Brf Glanslinden, utvecklat av Derome Bostad, toppar listan över Sveriges nöjdaste bostadsköpare 2024 och tar förstaplatsen i kategorin ”Bästa projekt” tillsammans med GBJ Byggs projekt Utsikten i Borgholm.
– Vi vill alltid att våra kunder ska få en wow-känsla när de flyttar in och att de ska känna stolthet över sitt hem. Att de ger oss toppbetyg är den finaste bekräftelsen vi kan få, säger kundansvariga Anna Helmersson på Derome Bostad.
Även projektledaren Karl Bengtsson betonar vikten av samarbete:
– Ett framgångsrikt bostadsprojekt handlar om att alla drar åt samma håll. Därför är det viktigt för oss att ha en nära dialog med våra entreprenörer. Inför ett projekt lyfter vi alltid vikten av kvalitet och omsorg. Den bostad kunden möter ska hantverkarna vara stolta över. De ska lämna över något de själva hade kunnat investera i.
Brf Glanslinden består av 30 lägenheter i tre flerfamiljshus. Inflyttningen påbörjades i februari 2024 och kundundersökningarna visar på att de nyinflyttade är mycket nöjda.
Prognoscentrets NKI-undersökning bygger på svar från cirka 8 000 bostadsköpare och genomförs i samarbete med cirka 60 bostadsutvecklare. Nöjd-Kund-Index (NKI) mäts på en skala mellan 0 och 100, där Brf Glanslinden delar förstaplats tillsammans med GBJ Byggs projekt Utsikten i Borgholm.
Bra Hus vinner småhuskategorin
Småhusleverantören Bra Hus vinner kategorin för styckebyggda småhus med ett NKI-värde på 80, enligt ett pressmeddelande från Prognoscentret. Andraplatsen intas i år av Eksjöhus och Svenska Husgruppen med NKI 79.
Prognoscentrets NKI-undersökning bland Sveriges småhustillverkare omfattar 17 företag och bygger på löpande utvärderingar från köpare av småhus. Årets resultat baseras på 1150 svar från köpare av styckebyggda småhus.
Branschindex för styckebyggda småhus landar under 2024 på 74 vilket är en förbättring med hela åtta poäng jämfört med året innan. Branschens medelvärde ligger nu nära den övre gränsen för medelgod nöjdhet enligt den internationellt etablerade NKI-skalan.
Efter en tid med utmaningar knutna till omvärldsfaktorer som pandemi och försämrad samhällsekonomi talar 2024 års resultat för att småhusleverantörerna har haft tid och rätt resurser för att hantera sina kunder på ett bättre sätt än på många år. Att detta får positiva konsekvenser för nöjdheten är rimligt och nu gäller det att behålla arbetssätt och rutiner även när kundantalet ökar.
– Under 2024 kan vi se att småhusleverantörerna upplevs som alltmer pålitliga. Till exempel minskar antalet fel och anmärkningar i husen samtidigt som personalen har funnits till hands och svarat på frågor och guidat genom köpet på ett mycket uppskattat sätt, säger Erika Knutsson, affärsområdeschef på Prognoscentret.
Om undersökningen
Prognoscentrets NKI-undersökning har genomförts i samarbete med branschens aktörer och bygger på cirka 8 000 svar från köpare av nyproducerade bostäder under 2024. I undersökningen ingår cirka 60 företag. Prognoscentrets branschmätning följer allmän praxis inom nöjdhetsmätningar och resultaten är därmed jämförbara med NKI-värden från till exempel Svenskt Kvalitetsindex.
NKI är en sammanvägning av tre frågor som besvaras på en tio-gradig skala. Resultatet omräknas till ett index mellan 0 och 100. Värden mellan 65 och 75 innebär medelgod kundnöjdhet.