Deromes kärnkunder i de ordinarie byggvaruhusen är främst proffskunder. Med satsningen på byggoutlet vänder sig kedjan nu även till privatkonsumenter med försäljning av maskiner och byggmaterial. Här får varor av utgående modell, överblivna lagervaror eller felbeställningar från bygghandeln, chansen att leva vidare istället för att riskera att kasseras.
– Vi ser det här som ett naturligt sätt att nå ut till kundgrupper med varor som vi annars inte lyckas sälja, säger Johan Axelsson.
Satsningen på en byggoutlet är lite av ett pilotprojekt för Derome. Även om det inte hunnit gå så lång tid ännu, kan man redan nu se att satsningen har fallit väl ut.
– Ja, erbjudandet har tagits emot väldigt bra så här långt. Vi har haft en bra ström av kunder dagligen och vi är väldigt nöjda hittills.
Byggoutleten är inte integrerad med Deromes ordinarie butik i Varberg, utan ligger i anslutning till en kontorslokal vid trafikplats Varberg nord.
– Att det blev just i Varberg berodde helt enkelt på att det fanns en lämplig lokal och personal att tillgå för att prova konceptet. Det här är också en strategiskt bra plats med mycket människor i rörelse, säger Johan Axelsson.
Vad har ni för målsättning med butiken och vad hoppas ni på framåt?
– Vi hade egentligen inga direkta förväntningar innan vi öppnade den fysiska butiken, utan bestämde oss för att testa och låta kunderna och marknaden bestämma hur bra vårt erbjudande är. Så här långt har det gått över förväntan, vilket den nya webb-outleten också är ett kvitto för.
Den nya webb-butiken möjliggör leverans över hela Sverige.
– Det känns väldigt spännande att låta den komma igång nu och se vad den kan ge.
Vilka fördelar ser ni med outlet-butiker?
– Man måste fråga sig vad som hade hänt med produkterna om vi inte hade sålt dem i en outlet. Det här är ett sätt att minska kassation och jobba mer för det cirkulära upplägget. Vi har flera roliga och positiva exempel där vi kunnat sälja virke som tidigare har fungerat som formvirke ute på byggplats, i sådana fall är vi helt cirkulära, även om inte miljö- och hållbarhet är vår enda drivkraft.
Vad finns det för utmaningar med konceptet?
– Det handlar nog alltid om att hitta erbjudanden som trots allt faller kunden i smaken. Det tycker vi att vi har lyckats med hittills med tanke på kundernas intresse av den första butiken. Nu är det viktigt att inte slappna av utan att fortsätta utveckla vårt erbjudande, fortsätta fylla på varor och ta hand om våra kunder, säger Johan.
Det finns ingen risk med att ni konkurrerar med era ordinarie butiker?
– Nej, i och med att de här varorna har varit tillgängliga för våra proffskunder att köpa, men inte blivit sålda, så bedömer jag konkurrensen som väldigt liten.
I nuläget är inga beslut tagna kring om flera outlet-butiker ska öppnas i Deromes regi i Sverige.
– Nu har vi öppnat en första fysiskt butik, den rullar på och vi utvärderar den löpande. Vi tittar på om vi ska öppna ytterligare någon butik i framtiden. Inget är bestämt än men det är inte omöjligt, säger Johan Axelsson.
Texten är skriven av ByggMaterials redaktion och hämtad ur nummer 3 2025 av tidningen.
