Norra Djurgårdsstaden är ett av Sverige största stadsutvecklingsprojekt.

Flygbild över Hjorthagen, april 2019.

Flygbild över Hjorthagen från 2003.

Visionsbild Kolkajen.

Hållbart nytänk inom bygglogistik

Branschnytt

Norra Djurgårdsstaden i Stockholm är sedan flera år ett av landets största stadsutvecklingsprojekt. Här ska byggas bostäder och kontor för tiotals miljarder. Att hantera tillförseln av byggmaterial i ett så stort projekt är förstås en utmaning, särskilt som det här är ett stort antal byggföretag igång samtidigt. Stockholms stad fann lösningen: Ett gemensamt bygglogistikcenter.

Undermålig logistik kostar svenska byggare miljardbelopp varje år. Forskningen visar att dålig leveransprecision – ofta under 50 procent – och splittrad leveransstruktur med onödigt många anlöp till byggarbetsplatserna bidrar till att byggarbetarnas värdeskapande tid ofta kan vara mindre än fjärdedelen av den totala arbetstiden. 

– Svenska studier har visat att byggkostnaderna skulle kunna sänkas med 25-30 procent om bygglogistiken förbättrades, konstaterar Martin Rudberg, professor i bygglogistik vid Linköpings universitet i en rapport.

Hållbart föredöme

Det här förhållandet tog Stockholms stad fasta på när det jättelika byggprojektet Norra Djurgårdsstaden planerades. Stadens Exploateringskontor fick i uppdrag att inrätta ett bygglogistikcenter för projektet, en plats där materialhantering, transporter, säkerhet och olika servicetjänster till byggföretagen samordnades. Beslutet om att inrätta centret togs i oktober 2010 och det var en logisk följd av stadens ambitioner om att Norra Djurgårdsstaden skulle bli ett föredöme inom hållbar stadsutveckling.

– Norra Djurgårdsstaden är ett projekt som omfattar upp minst 12 000 bostäder och 35 000 arbetsplatser. Enbart kostnaden för Stockholm stads arbeten kommer att uppgå till ungefär 25 miljarder kronor. Stadsdelen täcker ett område som har en yta om 238 hektar – ungefär som halva Södermalm, förklarar Fredrik Bergman. Fredrik är projektchef för genomförandet av bygglogistikcentret på Stockholm stad och har arbetat med det här sedan 2011. Först med planering och sedan med genomförandet.

Nya generationer

I maj 2013 invigdes logistikcentret. Det baserades på erfarenheterna från Hammarby Sjöstad där ett liknande projekt drevs under byggperioden, men i Norra Djurgårdsstaden har samordningen av bygglogistiken drivits längre.

– Om Hammarby Sjöstad var ett logistikcenter 1.0 var det här BLC 2.0, förklarar Fredrik Bergman och tillägger att i år sätts tredje generationens logistikcenter i sjön, LC 3.0. Nu har två operatörer med eget ansvar för platsledningen ersatts av en gemensam beställarorganisation med sju konsulttjänster som håller ihop hela arbetet.

Senare i år flyttas centret till en ny sajt i Frihamnen. Parallellt har staden sedan 2016 arbetat med ett masslogistikcenter för att förbättra masshanteringen för främst förorenade massor. Det ska ta ett fastare grepp om ett annat problem på stora byggarbetsplatser – hanteringen av schakt- och sprängmassor.

– Målet med MLC är att 45-50 procent av massorna ska sorteras och återanvändas. Vi har höga ambitioner här, målet är att leva upp till certifieringen BEAst Echo Label för materialhantering, poängterar Fredrik Bergman.

Komplett serviceorganisation

Han förklarar att avsikten med BLC är att åstadkomma ett hållbart och resurseffektivt byggande, genom att framför allt samordna alla byggtransporter inom projektområdet. Inne på byggområdet ska de utföras med miljöfordon. Centret ska fungera som en komplett och effektiv serviceorganisation åt byggarna och se till att det finns ett yttre skalskydd med grindar som styrs via ett centralt tidsbokningssystem.

– Vi har också en service där vi erbjuder korttidslagring av material hos oss och vi arbetar för att minska emballagehanteringen, säger Fredrik Bergman.

Krav på logistikplanering

Enligt avtalet mellan byggföretag och BLC ska leveranserna till Norra Djurgårdsstaden ha minst 50 procent fyllnadsgrad, annars ska de hanteras via centret. I centrets lager kan material lagras gratis i upp till 14 dagar om så skulle behövas. 

I praktiken går det till så att åkarna får boka slot-tider för sin leverans via stödsystemet STC, Site Track Control. Chauffören kan där via en app i mobilen inhämta information om portkoder, tider och annat som han behöver.

– En viktig utmaning för oss har varit att få alla leverantörer att förstå hur BLC fungerar. Och att få byggarna att planera sin logistik så att den fungerar enligt vår modell. Fredrik Bergman berättar att när det ska skrivas avtal om anslutning till BLC avkrävs byggaren en logistikplan. Det tycker en del är lite jobbigt, men de får god hjälp från BLC: 

– Vi tillhandahåller en mall för hur en sådan här plan ska läggas upp, där strategier, beskrivning av hur projektet ska genomföras, materialstyrning och funktion på arbetsplatsen ingår. Tanken är att planen ska ge incitament för upphandlingar som ger bättre flyt i logistiken.

Trängselavgift

Anslutning till BLC är obligatoriskt. Det kostar 260 kronor per kvadratmeter BTA (den totala ytan i alla våningsplan) i fast avgift och därtill kommer en löpande del som bland annat baseras på antalet inpassager.

– För att få in så få bilar på området som möjligt tar vi betalt för varje grindöppning – det fungerar som ett slags trängselavgift, förklarar Fredrik Bergman.

På BLC samlastas till gods som inkommit dit på den ”slingbil” som kör ut grejorna på området. Det är 25-30 procent av allt byggmaterial som hanteras på det viset. Tanken är att fyra bilar in ska bli en bil ut på området, men direktleveranser är samtidigt tillåtna.

– Vi strävar också efter att de direkttransporter som ändå förekommer ska vara fyllda till mer än 50 procent och att deluttagen av gods vi lagrar ska ligga under 50 procent. Det är viktigt att det inte ligger material och dräller på arbetsplatserna, eftersom det kan utgöra en skaderisk.

Minskad avfallshantering

Ytterligare ett mål som Fredrik Bergman framhåller är att minska avfallshanteringen till 20 kg per kvadratmeter BTA och att det blandade avfallets andel av detta minskas från 5,5 till maximalt 2 kg. Det innebär en halvering av byggavfallet jämfört med normala byggprojekt.

Efter några års verksamhet kan Fredrik Bergman konstatera att inrättandet av BLC har haft stora fördelar för alla inblandade. Centret avlastar stadens egen tekniska organisation, det har inneburit en förbättrad säkerhet ute på byggena och många bilar har försvunnit från projektområdet.

– Sådana tjänster som städning och gemensam snöröjning har också bidragit till att projekten här i Norra Djurgårdsstaden är avsevärt mindre röriga än vad de skulle ha varit om vi inte funnits, konstaterar Fredrik.

FAKTA

Tjänsteerbjudande hos BLC

• Automatiskt grindsystem och skalskydd

• Lagring av material

• Leveransbokning

• Etappsamordning

• Krankoordinering

• Avfallshantering via samlastade småcontainers

• Trafiklots in på området

• ID06-hantering

• Maskinpool för lossning av gods

Siffror från maj 2019:

• 559 inleveranser

• 1 859 kollin levererade

• 360 turer med slingbil på området

• 81,75 procent samlastningseffekt uppnådd

• 84,25 procent av leveranserna inom åtta timmar

• 89 procent leveransprecision

Annons:

Branschgemensam standard för storlek på träpaket

Branschnytt

12 maj 2025

Nu öppnar nya K-Bygg i Järfälla och Halmstad

Branschnytt

09 maj 2025

AB Karl Hedin Emballage säljs till Dansk Træemballage A/S

Branschnytt

07 maj 2025

XL-Bygg och Bolist i kampanj för psykisk hälsa i samarbete med Mind

Branschnytt

05 maj 2025

XL-Bygg Vårgårda öppnar Colorama-butik

Branschnytt

30 april 2025

Ny rapport från Byggmaterialhandlarna: Rörlighet på bostadsmarknaden i Norden

Branschnytt

28 april 2025

Byggmaterialhandeln växer för första gången sedan 2021

Branschnytt

28 april 2025

Hon blir ny vd för Byggmaterialindustrierna

Branschnytt

24 april 2025

Undersökning från Beijer: ROT-avdraget avgörande – men utan unga hantverkare hotas tillväxten

Branschnytt

23 april 2025

Ahlsell förvärvar Rexel Finland

Branschnytt

22 april 2025

Ahlsell förvärvar svets- och verktygsgrossist

Branschnytt

14 april 2025

Colorama öppnar nytt i Västervik

Branschnytt

31 mars 2025

Invigning av XL-Bygg Ljungby

Branschnytt

31 mars 2025

Ahlsell förvärvar Skydda

Branschnytt

27 mars 2025

AB Karl Hedin Träteknik blir dotterbolag till bygghandeln

Branschnytt

27 mars 2025

Bygma satsar på modernisering i Spånga

Branschnytt

26 mars 2025

Setra varslar drygt 60 medarbetare i Långshyttan

Branschnytt

25 mars 2025

Bostadsministern besökte branschens ledare

Branschnytt

21 mars 2025

Han blir ny vd och landschef för Kesko Sverige

Branschnytt

13 mars 2025

Stora logistikcenter växande trend i branschen

Branschnytt

05 mars 2025

Byggmaterialhandlarna i gemensam struktur för digital informationsdelning

Branschnytt

04 mars 2025

Bygma expanderar – öppnar ny bygghandel i Slagsta 2026

Branschnytt

03 mars 2025

Beijers Branschrapport: Fortsatt positiv trend för byggmarknaden

Branschnytt

03 mars 2025

Derome öppnar byggoutlet i Varberg

Branschnytt

26 februari 2025

Filip Romild tillbaka i Mestergruppen

Branschnytt

21 februari 2025

Mestergruppen fortsätter växa inom färgfackhandeln

Branschnytt

12 februari 2025

Deromeprojekt i topp bland Sveriges nöjdaste bostadsköpare – Bra Hus vinner småhuskategorin

Branschnytt

06 februari 2025

Invigning av AB Karl Hedins bygghandel i Uddevalla

Branschnytt

06 februari 2025

XL-Bygg fortsätter växa mer än marknaden

Branschnytt

06 februari 2025

Derome gör nyförvärv inom emballage

Branschnytt

05 februari 2025

XL-Bygg Byggbiten Nossebro fortsätter satsa

Branschnytt

04 februari 2025

Keskos förvärv av dansk bygghandlare klart

Branschnytt

03 februari 2025

Byggmaterialhandeln 2024: Fortsatt nedgång men tecken på stabilisering

Branschnytt

30 januari 2025

Pooler poppis när Byggfakta Docu listar 2024 års ”hetaste” leverantörer och produkter

Branschnytt

29 januari 2025

De blev årets medlemmar inom Bolist

Branschnytt

28 januari 2025

Byggmaterialhandlarna uppmanar regeringen att införa ett grönt ROT-avdrag

Branschnytt

27 januari 2025

Leverantörer prisades på Mestergruppens första gemensamma leverantörsträff

Branschnytt

24 januari 2025

Ahlsell gör nyförvärv i Skaraborg

Branschnytt

22 januari 2025

Ahlsell inviger nybygge – och fortsätter storsatsa på sitt logistikcentrum

Branschnytt

21 januari 2025

Optimera Svenska AB tecknar nytt ramavtal med Circura AB

Branschnytt

15 januari 2025

Ny CFO sista pusselbiten i teambygget

Branschnytt

10 januari 2025

Vägledningar inför Boverkets nya byggregler

Branschnytt

07 januari 2025

Bloms Trä ny delägare i Sveriges Fria Bygghandlare

Branschnytt

19 december 2024

Derome startar nytt bolag

Branschnytt

18 december 2024

Årets mest lästa artiklar 2024

Branschnytt

18 december 2024

Colorama växer med nya butiker

Branschnytt

16 december 2024

Derome nysatsar med maskinuthyrning i Malmö

Branschnytt

16 december 2024

Benders satsar på säkra dörrar

Branschnytt

16 december 2024

Brukspecialisten satsar på lera och anställer utvecklingschef

Branschnytt

12 december 2024

Nytt nummer av ByggMaterial ute nu!

Branschnytt

12 december 2024

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår