Christina Lindbäck och Joakim Kämpe visar Ahlsells Hållbarhetsrapport 2021.
Ahlsell summerar hållbarhetsarbetet i rapport
Nyheter
27 april 2022
Text: Emma Sellbrink Foto: Ahlsell
I hållbarhetsrapporten för 2021 presenterar Ahlsell det gångna årets arbete med hållbarhet; företagets påverkan inom hållbarhetsområdet, utmaningar, gjorda framsteg och hur arbetet drivs framåt.
Under hösten 2021 samlade sig Ahlsell bakom en vision att aktivt arbeta för att bidra till byggandet av ett mer hållbart samhälle. Förbättringar har redan gjorts inom ett flertal områden och företaget fortsätter att växla upp ambitionsnivån.
Bland annat har Ahlsell vidareutvecklat sitt kunderbjudande inom säkerhet för att hjälpa kunder att förebygga och minska arbetsmiljörisker. Man har nu 22 procent kvinnor i chefspositioner och närmar sig jämställdhetsmålet på 30 procent senast 2030. Företagets logistikcentrum har också uppnått en materialåtervinningsgrad på 90 procent.
Ett exempel på kundbehov som tillgodoses genom hållbarhetsarbetet är tjänsten Kemikaliehantering som gör det lättare att uppfylla myndigheternas lagkrav, göra riskbedömningar och fatta kloka beslut för att minska miljöpåverkan och arbetsmiljörisker.
– Tillsammans med ett utvecklat strategiskt ramverk finns nu en samlad färdplan för hur vi ska arbeta integrerat för hållbar tillväxt och värdeskapande. Vår ambition är att ta en ledarroll i branschen för att tillsammans med våra partners flytta fram positionerna. Både vad gäller våra egna och våra kunders hållbarhetsmål och vårt gemensamma bidrag till ett hållbart samhälle. Med detta sagt är vi medvetna om att vi har en lång resa kvar till en klimatneutral värdekedja med resurseffektiva, cirkulära flöden av material och produkter, säger Ahlsells vd och koncernchef Claes Seldeby.
Under året har Ahlsell även rekryterat Christina Lindbäck till den nya rollen som hållbarhets- och kommunikationsdirektör med ansvar att koordinera och katalysera arbetet. Hon tillträdde den 1 mars 2022.
Annons: