Kesko Sveriges nya vd och landschef Magnus Johansson har bråda dagar. När ByggMaterial pratar med honom efter snart sju veckor på jobbet har han hunnit med att besöka ungefär hälften av landets 58 K-Bygg-anläggningar och några Onninenhubbar, och dessutom varit med på flera invigningar där K-Rauta-butiker har nyöppnat som K-Bygg.
– Jag har varit mer på resa än på kontoret de här första veckorna, men det har varit jättekul, säger Magnus.
Dessutom kommer han in i branschen i en tid när byggkonjunkturen inte riktigt hämtat sig på det sätt som många hoppats.
– Av alla jag träffat den senaste tiden är det väl ingen som tycker vi har en stark konjunktur just nu, framför allt kanske för att nybyggnationen står och stampar.
Hur är det att komma in i ett företag när det händer så mycket?
– Att K-Rauta inte finns kvar utan att vi bygger en gemensam plattform med K-Bygg kan jag bara konstatera var ett bra beslut, givet också hur historiken ser ut med en tuff situation under många år för K-Rauta. K-Byggkonceptet känns väldigt starkt och vi har en bredd med allt från små brädgårdar till stora nya enheter, som Täby. Det finns en stor spännvidd i hur vi ser ut rent fysiskt men samma engagemang för att hjälpa kunden överallt.
Magnus har en lång resa inom detaljhandeln bakom sig, bland annat som vd för Coop och Mekonomen Group.
– Skulle någon frågat för något år sedan vilka andra typer av detaljhandelsbranscher jag var intresserad av fanns bygghandeln utan tvekan på min topp tre. När frågan kom var jag därför genuint nyfiken och ju mer diskussioner vi hade omkring Kesko och vad man ville framåt tyckte jag att detta var ett fantastiskt roligt uppdrag att ta sig an.
Men helt ny inom bygghandeln är inte Magnus - under de tidigare åren på Coop drev de större Coopvaruhusen egen bygghandel. Han har även fått inblick i branschen från ett annat, närmare håll.
– Jag har en lillebror som jobbar på en anläggning hos en av våra konkurrenter så vi har så klart pratat en del om det, säger Magnus och skrattar.
Han kommer närmast från techbolaget Bumbee Labs som bland annat använder AI och annan avancerad teknik för att analysera och förutse gångtrafiken på olika platser. Och även i sina tidigare roller har han arbetat med digitalisering.
– På Coop satte vi igång ett arbete kring vad vi ville digitalt genom att titta på hela kundresan. Jag märkte att många som pratade om digitalisering då egentligen menade e-handel, men det är ju så mycket större än så. Inom bygghandelsbranschen är det kanske de med en starkare konsumentprofil som gör lite mer synliga saker just nu. Även den professionella delen gör mycket, men kan göra mer. AI spelar en viktig roll inte bara för att ta bort tråkiga arbetsuppgifter, utan för att hjälpa kunder att få relevant information på ett effektivt sätt. Samtidigt tror jag på att ta stegen så att alla hinner mogna i dem, det är lätt att gapa efter den mest avancerade tekniken, fast det kanske inte är den som behövs just nu.
Samtidigt ser Magnus ett värde inom byggmaterialhandeln som inte kan ersättas av teknik.
– Jag upplever att branschen handlar mycket om relationer och kontakter. När man har väldigt duktiga och kunniga medarbetare är det långt ifrån givet att ersätta det kundmötet med andra typer av digital information och stöd. Det är till stor del den fysiska butiksupplevelsen och interaktionen mellan människor som kunderna vill ha. Däremot upplever jag att de krav och förväntningar som finns inom miljöområdet kommer att kräva nya sätt att sätta ihop datan så att våra kunder verkligen kan dra nytta av den information som finns när det gäller produkt- och materialval. Där kommer vi nog att se ännu mer utveckling framöver.
Vilka egenskaper tycker du är viktigast hos en ledare?
– Jag brukar säga att om man sitter på den här typen av stol och inte har förmågan att omge sig med folk som är mycket bättre än en själv, då är man på fel ställe. Jag tror på att ge ett stort ansvar och välja människor som har förmågan att axla den typen av ansvar. Jag har en stark tro på att människor har ambitionen att göra ett bra jobb, men man måste ge dem rätt förutsättningar och se till att de är på rätt plats. Sedan blir det så klart fel ibland, men då är det bara att våga erkänna det och göra om det så snabbt som möjligt, det är en del av lärandeprocessen.
Hur ser du på framtiden för branschen?
– Som det är nu måste alla vara med och bjuda på de affärer som finns, jaga omsättning och försvara sina marknadsandelar. Jag hoppas på 2026 och att det blir ett större uppsving då, det hänger samman mycket med nybyggnationen och när bostadsmarknaden kommer igång. Höjningen av rot är också ett bra initiativ och jag tror att vi alla hoppas att den inte bara blir temporär – ska mindre och medelstora bolag våga satsa framåt behövs längre uthållighet och jag tror vi behöver hjälpas åt att skicka signaler till våra politiker om det.
Fakta/Magnus Johansson
Bor: Lidingö
Familj: Fru samt två egna och två bonuskillar och en beagle
Bakgrund: Uppvuxen i Småland
Gör på fritiden: Ledare för sonens ungdomslag i fotboll och vistas i naturen
Det roligaste med mitt jobb: Lära sig nya saker och mötet med alla medarbetare
Oanad talang: Bra på att renovera gamla fönster, att lära sig ”kitta” fönster är inte lätt
Texten är skriven av ByggMaterials redaktion och hämtad ur ByggMaterial nummer 4 2025.