De fjärde kvartalet blev negativt för byggmaterialhandeln, men för helåret slutade det på plus.
Positivt 2019 för byggmaterialhandeln
Branschnytt
22 januari 2020
Text: Henrik Nygård Foto: Byggmaterialhandlarna
Byggmaterialhandeln lämnar ytterligare ett år av tillväxt bakom sig och växte under 2019 med 2,7 procent, mätt på jämförbara enheter. Att branschen lyckas leverera ett positivt helårsresultat ger stabilitet inför en eventuell ekonomisk dämpning.
Byggmaterialindex från branschorganisationen Byggmaterialhandlarna visar på en positiv försäljningsutveckling under de tre första kvartalen 2019, men en svagt negativ under det fjärde. Under 2019 växte försäljningen i byggmaterialhandeln med 2,7 procent, vilket är lägre än både den totala detaljhandelns och sällanköpsvaruhandelns tillväxt på 3,4 respektive 3,0 procent, mätt i löpande priser. Siffrorna för detalj- och sällanköpsvaruhandel motsvarar perioden januari till november.
Produktkategorin som ökade mest i försäljning mellan 2018 och 2019 mätt i kronor var ”skivmaterial”, exempelvis plywood, spånskivor och gipsskivor. Under året var försäljningsvärdet av skivmaterial drygt åtta procent högre än under 2018.
Det nya decenniet spås inledas med färre nybyggnationer enligt Sveriges Byggindustrier. I samklang med en förväntad ekonomisk avmattning i ekonomin ger det inte alltför positiva ingångar i det nya året. Därför är det, påpepkas i index, glädjande att helåret 2019 genererade en positiv tillväxt på nästan 3 procent för branschen och att en majoritet av aktörerna tror på ökad försäljning under kommande kvartal.
Vid sidan av bygginvesteringar och konjunktur påverkas branschen av renoveringstakten och ROT-användningen. Eftersom det nya decenniet signalerar både positiva och negativa ingångar blir 2020 ett intressant år för byggmaterialhandeln.
– Att fjärde kvartalet blev svagt negativt beror delvis på en svagare novembermånad, säger Monica Björk VD, för branschorganisationen Byggmaterialhandlarna, och fortsätter:
– Den positiva tillväxten i branschen var högre 2019 än under 2018, trots ett svagare fjärde kvartal. Över hälften av företagen tror på ökad försäljning, vilket indikerar en positiv start på det nya året, avslutar Monica Björk.
De största produktkategorierna Q4 2019:
1. Dörrar
2. Köksinredning
3. Fönster och glasvaror
4. Skivmaterial
5. Golvvaror