Ahlsells logistikcentrum i Hallsberg är ett av Europas största lager med cirka 90 000 tusen kvadratmeter under tak. Där arbetar varje dag 1100 personer och ungefär 220 långtradare med 4800 kubikmeter varor passerar varje dag lagret. Nu satsar Ahlsell ytterligare på verksamheten genom att bygga ut. Ahlsell har köpt en tomt på 280 000 kvadratmeter i anslutning till det nuvarande logistikcentrumet där det ska byggas två byggnader på 40 000 kvadratmeter respektive 15 000 kvadratmeter.
– Att vi väljer att bygga ut vårt logistikcentrum hänger ihop med Ahlsells framfart som bolag. Vi haft en väldigt stark tillväxt de senaste åren. Vi byggde ut för ett par år sedan innan pandemin och då hade vi en plan som skulle räcka till 2025 och lite bortom det. Men redan under 2021 passerade vi de volymtal som vi räknade på 2025. Vi har en stark tillväxt och har helt enkelt för stor kapacitetsbrist idag. Vi har en stor ambition framåt 2027 och 2030 som gör att vi måste vi börja rusta redan nu, säger Daniel Johansson, logistikdirektör Ahlsell.
Ahlsell har satt upp fyra huvudmål som de hoppas kunna uppfylla med hjälp av den nya utbyggnaden.
– Det första är att kunna ha kapacitet och växa, och på sikt dubbla volymen genom vårt centrallager. Sedan vill vi erbjuda våra kunder ett bredare utbud med fler artiklar. I och med utbyggnaden får vi även bättre förutsättningar internt att höja effektiviteten och förbättra kvaliteten. Och den sista punkten är att vi vill minska klimatavtrycket med den här satsningen. Det är inte helt lätt när man expanderar men vi lägger mycket krut på att designa siten så det blir så hållbart som möjligt. Vi kommer även förenkla vissa flöden för oss som gör att vi får ett minskat klimatavtryck.
När ByggMaterial pratar med Ahlsell i mitten på januari har de under veckan skrivit kontrakt med Hallsbergs kommun och marken är nu i Ahlsells ägo.
– Vi kommer gå ut med förfrågningsunderlag till olika entreprenörer inom kort och ambitionen är att sätta spaden i marken helst innan sommaren. Vi hoppas att allt är klart Q3 2024, men det beror på hur upphandlingen går och om alla markförutsättningar är som det ska.
Många företag ligger lite lågt med tanke på världsläget just nu, hur har ni tänkt kring det?
– Vi lever alla under konjunkturen som både är ett hot och en möjlighet. Ahlsell är ett starkt bolag i både medvind och motvind i och med att vi är så mångfasetterade. Konjunkturen brukar slå olika hårt på olika branscher och eftersom vi finns i många branscher brukar vi kunna kompensera och balansera det där. Jag brukar säga att är det någon gång man kan satsa så är det nu. Vi bygger inte för 2023 eller 2024 utan vi bygger för framtiden.
Hur ser ni på framtiden?
– Jättepositivt. Läser man tidningen idag så blir man lite deprimerad, det är mer konkurser än någonsin, det är räntor som går upp och allt mjöligt. I det korta perspektivet så är man naiv om man tror att vi inte kommer påverkas, men än så länge ser det bra ut. Planerna på längre sikt är fortsatt tillväxt och expansion. Vi är väldigt positiva, det finns mycket ogjort så det är bara att ta för sig egentligen.
Texten är hämtad ur ByggMaterial nummer 1 2023.