Byggpall är en framgångssaga som har besparat byggbranschen drygt 200 000 containrar med slängda pallar.
Enorma miljövinster med retursystemet Byggpall
Branschnytt
18 november 2019
Text: Henrik Nygård Foto: Daniel Roos
Alltför många byggarbetsplatser slänger fortfarande pallar istället för att återanvända dem. Bygghandelns egna retursystem Byggpall är en framgångssaga som har besparat byggbranschen drygt 200 000 containrar med slängda pallar, vilket motsvarar över 9 miljoner kg C02.
Nu visar en ny rapport att Byggpall är ännu mer angeläget. På drygt två år har kostnaden ökat med ungefär 25 procent när en tompall slängs i avfallscontainern.
Den totala kostnad som en tom lastpall förorsakar är många gånger hög ställt i relation till värdet på det gods som legat på pallen. Det här är ett faktum som man ofta bortser från i affärsuppgörelser eftersom man inte greppar alla delkostnader. Om en tom lastpall slängs i en container kan kostnaden för den enskilda pallen med alla delkostnader inräknat uppgå till över 150 kr. Den kostnaden motsvarar mellan 6 och 10 procent av det totala värdet på en pall när godsvärdet uppgår till mellan 1500 till 2 500 kr. Om pallen däremot ingår i Retursystem Byggpall uppgår motsvarande kostnad till mellan 1,6 och 2,5 procent av det totala godsvärdet.
En kontakt, inga diskussioner om byggpallarnas kvalitet och att slippa sortera pallar av standardformat. Det är så de flesta insatta sammanfattar retursystemets fördelar jämfört med tiden innan retursystemets tillkomst.
Enkelhet och låga kostnader brukar gå hand i hand och så är det även i Retursystem Byggpalls fall. Kostnadseffektiviteten ligger i själva uppbyggnaden av systemet. Ersättningen för returnerade byggpallar är hög i förhållande till priset och det gäller oavsett om pallen är hel eller trasig. När man dessutom slipper sortera ut byggpallarna och inte behöver slänga några pallar i containern inser man snabbt att fördelarna är stora.
När en pall undviker avfallscontainern minskar koldioxidutsläppen främst beroende på all spik som finns i pallen men också för att man undviker klimatineffektiva containertransporter. Inom retursystemet går normalt sett byggpallarna som fyllnadsgods vilket skapar hög fyllnadsgrad i transporterna och har därmed en relativt låg klimatbelastning.