Det var strax innan klockan två på natten den 30 maj 2023 som Conny Blixt väcktes av telefonsamtalet som ingen önskar – butiken i Idre stod i lågor. En förbipasserande lastbilschaufför hade upptäckt branden och larmat 112. Conny Blixt slängde sig direkt i bilen och körde de tre timmarna till Idre.
– Det var dramatiskt och overkligt. Samtidigt var det skönt att på en gång få reda på att ingen människa hade tagit skada, det var det allra viktigaste, säger han.
Flera stationer kämpade med branden men butiken gick inte att rädda. Den stora virkeshallen 20 meter bort klarade sig med en hårsmån. Morgonen efter branden möttes personalen av brandresterna efter en helt nedbrunnen butik. Trots chocken och bedrövelsen fanns det snabbt en drivkraft att fortsätta jobba och verksamheten behövde aldrig stå helt stilla.
– Vi samlade hela personalgruppen direkt på morgonen för att prata om hur vi skulle gå vidare. Redan då kunde jag tala om för personalen att butiken skulle byggas upp igen, det kändes viktigt så att de inte mitt i alltihopa skulle behöva oroa sig för sina jobb.
Tack vare att övriga intilliggande utrymmen räddades lyckades man komma igång med virkesleveranser redan klockan halv åtta samma morgon.
– Däremot fick vi naturligtvis anpassa verksamheten till ett läge där vi inte hade någon butik. Nycklarna till våra truckar och lastbilar hade brunnit inne så under de första veckorna fick vi ta hjälp av en extern transportör för att få ut våra leveranser. Vi fick också låna ett kontor en bit bort där vi kunde få tillgång till nätverk och öppna en kassa.
Någon konkret krisplan fanns inte att ta till efter händelsen, men tack vare den stora koncernen centralt från Mestergruppen, Handelsgruppens egna resurser i kombination med det lokala nätverket på plats i Idre, fanns det mycket erfarenhet och stöd att få från flera håll.
– Man kan aldrig vara förberedd på en sådan här händelse. Men från ledningssidan var vi lösningsorienterade från första början och vi fick med oss personalen direkt, de var helt fantastiska. Jag tror det är bra i en sådan här situation, att man tänker på lösningar framåt istället för att bara fokusera på det som tråkiga som har hänt, säger Conny Blixt.
Kort efter branden påbörjades byggnationen av den nya butiksanläggningen.
– När vi ändå skulle bygga nytt tog vi lite höjd och byggde en betydligt större butik. Vi har också tänkt igenom arbetssätt och flöden på ett helt annat sätt. Den gamla butiken hade cirka 1600 kvadratmeter uppvärmd yta samt en ouppvärmd lageryta. Den nya butiken har cirka 3000 kvadratmeter uppvärmd yta, fördelat på två plan, samt cirka 800 kvadratmeter ouppvärmd drive-through- yta.
Trots att de stått utan butik mitt i en lågkonjunktur kan Bolist Idre blicka tillbaka på ett ganska skapligt år rent ekonomiskt.
– Vi har lyckats hålla uppe omsättningen utan att tappa några större delar. Självklart har det varit kännbart på butikssidan, men vi har kört skytteltrafik mellan anläggningen i Idre och Sälen för att täcka upp så gott vi har kunnat. Alla våra kunder är kvar och de har varit väldigt förstående.
Vad som orsakade branden har aldrig blivit fastställt. I den utredning som har gjorts har man funnit det osannolikt att branden var anlagd. Det är mer troligt att det handlar om något elfel.
Vad har ni kunnat dra för lärdomar efter den här händelsen?
– Självklart är det tråkig omständighet, men alla som har jobbat med uppbyggnaden av den nya butiken har fått en stor erfarenhet. Vi jobbar med byggmaterial, men ju har vi fått använda de kunskaperna i ett eget projekt, och haft ett tätt med vissa av våra avtalsleverantörer som har varit med och stöttat oss i bygget. Kanske har vi lärt oss ännu mer om deras produkter genom att vi har använt dem i vårt eget projekt. Sedan har den här erfarenheten testat organisationen och vi har visat att vi kan stötta varandra mellan våra enheter, och det är en viktig sak att ta med sig tycker jag, säger Conny Blixt.
Johanna Hasselberg är butiksansvarig på Bolist i Idre. Även hon beskriver det senaste året som turbulent då sommaren präglades av att ha igång den verksamhet som gick att ha igång med de förutsättningar som fanns, med tillfälliga lokaler och ett smalare sortiment. När hösten kom fick de vara med och bygga upp den nya butiken.
– Jag vill hylla mina medarbetare som har kämpat under detta år med att husera i vår trångbodda tillfälliga lösning och sedan vara med och bygga upp vår nya fina butik. Nu ser vi ljust på framtiden efter vår invigning som blev av innan det hunnit gå ett år efter branden, säger hon.
Fakta
Handelsgruppen Bygg & Järn driver sju butiker inom bygg- och järnhandelskedjan Bolist på orterna Idre, Sälen, Malung, Vansbro, Leksand, Hällefors och Ekshärad. Bolaget omsätter cirka 300 miljoner kronor och sysselsätter cirka 60 medarbetare. Ledning, administration och IT är placerade vid bolagets huvudkontor i Malung.
Texten är hämtad ur nummer 4 2024 av tidningen ByggMaterial.