För oss har det varit en självklarhet att ha en tidning för våra medlemsföretag och andra i och omkring branschen, skriver Byggmaterialhandlarnas vd Monica Björk i sin första ledare i tidningen ByggMaterial.
"ByggMaterial ska uppmuntra till dialog och debatt"
Branschnytt
23 september 2019
Text: Monica Björk Foto: Thomas Ärlemo
Det är med stolthet som jag kan presentera det första numret av ByggMaterial, en ny tidning utgiven av oss på Byggmaterialhandlarna.
LEDARE AV MONICA BJÖRK
Det tillhör inte vanligheterna att nya tidningar startas idag. Oftare hör vi istället talas om nedläggningar, även av anrika titlar, så det är roligt att kunna konstatera att vi går lite mot strömmen i mediavärlden. För oss har det varit en självklarhet att ha en tidning för våra medlemsföretag och andra i och omkring branschen. ByggMaterial ska stötta och förstärka vårt övriga kommunikationsarbete. Den ska också fungera som en motor som driver fram material som vi kan använda i digitala kanaler och sociala medier.
Självklart har tidningen en egen hemsida med ett nyhetsflöde och det går även att läsa tidningen digitalt.
Vi har tidigare haft ett samarbete med tidningen JBF, men det upphör vid årsskiftet och ersätts av ByggMaterial. En stor skillnad är att JBF ägs av ett förlag utan koppling till oss medan ByggMaterial ges ut av Byggmaterialhandlarna. Det är helt enkelt vår egen tidning.
Som tidning och nyhetsförmedlare har ByggMaterial en fristående, journalistisk roll. Den produceras av företaget MediaPartner, med stor erfarenhet av branschtidningar, och har Henrik Nygård som chefredaktör. Han har bland annat under tolv år varit chefredaktör för tidningen Elinstallatören.
Vi står inför en intensiv höst där Byggmaterialdagarna var en av höjdpunkterna och där ByggMaterial också officiellt lanserades. Om ni inte hade möjlighet att närvara på Byggmaterialdagarna kan ni läsa refererat av de olika seminarierna i den här tidningen. Ett uppföljande reportage kommer också i nästa nummer.
Mycket av vårt kommunikationsarbete kretsar kring tre viktiga frågor: digitalisering, hållbarhet och att göra branschen mer attraktiv.
Det är frågor som den här tidningen också kommer skriva en hel del om. Det märks redan i det här första numret, där ni bland annat kan läsa om trähusbyggande, BIM och hållbart byggmaterial.
Jag vill också puffa lite extra för vår exklusiva intervju med bostadsminister Per Bolund. Det är tydligt att han har ett genuint intresse för byggande och byggmaterial och han är själv också en passionerad hobbysnickrare. Att regelbundet träffa politiker och diskutera den här branschens aktuella frågor och utmaningar är en viktig del av vårt kommunikationsarbete.
En trend som vi ser just nu är en stark konsolidering i branschen och det kommer att påverka byggmaterialhandeln mycket de närmaste åren.
Jag hoppas att ni tar tillfället i akt att kontakta mig och redaktionen och berätta vad ni tycker om ByggMaterial och vad ni vill läsa om framöver. Vi är beroende av er delaktighet för att kunna göra en så bra tidning som möjligt. Med ByggMaterial vill vi uppmuntra till en levande dialog mellan branschens aktörer och till en vital debatt om aktuella frågor.
Annons: