. Bland annat därför erbjuder vi våra kunder att se sin lokala butiks unika sortiment och bakom inlogg se sina avtalade priser så att de kan planera sina inköp hos oss. Även privatpersoner är så klart välkomna till vår e-handel.

Vilka problem och möjligheter finns inom digitaliseringen?

– Vi ser så klart stora möjligheter, både vad gäller effektiviseringar, samt för att kunna erbjuda en för kunden alltmer anpassad produkt/tjänst i rätt tid och plats. Digitaliseringen underlättar för både medarbetare och kunder att lättare och snabbare hålla sig uppdaterade kring produktinformation, miljödeklarationer och mycket mer på vår hemsida.

Hur arbetar ni kortsiktigt och långsiktigt när det gäller detta område?

– Vi har ett långsiktigt fokus där vi jobbar både medvetet och strategiskt för att skapa en bra digital upplevelse för våra kunder, men även möta behoven inom organisationen. Våra medarbetare som jobbar med den digitala utvecklingen är dock alltid väldigt lyhörda och tar input från omvärlden så att vi kan snabbt agera för att underlätta för våra kunder och medarbetare i vardagen. Vårt digitala team jobbar hela tiden nära våra kunder och låter dem vara piloter i olika digitala utvecklingsprojekt så att utvecklingen styrs av kundbehoven.

Hur ser er framtidsvision ut inom området digitalisering och e-handel?

– E-handeln och digitaliseringen har funnits länge, men än har vi inte sett toppen på den utvecklingen - särskilt när det kommer till vår bransch. De större byggbolagen har sina krav på digitaliserade orderflöden och det kravet ser vi även kommer från mindre byggbolagen och framför allt den yngre generationen. Det viktigaste för oss är ändå att vara personliga med våra kunder, leverera byggvaror av hög kvalitet, vara ett kompetent bollplank och möjliggöra byggen runt om i Sverige. Med en så stark ägare som Kesko i ryggen så får vi massa synergier, vilket gör att jag är helt övertygad om att vi kommer kunna ligga i framkant i den digitala utvecklingen i vår bransch.

 

Ola Rydholm, chef Digitala kundrelationer Derome Byggvaror & Träteknik AB 

Hur långt har ni kommit inom digitaliseringen på ert företag?

– Som för de flesta andra så är vi mitt uppe i den, har varit ett antal år och kommer vara så framöver också. Vi har de senaste åren genomfört stora systemprojekt och skapat förutsättningarna för att framöver både effektivisera interna processer, men främst att skapa kundnytta genom digitala verktyg.

Hur nyttjar ni den digitala transformationen? 

– Här har vi nu nya möjligheter att koppla ihop både våra interna system, men även integrera oss med våra kunders system på det sätt som passar respektive kundkategori bäst.

Hur pass långt har ni nått vad gäller e-handeln? 

– Försäljningsmässigt har vi en förhållandevis låg andel försäljning via vår e-handel, vi har dock en stark tillväxt och ser det som en integrerad del av vår övriga försäljning.

Vilka problem och möjligheter finns inom digitaliseringen?

– Vi ser många möjligheter med digitaliseringen, exempelvis ökad tillgänglighet och servicegrad för våra kunder. Självklart finns det också svårigheter på vägen med bland annat prioriteringar av olika behov.

Hur arbetar ni kortsiktigt och långsiktigt när det gäller detta område?

– Kortsiktigt jobbar vi i det dagliga med ständiga förbättringar och dedikerad personal både för support, utbildning och utveckling. Långsiktigt har vi olika forum för att lyfta blicken internt, tillsammans med leverantörer och samarbetspartners samt inte minst ihop med våra kunder.

Hur ser er framtidsvision ut inom området digitalisering och e-handel?

– Vi tror att det är ett måste för att överleva på sikt, olika kundkategorier har olika önskemål och krav. Vi tror att senaste årens förändringar i hur man handlar som konsument också påverkar vad man förväntar sig av sina leverantörer i sitt arbete. Vi tror att kombinationen av lokal fysisk närvaro, att finnas nära kunden i kombination med digitala lösningar är viktigt framåt.

 

Henrik Hammargren, vice vd AB Karl Hedin Bygghandel

Hur långt har ni kommit inom digitaliseringen på ert företag?

– Långt när det gäller interna digitaliseringen, administrativa fakturaflöden och elektroniska fakturor till kunderna. Detta är för att frigöra kundservicen, vi har dagsaktuella saldon i försäljning och en webbportal – som underlättar både för kunderna och anställda. Det finns möjlighet att se både saldon, ingående order och fakturahistorik.

Hur nyttjar ni den digitala transformationen?

– Digitala lösningar ska ge kundnytta och underlättande för slutkund - ett exempel är att vi har handterminaler när vi servar kunder.

Hur pass långt har ni nått vad gäller e-handeln?

– Vi har kommit ganska långt när det gäller e-handel för professionella kunder, men det är inget som vi i nuläget erbjuder brett till privatpersoner. 

Vilka problem och möjligheter finns inom digitaliseringen?

– Möjligheterna är stora och kvalitetssäkrar att kunder får vad de förväntar sig, det blir en tydlighet i leveranserna när kunderna själva fyller i - och kan inte uppstå missförstånd på samma sätt som vid muntliga beställningar.

– Det är fortsatt viktigt att möta kunden fysiskt då man oftast kan lösa det kunden inte hittar i det digitala artikelregistret. Jag skulle säga att det är viktigt med en balans mellan det digitala och det personliga, för att fånga upp det som man inte kan förse i en digital dialog. Digitaliseringen ska underlätta vardagen både internt och externt.

Hur arbetar ni kortsiktigt och långsiktigt när det gäller detta område?

– Vi försöker att växa in i digitaliseringen tillsammans med kunderna och dra nytta av alla mervärden som den innebär. På sikt är det att kunna hålla en god balans så att det digitala inte tar över helt. För vi är övertygade att merparten av kunderna uppskattar en bra kontakt och möjligheten till muntlig dialog.

Hur ser er framtidsvision ut inom området digitalisering och e-handel?

- Vi ska växa in i digitaliseringen med våra kunder och respektera olikheterna i kunskap av användandet av digitala plattformar, lyhördheten är viktig och kunna jobba brett utifrån kundernas perspektiv. 

Annons:

Ramirentrapporten: Droger och missbruk på var fjärde byggarbetsplats

Nyheter

18 september 2025

Flera Bolist-handlare utsedda till Årets företagare

Nyheter

18 september 2025

Ny färgkarta från Lycke

Nyheter

17 september 2025

Fischer och Mestergruppen Sverige i rikstäckande avtal för infästning

Nyheter

17 september 2025

”På en liten ort behöver man alla kunder”

Nyheter

17 september 2025

”Välj en tapet som får det att plinga till i hjärtat”

Nyheter

17 september 2025

Prognoscentrets Byggstartsindikator har ökat cirka 20 procent på ett år

Nyheter

17 september 2025

Marbodal presenterar kökstrender för 2026

Nyheter

16 september 2025

De blev vinnare på Deromes gala

Nyheter

16 september 2025

Högre byggmaterialkostnader enligt Byggkostnadsindex

Nyheter

16 september 2025

Beijers Branschrapport: Höjt rotavdrag och stabila räntor stärker byggbranschen

Nyheter

15 september 2025

Swerock flyttar betongfabrik

Nyheter

15 september 2025

XL-Bygg blir huvudpartner till SHL

Nyheter

12 september 2025

Beijer Hisings Backa – bygghandeln som aldrig stänger

Nyheter

12 september 2025

Utvalda investerare blir nya delägare i Ahlsell

Nyheter

11 september 2025

Derome byggstartar 500-miljonerssatsning på hyresrätter

Nyheter

11 september 2025

Tetra Pak och Recoma i samarbete kring transportlådor

Nyheter

11 september 2025

Årets kulör 2026 – tre nyanser av blått

Nyheter

10 september 2025

Ny distriktssäljare till Flexit Team Bygghandel

Nyheter

09 september 2025

K-Byggs Lena Carlberg nominerad till Sveriges Bästa Marknadschef 2025

Nyheter

09 september 2025

De är vinnarna av Guldburken 2025

Nyheter

08 september 2025

Ahlsell gör nyförvärv inom belysning

Nyheter

08 september 2025

Derome arrangerar ny gala för att hylla entreprenörer

Nyheter

04 september 2025

Setra varslar 50 medarbetare i Hasselfors

Nyheter

03 september 2025

”Bygghandeln fanns utan tvekan på min topp tre”

Nyheter

03 september 2025

Kakelexperten Michael Johansson: ”Ett material som har funnits i tusen år”

Nyheter

03 september 2025

21 företag testar cirkulära bygglösningar i sju nordiska städer

Nyheter

03 september 2025

Benders erbjuder de första produkterna med evoZero-cement

Nyheter

02 september 2025

XL-Bygg lanserar jämställdhetsstipendium

Nyheter

02 september 2025

Västerstrands AIK en av vinnarna i årets XL-Hjälpen

Nyheter

01 september 2025

Fortsatt nedgång av konkurser inom bygg

Nyheter

01 september 2025

Ny studie: Trä bättre än betong för biologiska mångfalden

Nyheter

29 augusti 2025

Beijer lanserar webbinarier om hållbart byggande

Nyheter

29 augusti 2025

CCS-värdekedjan i drift i Norge – snart kan Sverige bygga med nettonoll-betong

Nyheter

28 augusti 2025

Läs nya ByggMaterial!

Nyheter

28 augusti 2025

Flooré AB blir LK Flooré AB

Nyheter

27 augusti 2025

K-Bygg ny huvudleverantör av byggmaterial till Byggnads AB Tornstaden

Nyheter

26 augusti 2025

Ökning av påbörjade lägenheter under första halvåret 2025

Nyheter

25 augusti 2025

Beijer Karriärföretag och topp 10 bland Sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2025

Nyheter

25 augusti 2025

Examensarbete: Trätakstolar visar klart lägst klimatavtryck

Nyheter

25 augusti 2025

Debatt: Inför ett grönt rotavdrag

Nyheter

25 augusti 2025

Nytt omställningslabb ska öka återbruket i byggsektorn

Nyheter

22 augusti 2025

Åtta av tio inom byggbranschen erbjuds insatser som främjar hälsan

Nyheter

22 augusti 2025

Ahlsell fortsätter expansionen av sitt logistikcentrum i Hallsberg

Nyheter

22 augusti 2025

Han får ansvar för Ahlsellkoncernens inköp och supply chain

Nyheter

21 augusti 2025

Peter Sjödelius ny vd för Optimeras dotterbolag

Nyheter

21 augusti 2025

Byggmarknaden växer med 2,2 procent - svaga hushåll bromsar återhämtningen

Nyheter

21 augusti 2025

Södra miljardsatsar i Kinda

Nyheter

20 augusti 2025

Arkitekter tror på sämre byggnader med nya byggregler enligt undersökning

Nyheter

20 augusti 2025

”På något sätt har jag polisådran kvar i mig”

Nyheter

20 augusti 2025

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår