Norra Djurgårdsstaden är ett av Sverige största stadsutvecklingsprojekt.

Flygbild över Hjorthagen, april 2019.

Flygbild över Hjorthagen från 2003.

Visionsbild Kolkajen.

Hållbart nytänk inom bygglogistik

Branschnytt

Norra Djurgårdsstaden i Stockholm är sedan flera år ett av landets största stadsutvecklingsprojekt. Här ska byggas bostäder och kontor för tiotals miljarder. Att hantera tillförseln av byggmaterial i ett så stort projekt är förstås en utmaning, särskilt som det här är ett stort antal byggföretag igång samtidigt. Stockholms stad fann lösningen: Ett gemensamt bygglogistikcenter.

Undermålig logistik kostar svenska byggare miljardbelopp varje år. Forskningen visar att dålig leveransprecision – ofta under 50 procent – och splittrad leveransstruktur med onödigt många anlöp till byggarbetsplatserna bidrar till att byggarbetarnas värdeskapande tid ofta kan vara mindre än fjärdedelen av den totala arbetstiden. 

– Svenska studier har visat att byggkostnaderna skulle kunna sänkas med 25-30 procent om bygglogistiken förbättrades, konstaterar Martin Rudberg, professor i bygglogistik vid Linköpings universitet i en rapport.

Hållbart föredöme

Det här förhållandet tog Stockholms stad fasta på när det jättelika byggprojektet Norra Djurgårdsstaden planerades. Stadens Exploateringskontor fick i uppdrag att inrätta ett bygglogistikcenter för projektet, en plats där materialhantering, transporter, säkerhet och olika servicetjänster till byggföretagen samordnades. Beslutet om att inrätta centret togs i oktober 2010 och det var en logisk följd av stadens ambitioner om att Norra Djurgårdsstaden skulle bli ett föredöme inom hållbar stadsutveckling.

– Norra Djurgårdsstaden är ett projekt som omfattar upp minst 12 000 bostäder och 35 000 arbetsplatser. Enbart kostnaden för Stockholm stads arbeten kommer att uppgå till ungefär 25 miljarder kronor. Stadsdelen täcker ett område som har en yta om 238 hektar – ungefär som halva Södermalm, förklarar Fredrik Bergman. Fredrik är projektchef för genomförandet av bygglogistikcentret på Stockholm stad och har arbetat med det här sedan 2011. Först med planering och sedan med genomförandet.

Nya generationer

I maj 2013 invigdes logistikcentret. Det baserades på erfarenheterna från Hammarby Sjöstad där ett liknande projekt drevs under byggperioden, men i Norra Djurgårdsstaden har samordningen av bygglogistiken drivits längre.

– Om Hammarby Sjöstad var ett logistikcenter 1.0 var det här BLC 2.0, förklarar Fredrik Bergman och tillägger att i år sätts tredje generationens logistikcenter i sjön, LC 3.0. Nu har två operatörer med eget ansvar för platsledningen ersatts av en gemensam beställarorganisation med sju konsulttjänster som håller ihop hela arbetet.

Senare i år flyttas centret till en ny sajt i Frihamnen. Parallellt har staden sedan 2016 arbetat med ett masslogistikcenter för att förbättra masshanteringen för främst förorenade massor. Det ska ta ett fastare grepp om ett annat problem på stora byggarbetsplatser – hanteringen av schakt- och sprängmassor.

– Målet med MLC är att 45-50 procent av massorna ska sorteras och återanvändas. Vi har höga ambitioner här, målet är att leva upp till certifieringen BEAst Echo Label för materialhantering, poängterar Fredrik Bergman.

Komplett serviceorganisation

Han förklarar att avsikten med BLC är att åstadkomma ett hållbart och resurseffektivt byggande, genom att framför allt samordna alla byggtransporter inom projektområdet. Inne på byggområdet ska de utföras med miljöfordon. Centret ska fungera som en komplett och effektiv serviceorganisation åt byggarna och se till att det finns ett yttre skalskydd med grindar som styrs via ett centralt tidsbokningssystem.

– Vi har också en service där vi erbjuder korttidslagring av material hos oss och vi arbetar för att minska emballagehanteringen, säger Fredrik Bergman.

Krav på logistikplanering

Enligt avtalet mellan byggföretag och BLC ska leveranserna till Norra Djurgårdsstaden ha minst 50 procent fyllnadsgrad, annars ska de hanteras via centret. I centrets lager kan material lagras gratis i upp till 14 dagar om så skulle behövas. 

I praktiken går det till så att åkarna får boka slot-tider för sin leverans via stödsystemet STC, Site Track Control. Chauffören kan där via en app i mobilen inhämta information om portkoder, tider och annat som han behöver.

– En viktig utmaning för oss har varit att få alla leverantörer att förstå hur BLC fungerar. Och att få byggarna att planera sin logistik så att den fungerar enligt vår modell. Fredrik Bergman berättar att när det ska skrivas avtal om anslutning till BLC avkrävs byggaren en logistikplan. Det tycker en del är lite jobbigt, men de får god hjälp från BLC: 

– Vi tillhandahåller en mall för hur en sådan här plan ska läggas upp, där strategier, beskrivning av hur projektet ska genomföras, materialstyrning och funktion på arbetsplatsen ingår. Tanken är att planen ska ge incitament för upphandlingar som ger bättre flyt i logistiken.

Trängselavgift

Anslutning till BLC är obligatoriskt. Det kostar 260 kronor per kvadratmeter BTA (den totala ytan i alla våningsplan) i fast avgift och därtill kommer en löpande del som bland annat baseras på antalet inpassager.

– För att få in så få bilar på området som möjligt tar vi betalt för varje grindöppning – det fungerar som ett slags trängselavgift, förklarar Fredrik Bergman.

På BLC samlastas till gods som inkommit dit på den ”slingbil” som kör ut grejorna på området. Det är 25-30 procent av allt byggmaterial som hanteras på det viset. Tanken är att fyra bilar in ska bli en bil ut på området, men direktleveranser är samtidigt tillåtna.

– Vi strävar också efter att de direkttransporter som ändå förekommer ska vara fyllda till mer än 50 procent och att deluttagen av gods vi lagrar ska ligga under 50 procent. Det är viktigt att det inte ligger material och dräller på arbetsplatserna, eftersom det kan utgöra en skaderisk.

Minskad avfallshantering

Ytterligare ett mål som Fredrik Bergman framhåller är att minska avfallshanteringen till 20 kg per kvadratmeter BTA och att det blandade avfallets andel av detta minskas från 5,5 till maximalt 2 kg. Det innebär en halvering av byggavfallet jämfört med normala byggprojekt.

Efter några års verksamhet kan Fredrik Bergman konstatera att inrättandet av BLC har haft stora fördelar för alla inblandade. Centret avlastar stadens egen tekniska organisation, det har inneburit en förbättrad säkerhet ute på byggena och många bilar har försvunnit från projektområdet.

– Sådana tjänster som städning och gemensam snöröjning har också bidragit till att projekten här i Norra Djurgårdsstaden är avsevärt mindre röriga än vad de skulle ha varit om vi inte funnits, konstaterar Fredrik.

FAKTA

Tjänsteerbjudande hos BLC

• Automatiskt grindsystem och skalskydd

• Lagring av material

• Leveransbokning

• Etappsamordning

• Krankoordinering

• Avfallshantering via samlastade småcontainers

• Trafiklots in på området

• ID06-hantering

• Maskinpool för lossning av gods

Siffror från maj 2019:

• 559 inleveranser

• 1 859 kollin levererade

• 360 turer med slingbil på området

• 81,75 procent samlastningseffekt uppnådd

• 84,25 procent av leveranserna inom åtta timmar

• 89 procent leveransprecision

Annons:

Bildsvep från Nordbygg!

Branschnytt

26 april 2024

De vinner Nordbyggs Guldmedalj 2024

Branschnytt

26 april 2024

Beijer startar återbruksprojekt i Eskilstuna

Branschnytt

26 april 2024

Svag inledning på året för byggmaterialhandeln men ljuspunkter kan skönjas

Branschnytt

25 april 2024

Bolist inleder samarbete med Stugdrömmar

Branschnytt

25 april 2024

Ahlsell vinner Symbios – utmärkelsen som prisar ansvarsfullt företagande

Branschnytt

25 april 2024

Han blir tillförordnad vd när Sveriges Fria Bygghandlare flyttar till Stockholm

Branschnytt

23 april 2024

Nyinvigning av XL-Bygg A-trä – ett år sedan branden

Branschnytt

19 april 2024

Ahlsell gör nyförvärv inom industrisektorn i Norge

Branschnytt

18 april 2024

Beijers rekordsatsning ska ge snabbare och mer hållbara leveranser

Branschnytt

17 april 2024

Woody blir Sveriges Fria Bygghandlare

Branschnytt

16 april 2024

Affären klar: Mestergruppen Sverige förvärvar Colorama

Branschnytt

15 april 2024

Positivt budskap på Mestergruppens bolagsstämma

Branschnytt

11 april 2024

Bergqvist Järn & Bygg ansluter till XL-Bygg

Branschnytt

09 april 2024

Ahlsell gör norrländska nyförvärv

Branschnytt

09 april 2024

Bolist Byggstart är tillbaka – söker nästa generations byggföretagare

Branschnytt

08 april 2024

Stort intresse när Derome rekryterade i Karlstad

Branschnytt

08 april 2024

Medlemmarna tyckte till i Byggmaterialhandlarnas branschundersökning

Branschnytt

08 april 2024

Logistiktopparna om treenigheten bakom hållbara just-in-time-transporter

Branschnytt

03 april 2024

Elitfönster värvar ny divisionschef från träindustrin

Branschnytt

03 april 2024

Första kullen Bolistare examinerade

Branschnytt

26 mars 2024

NCC förnyar rikstäckande avtal med Ahlsell

Branschnytt

25 mars 2024

Han blir ny vd för Dahl Sverige AB

Branschnytt

22 mars 2024

K-Bygg tar över K-Rauta i nio städer

Branschnytt

20 mars 2024

XL-Bygg Herok öppnar nytt i Karlskoga

Branschnytt

19 mars 2024

Byggmaterialhandlarna samlade branschledarna på temat ”När vänder det?”

Branschnytt

18 mars 2024

Han blir ny vd för Mestergruppen Sverige

Branschnytt

13 mars 2024

Derome Maskinuthyrning öppnar ny depå i Kungsbacka

Branschnytt

13 mars 2024

Derome i samarbete med Karlstadsbolag

Branschnytt

12 mars 2024

XL-Bygg växer mer än marknaden

Branschnytt

12 mars 2024

Colorama blir en del av Mestergruppen

Branschnytt

04 mars 2024

Kristdala Bygg blir en del av Bolist

Branschnytt

04 mars 2024

Beijers Branschrapport – ett 2024 med vändning i sikte

Branschnytt

01 mars 2024

Ahlsell gör nyförvärv inom industrisektorn

Branschnytt

01 mars 2024

Hon ska leda Ahlsellkoncernens kommunikationsarbete

Branschnytt

21 februari 2024

Happy Homes går in i Mestergruppen: ”Väldigt positivt”

Branschnytt

21 februari 2024

Byggmaterialhandlarna utreder retursystem för truckströn

Branschnytt

19 februari 2024

Beijer Växjö slår upp portarna i ny kostym

Branschnytt

15 februari 2024

Peab tecknar nya avtal med flera byggmaterialhandlarkedjor

Branschnytt

14 februari 2024

Bolist öppnar ny butik i Östhammar

Branschnytt

13 februari 2024

Ahlsell gör småländskt nyförvärv inom infästning

Branschnytt

05 februari 2024

Ny CFO för Kesko Sverige

Branschnytt

05 februari 2024

Happy Homes Värmdö årets Jotun-återförsäljare

Branschnytt

30 januari 2024

De prisades på årets Bolist Leverantörsmässa

Branschnytt

29 januari 2024

AB Karl Hedin Bygghandel gör nyförvärv i Medelpad

Branschnytt

26 januari 2024

Negativ utveckling för byggmaterialhandeln förra året

Branschnytt

25 januari 2024

Ny delägare i Bolist Taberg

Branschnytt

23 januari 2024

Första etappen av Beijers storsatsning i Hisings Backa invigd

Branschnytt

19 januari 2024

Beijers Hantverkarbarometer visar på störtdykning i branschen

Branschnytt

16 januari 2024

Bolist tar över byggvaruhus i Ånge

Branschnytt

15 januari 2024

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår