Den 1 september blev Mia Malmros ny vd för Mestergruppen, men hon har varit på företaget sedan 2021 i roller som Group CFO i Mestergruppen AS och CFO för Mestergruppen Sverige. Och att ta steget till att bli vd var inget svårt val.
– För mig var det en naturlig fortsättning. Jag tror starkt på vår affärsmodell och vill vara med och utveckla den ytterligare. Att få möjligheten att leda den resan tillsammans med våra medlemmar och medarbetare var ett beslut där hjärtat sa ’ja’ med en gång, säger Mia Malmros.
Tidigare har hon haft CFO-roller i olika branscher, främst inom handel.
– Fokus har ofta legat på att bygga starka team, driva utveckling och skapa tillväxt. Det har gett mig erfarenhet av att kombinera strategiskt arbete med vardagens operativa frågor, något som jag ser stor nytta av i Mestergruppen.
Vad var ditt första intryck av Mestergruppen?
– Engagemanget och hjärtat. Det finns en stark kultur och vilja att utvecklas, både hos våra medlemmar och i organisationen. Jag blev också imponerad av den gemensamma ambitionen att hela tiden vilja göra saker lite bättre, för sig själv men framför allt för andra.
Att leda en sammanslutning av fria företagare som Mestergruppen innebär både fördelar och till viss del utmaningar.
– Fördelen är helt klart kraften i det lokala. Våra handlare har en otrolig närvaro och relation till sina kunder. Samtidigt är det en styrka att vi kan enas kring gemensamma satsningar och långsiktiga mål. Utmaningen är att alltid hitta de bästa synergierna mellan det lokala och det centrala, men jag ser det mer som en dynamik som driver oss framåt, säger Mia.
Vilka frågor vill du driva som vd?
– Framför allt vill jag fortsätta stärka vår konkurrenskraft. Det handlar om att utveckla viktiga frågor som logistik, effektivitet och digitalisering. Hållbarhet är också en nyckelfråga – där vi ska fortsätta hitta lösningar mot en mer hållbar bygg- och färgfackhandel.
För Mia är lyhördhet, tydlighet och förmågan att bygga team och se till att människor får rätt förutsättningar att lyckas viktiga egenskaper hos en ledare. Det är också något hon försöker ha med sig i sitt eget ledarskap.
– Jag försöker vara inkluderande och tydlig. Jag tror på att fatta beslut, men också på att lyssna in olika perspektiv. För mig är det viktigt att bygga en kultur där vi vinner tillsammans – det är så vi skapar långsiktiga resultat.
Hur ser du på framtiden både för Mestergruppen och branschen i stort, vilka frågor tror du kommer bli viktigast där?
– Jag ser positivt på framtiden även om marknaden är fortsatt utmanande. De aktörer som är effektiva, pålitliga och nära sina kunder kommer att lyckas bäst. För branschen blir kompetensförsörjning, digitalisering, hållbarhet och samverkan avgörande frågor. För Mestergruppen handlar det om att fortsätta ge våra medlemmar verktygen för att lyckas långsiktigt.
Just framtidens kompetensförsörjning är en fråga som diskuteras mycket i branschen. Och Mia tror att byggmaterialhandeln har alla möjligheter att vara en attraktiv arbetsgivare även framåt.
– Jag tycker att vi verkar i en fantastisk bransch som har möjlighet att vara med och påverka morgondagens samhällen. Det finns väldigt många olika arbetsuppgifter och man blir aldrig färdiglärd. Sen gillar jag också de initiativ som våra medlemmar driver kring jämställdhet, inkludering och kompetensutveckling där XL-Bygg bland annat visar vägen för kvinnliga entreprenörer och Bolist erbjuder unga företagare en möjlighet att komma in i branschen.
Vad tycker du utmärker byggmaterialhandeln som bransch?
– Att den är så nära både människors vardag och samhällsutvecklingen. Vi är en del av allt från små renoveringar hemma till stora byggprojekt som formar framtidens samhällen. Det är en bransch med hård konkurrens men också stor möjlighet att påverka – inte minst när det gäller hållbarhet. Sedan också alla människor och relationer, människor som hela tiden försöker lösa svåra utmaningar och aldrig tvekar på att hjälpa andra.
Fakta Mestergruppen
Mestergruppen Sverige AB är en sammanslutning av fria företagare i samverkan som innefattar kedjorna XL-Bygg, Bolist, Happy Homes, Colorama och Mal Proff, med totalt cirka 475 butiker över hela landet.
Texten är hämtad ur nummer 5 2025 av tidningen ByggMaterial.
