Johan Åhlén, vd för Moelven Töreboda, märker en allt större efterfrågan på företagets produkter. Såväl limträ som KL-trä (korslimmar trä) och LVL-trä (fanerträskivor) blir allt vanligare i det kommersiella byggandets stomkonstruktioner.
– Ett av de senaste större projekten som vi levererar till är ett stort bostadsprojekt i Skövde där vi levererar våra byggsystem till höghus med tio våningar. Samma byggsystem användes till ett hus som är 18 våningar högt och ligger i Brumunddal söder om Lillehammer i Norge, berättar Johan Åhlén.
Ökar inte träkonstruktionen brandrisken och är inte faran större att hela huset rasar om det börjar brinna?
– Limträ ger säkra konstruktioner och allt dimensioneras så att de bärande konstruktionerna har förmågan att stå emot ett brandförlopp den tid som kraven anger. Vidare så kan limträets motståndskraft förstärkas genom brandskyddsmålning eller förses med gips för att stå emot brand. En tredje åtgärd är att det finns sprinklersystem som skyddar om det börjar brinna.
– Stål har faktiskt sämre motståndskraft mot brand och vid 600 graders hetta förlorar det sina naturliga hållfasthetsegenskaper. Eftersom våra stommar innehåller många stålbeslag brukar vi fälla in stålkonstruktionerna i limträet och på så vis få en naturlig värmeisolering.
När det används mer trä i byggnadskonstruktioner, finns inte risken att vi utarmar tillgången på skogsråvaran?
– Nej, tillväxten av skog är högre än takten för avverkning. Länder i Centraleuropa som exempelvis Tyskland och Österrike har använt trä som byggkonstruktionsmaterial i kommersiella byggnader mycket längre än oss. Egentligen är det först de tre senaste åren som det tagit fart i Sverige. Tidigare var det knappt någon som talade om att det gick att bygga med trä.
Att limträ är på frammarsch beror bland annat på att flera oberoende analyser visat att trä är det byggmaterial som i en livscykelanalys avger minst koldioxid menar Johan Åhlén.
– Sedan är trä ett estetiskt vackert material och dessutom blir byggtiden kortare.
Även om Johan Åhlén vill att trä ska vara det dominerande i konstruktionen anser han att det även krävs inslag av stål och betong för att skapa de bästa kommersiella byggnaderna. Betongen behövs inte minst för grundläggningen och lämpar sig även vid trappbyggnationer. Samtidigt kan betongen i vissa utvalda delar av riktigt höga konstruktioner ge nödvändig tyngd för att minska häftiga rörelser vid hårda vindstötar.
Modulbyggt vindkrafttorn
Att det går att bygga både högt och klimatsmart med trä vill Moelven nu bevisa genom att medverka i ett innovationsprojekt och utveckla ett koncept för 150 meter höga vindkraftstorn i limträ till 40 procents lägre kostnad jämfört med stål. Projektet drivs av innovationsföretaget Modvion som har rötterna i Chalmers entreprenörskola. Projektet har ekonomiskt stöd från Energimyndigheten.
– Tornet ska, precis som prefabricerade småvillor, byggas i moduler som sedan staplas i varandra. Det tar mindre plats och är dessutom mycket enklare och billigare att transportera än stål, berättar Johan Åhlén.
Om utvecklingsprojektet löper på enligt plan ska det fullskaliga vindkraftstornet i limträ stå klart 2021.