Att just Knivsta blev platsen för den nya bygghandeln är förstås ingen slump. Orten är strategiskt vald, bland annat eftersom utbudet av bygghandlare tidigare varit begränsat.
– Det känns väldigt bra att vi nu täcker in det här området. Det finns en mindre bygghandel här sedan tidigare, men den riktar sig främst till konsumenter. Vi satsar i första hand på proffskunder – och vi vet att de lokala byggarna har längtat efter oss. Dessutom har vi ett perfekt läge på Mejselgatan med E4:an precis utanför, vilket gör transporterna smidiga, säger Peter Salmela.
Karl Hedin Knivsta har en tydlig målgrupp – proffskunder – vilket redan märks.
– Vår slogan är ”Handla där proffsen handlar” och hittills är cirka 90 procent av våra kunder just proffs. Privatkunderna har inte riktigt hittat oss än, men vi vet av erfarenhet att det tar lite tid för människor att ändra beteende. Vi har tålamod, men känslan är att vi kommer växa ganska snabbt.
Den nya anläggningen är 11 000 kvadratmeter stor med utrymme kvar för framtida expansion. Sju personer arbetar i butiken inledningsvis men målsättningen är att bli omkring det dubbla om ett par år. Peter, som har över 20 års erfarenhet i branschen, ser det som en ynnest att få vara med och starta upp en helt ny butik från grunden.
– Ja, det är en lyx. Allt är fräscht, ljust och fint. Nu handlar det om att växa in i verksamheten, hitta rätt sortiment och bygga starka kundrelationer, säger han.
Peter Salmela beskriver den lokala förankringen som en av kedjan Karl Hedins stora styrkor.
– Vi anpassar sortimentet efter den lokala efterfrågan, har korta beslutsvägar och egna lager. Det gör att vi snabbt kan hjälpa kunderna – något som är särskilt viktigt för byggare med pressade tidsscheman.
Vilka är de största utmaningarna med att öppna en helt ny butik?
– Främst att få kunderna att hitta till oss. Byggföretag är lättare, dem kan vi kontakta direkt och det jobbar vi aktivt med. När det gäller konsumenterna handlar det komma ut och synas digitalt och i lokala medier. Det är svårt att säga var det kommer sluta men vi gasar på ordentligt och har exempelvis satsat på några extra säljare från början. Jag tror väldigt mycket på Knivsta och våra lokala byggare.
Redan i januari började Peter Salmela förbereda inför öppningen genom att bygga upp organisationen och rekrytera medarbetare.
– Tack vare att det arbetet påbörjades i god tid har jag kunnat handplocka personalen till de olika tjänsterna. Vi har fått ihop en fantastisk grupp med stor kompetens och det är väldigt roligt att se dem växa in i sina roller.
Fakta/Karl Hedin Knivsta
Erbjuder: Ett komplett sortiment av byggvaror från marknadsledande leverantörer.
Storlek: 11 000 kvadratmeter.
Antal anställda: Sju i Knivsta, totalt i Sverige runt 500 personer.
Texten är skriven av ByggMaterials redaktion och hämtad ur ByggMaterial nummer 4 2025.