Hon är uppvuxen på en gård i Hardemo socken på Närkeslätten och har alltid varit intresserad av handel och entreprenörskap. De intressena fick blomma utunder tio år som affärsområdeschef inom ICA, där hon i tur och ordning var ansvarig för ICA Maxi, ICA Kvantum och ICA Supermarket.
– När jag sen fick frågan om jag ville ta över som vd för XL Bygg såg jag en möjlighet att tillämpa det jag lärt mig inom ICA på en ny bransch. Och så lockades jag av att det handlade om bygge – ett område som alltid intresserat mig, berättar Karin Eriksson. Dessutom innebar den nya positionen att Karin skulle få fortsätta att arbeta med entreprenörer, människor med stark inneboende drivkraft.
XL Bygg omsätter ungefär åtta miljarder kronor och har 1 500 medarbetare. Det gör er till det största varumärket inom svensk bygghandel. Hur ser er organisation ut idag?
– Vi samlar 60 delägare med 84 butiker runtom i Sverige under vårt gemensamma namn XL Bygg. Tillsammans med XL Bygg i Danmark och Norge är vi faktiskt Skandinaviens största bygghandelskedja.
– Sedan i augusti har vi också en av Norges största koncerner inom byggsektorn, Mestergruppen, som delägare och partner. De arbetar inte bara med bygghandel utan också med bostadsbyggande och fastighetsutveckling. Därför är Mestergruppen en viktig partner för oss, inte bara för att de är kapitalstarka utan också för att de har en bred kompetens inom vår sektor, förklarar Karin Eriksson.
Mestergruppen har gett XL Bygg lite starkare muskler. Hur viktig är den styrkan för ett företag i svensk bygghandel idag?
– Den har en avgörande betydelse. Vi befinner ju oss sedan några år där branschen genomgått en mycket stark konsolidering. Förr stod privata, fristående bygghandlare för 50 procent av bygghandeln, idag är den andelen nere på 20 procent. Det är en ganska tråkig utveckling som vi vill vara med och dämpa. Jag själv känner starkt för att bevara det fria företagandet i branschen, men precis som inom ICA är det bara genom samverkan som det kan åstadkommas. Här är vår uppgift att koordinera och hjälpa till med inköp, digitaliseringsarbete och att göra det möjligt för våra delägare att matcha de stora kapitalkedjornas butiker.
– Nyligen tog vi ett nytt grepp i vårt arbete med att hjälpa våra medlemmar att hitta andra lösningar än att sälja företaget när de står inför ett generationsskifte, när någon delägare vill dra sig ur eller när företaget kommit i trångmål. Det nya är att vi kan gå in som delägare och därmed tillskjuta kapital. På det här viset har vi säkrat framtiden för två butiker i Dalarna där de tre delägarna hade för avsikt att avyttra verksamheten. Så istället för att sälja sina butiker har vi klivit in och förvärvat majoriteten i XL-Bygg Mora och XL-Bygg Siljan med två av de tidigare ägarna som delägare.
– Meningen är att när vi gör sådana här insatser så får den tidigare ägaren option på att köpa tillbaka de aktier vi förvärvat när han eller hon har möjlighet. Vi ser inget egenvärde i att XL Bygg ska äga butiker, framhåller Karin Eriksson.
Bostadsbyggandet minskade kraftigt under 2019. Hur har det påverkat XL Bygg?
– Inte så mycket, faktiskt. Dessbättre är våra kunder ofta starkt inriktade på ROT-arbeten. Vi brukar tala om ”Micke 35” som vår typkund. Han är arbetsledare på ett mellanstort byggbolag och har 85 procent av sina jobb via ROT. För honom är ränteläget och fastighetspriserna mycket viktigare än utvecklingen inom nyproduktionen. I dagens låga ränteläge tycker folk att de har råd att kosta på sig en om- eller tillbyggnad och viljan är stark att investera i renoveringsarbeten. Så Micke och hans mannar har fullt upp att göra ändå.
Du nämnde digitaliseringen som ett av de områden där XL Bygg ger stöd åt sina medlemmar. Hur stor utmaning är e-handelns tillväxt för er?
– Jo, den här utvecklingen är ett problem som vi delar med så gott som all handel, även om just bygghandeln släpar efter lite i utvecklingen. Mycket av det vi säljer är ju skrymmande produkter som inte är så lätt att bara skicka efter, medan annat är sådant som kräver ett stort mått av rådgivning och expertis. Men det är klart, vi måste vara förberedda på att näthandeln ökar också inom vårt område – och vi har medlemmar som börjat använda webben som försäljningskanal.
”Hållbarhet” är ett område som blivit allt mer centralt också på byggområdet. Vad kan XL Bygg göra för att hjälpa sina medlemsföretag att bli bättre i det avseendet?
– Här har vi en fråga som blivit riktigt stor för bygghandeln. Vi ser en utveckling där de stora byggbolagen ställer allt hårdare miljökrav på sina leverantörer. Nu talas det mycket om fossilavtryck, spårbarhet och miljöcertifieringar i vår bransch, samtidigt som det kommer ny EU-lagstiftning om minskade avfallsmängder och skärpta krav på återvinning. Här har vi på XL Bygg centralt en roll att hjälpa våra medlemmar med utbildning och genom att koordinera arbetet kring de olika certifikaten. Även om vi varken kan eller vill tvinga våra medlemsföretag att bli hållbarare så ser vi det som vår självklara uppgift att övertyga dem om att de tjänar på det, konstaterar Karin Eriksson.
– Hållbarhetsarbete är ett av de områden där vi arbetar för att stötta våra medlemmar. Vi har folk i organisationen som arbetar aktivt ute på fältet med att hjälpa butikerna till en bättre lönsamhet. Här fokuserar vi starkt på kostnadssidan och hjälper företagen hitta effektiva lösningar på bemanning och drift.
Det aktiva supportarbetet är något som Karin Eriksson tagit med sig från sin tid på ICA.
– Vi på XL Bygg har lovat att vi ska ha branschens lönsammaste medlemsföretag, genom att värna marginalerna, sätta rätt priser och ha bästa möjliga koll på kostnaderna.