Efter många år på ett stort amerikanskt managementkonsultbolag fick Karin Krüger chansen att gå in i en ledande roll på elkomponentdistributören Elfa Distrelec – och kände direkt att hon hittat rätt.
– Jag har ofta tagit täten, både privat och i arbetslivet, och när jag fick prova på att vara ledare var det som att komma hem. Det var mitt i värsta stormen under en förändringsresa men jag älskade det. Det var häftigt och utvecklande, och jag blev kvar i sex år – de sista som Norden-vd. Sedan kände jag att jag gjort allt jag kunde där, och då knackade Ahlsell på dörren.
– Jag drivs av att få människor och organisationen att växa tillsammans med våra kunder. Det är där jag hittar mening, tillägger hon.
”Liknande kundbehov”
På Ahlsell var hon Divisionschef VS & Kyl under fyra år innan omorganisationen som ledde till den nya rollen. I Karins division Facility & Retail ingår förutom Ahlsells fastighetsaffär och byggdelen också retail – det Ahlsell säljer till bygghandeln via Skydda och Gelia – samt de kanaler som riktar sig direkt till konsument, som till exempel Proffsmagasinet.
– Vi har försökt samla kraft där det finns liknande kundbehov. Den första tiden har varit jättekul. Det är fascinerande när man för ihop människor som tidigare inte suttit vid samma bord och ser kraften i att det börjar hända saker. Man har anat att de här delarna hänger samman väl, men när man sätter alla tillsammans förstår man verkligen våra likheter. Syftet med den nya strukturen är att skapa synergier i hur vi utvecklar våra erbjudanden – samtidigt som vi kan differentiera oss beroende på hur kunden vill interagera med oss. Vår styrka som multi-specialist ligger i att kunna kombinera djup expertis med bredd och därmed möta kunderna utifrån deras unika behov, säger Karin.
Hon tror att en av faktorerna bakom att Ahlsell idag är en så stor aktör på marknaden är att man hållit fast vid sin kultur – där besluten fattas nära kunden och idéer snabbt kan omsättas i handling.
– Det finns en entreprenörsanda och ett driv att hela tiden tänka nytt, vilket gör att vi behåller vår energi även i förändring. Ahlsell har funnits i snart 150 år och det har så klart gått upp och ner genom åren, men jag upplever att vi hållit fast vid ett kontinuerligt ledarskap och en stark förmåga och tro på organisationen.
Förändring inom bygghandeln
När det gäller byggmaterialhandeln menar Karin att en stor förändring redan är i full gång. Från en period präglad av hög bostadsproduktion till en mer balanserad fas där fokus flyttas till energieffektivisering, renovering och modernisering av befintligt bestånd.
– När bostadsbyggandet låg på toppen byggstartades cirka 65 000 nya bostäder per år. Nu är prognoserna betydligt lägre, vilket är en stor omställning för branschen. Jag tror vi kommer att gå från volym till värde. Tidigare har vi lagt mycket kraft på nybyggnation, och det kommer fortfarande behövas – till exempel boenden inom vård och omsorg och lokaler till försvaret – men framåt handlar det mycket om att rusta upp. Det kommer allt fler krav på att hushålla med resurserna – och också att stärka vår gemensamma beredskap. Det här är ett område där vi kan och ska göra verklig skillnad. Behovet av att rusta upp skyddsrum och samhällskritisk infrastruktur växer, och vi på Ahlsell har både kompetensen och viljan att bidra. Det handlar om att gå från kris till kraft – tillsammans.
Handlar om att bygga smartare
Karin menar att det inte längre bara handlar om att bygga nytt, utan om att bygga smartare, hållbarare och mer resurseffektivt.
– När byggbranschens kurvor historiskt sett gick rakt upp fanns mindre utrymme för att skapa effektivitet, men nu ser man det på ett helt annat sätt. Branschen är mitt i en stor förändring för att anpassa sig till den nya verkligheten.
Hon ser Ahlsell som en partner som hjälper kunderna i omställningen – från material till lösning, från projekt till livscykel.
– Vi har lärt oss mycket av de senaste årens prövningar – pandemin, leveransutmaningar och det geopolitiska läget. Jag tycker att branschen som helhet har mognat. Vi är mer samarbetsinriktade, mer lösningsorienterade och bättre rustade för att leda i förändring. Vi har byggt en helt annan robusthet. Som ledare i detta handlar det ännu mer om att vara grundad, stå stabilt och leda i en ständig förändring som inte kommer att gå långsammare framöver.
AI – ett skifte i ledarskapet
En av orsakerna till att förändringarna går snabbare än någonsin nu är AI.
– Vi använder redan AI för att driva affärsvärde, förbättra kvaliteten och effektivisera. Vi ser konkreta resultat inom områden som logistik, produktdata och intern support, där tekniken hjälper oss att höja både precision och tempo. Vi är mitt i ett stort skifte som förändrar hur vi arbetar, leder och skapar värde – och vi behöver vara väl rustade för det. Där tror jag också att ledaren måste vara väldigt tydlig i sin riktning och visa mod. Jag ser det som att jag går långsamt före alla som springer – det tror jag är ledarens uppgift i den här snabba världen.
Vilka frågor tycker du är viktigast framåt?
– Vi måste fortsätta driva innovation och utveckling och kombinera det med att skapa ett hållbart samhälle. Jag tror på en framtid där teknik, hållbarhet och mänskligt ledarskap möts. Det är där vår riktiga konkurrenskraft ligger.
– I det korta perspektivet pratas det mycket om positiva signaler, samtidigt som det finns en oro för vad som händer efter årsskiftet när rotavdraget sänks igen. Det kan bli en tillfällig dipp, men min kopp är alltid halvfull – jag ser en stark, lärande och hållbar bransch framåt.
Fakta Karin Krüger
Bor: Bromma, Stockholm
Familj: Sambo och två barn
Det bästa med mitt jobb: Att få kombinera affärsutveckling med att se människor och verksamheter växa
På fritiden: Yoga, natur, familj och gärna ett bad året runt
Oanad talang: Kan leda både förändringsresor och dansgolv med samma energi