Från lyx till låg drift – svenskarna ändrar bostadsfokus
Nyheter
26 november 2025
Text: Emma Sellbrink Foto: Shutterstock
Efter år av höga räntor och stigande levnadskostnader har svenskarnas bostadsdrömmar förändrats. Färre är villiga att betala extra för lyxiga renoveringar – i stället värderas låg drift, hållbar uppvärmning och praktiska lösningar. Det visar en ny Sifo-undersökning på uppdrag av mäklarföretaget Bjurfors.
Andelen som kan tänka sig att betala mer för en bostad med ett nytt kök har på tre år rasat från 39 till 21 procent. Även intresset för nyrenoverade badrum har minskat markant – från 49 till 30 procent. Samtidigt är energieffektiva lösningar det enda som ökar i attraktivitet, tillsammans med renoverad uteplats. I dag uppger 28 procent att de gärna betalar mer för en miljö- och kostnadseffektiv uppvärmning, jämfört med 26 procent i den tidigare mätningen.
– Vi ser ett tydligt trendbrott. Bostadsköparna har gått från att drömma om lyxrenoveringar till att tänka långsiktigt och ekonomiskt. Det handlar inte längre om att ha det snyggaste köket i kvarteret, utan om att bo smart, tryggt och kostnadseffektivt, säger Irja Amolin, vd för Bjurfors Sverige.
Undersökningen visar inte bara att estetiska uppgraderingar tappar, utan också att vissa tekniska tillval minskar i attraktionskraft – bland annat fiber (-24 procentenheter) och elbilsladdare (-8 procentenheter). Det förstärker bilden av att många hushåll nu prioriterar investeringar som ger direkt effekt på boendekostnaden.
Unga vuxna (18-34 år) är fortfarande något mer benägna att betala extra för ett nytt kök eller badrum, medan äldre bostadsköpare prioriterar trygghet och låg drift. Kvinnor värderar energieffektiv uppvärmning högre än män (31 procent jämfört med 25 procent), medan män i högre grad anger garage som attraktivt (21 procent jämfört med 10 procent).
Förbättringar svenskarna är villiga att betala extra för 2025
|
Förbättring
|
2025
|
2022
|
Förändring (procentenheter)
|
|
Nyrenoverat badrum
|
30 %
|
49 %
|
-19
|
|
Nya stammar
|
28 %
|
48 %
|
-20
|
|
Miljö- och kostnadseffektiv uppvärmning
|
28 %
|
26 %
|
+2
|
|
Renoverad fasad/tak
|
26 %
|
26 %
|
0
|
|
Nytt kök
|
21 %
|
39 %
|
-18
|
|
Ny dränering
|
16 %
|
21 %
|
-5
|
|
Garage
|
15 %
|
24 %
|
-9
|
|
Indraget fiber
|
12 %
|
36 %
|
-24
|
|
Eldstad
|
9 %
|
19 %
|
-10
|
|
Omdragen el/uppdaterad belysning
|
9 %
|
26 %
|
-17
|
|
Pool
|
7 %
|
7 %
|
0
|
|
Elbilsladdare
|
6 %
|
14 %
|
-8
|
|
Bastu
|
5 %
|
6 %
|
-1
|
|
Nya vitvaror
|
5 %
|
12 %
|
-7
|
|
Exklusiva materialval
|
4 %
|
7 %
|
-3
|
|
Renoverad uteplats
|
3 %
|
2 %
|
+1
|
|
Planerad trädgård
|
3 %
|
5 %
|
-2
|
|
Walk in closet
|
2 %
|
7 %
|
-5
|
|
Vinkällare/vinförvaring
|
2 %
|
4 %
|
-2
|
|
Nymålade ytskikt
|
2 %
|
6 %
|
-4
|
|
Nyslipade golv
|
2 %
|
6 %
|
-4
|
|
Larm/skyddsdörr
|
1 %
|
8 %
|
-7
|
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen) under perioden 23–26 september 2025. Totalt intervjuades 1502 personer i åldern 18–79 år, varav 1049 personer med ägt boende. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval.
Annons: