– Jag har varit lagkapten, som jag gillar att kalla det, för Beijer de senaste fyra åren. Det är ett otroligt roligt jobb, i en bransch där det hela tiden händer saker, säger han.
Likt många andra byggvaruhandlare gick Beijer starkt under 2020 och Geir Thomas tror att vi kan vänta oss en stark renoveringsvilja i de svenska hemmen även under 2021.
– Det viktigaste för vår del är dock proffsmarknaden men även där tror jag på ett positivt år. Vi är i början av högsäsongen och många är oroliga över att det kommer vara svår tillgänglighet på produkter i hela Europa i år vilket tyder på att det kommer vara bra aktivitet i byggsektorn.
Men för att kunna slå rekordåret 2020 krävs det mer än bara en stark renoveringsvilja. Beijers primära mål är att vinna de lokala marknaderna och bli Sveriges pålitligaste byggvaruhandel.
– Vår gemensamma styrka ska skapa lokalt kundvärde, det är vår målsättning och något jag tycker att vi lyckades bra med under 2020. Vi arbetar ständigt med att engagera kollegor, få nöjda kunder och skapa lönsamma filialer. Sedan har vi satta mål vad gäller tillväxt och storlek, men det är aldrig ett mål i sig att vara störst, däremot vill vi vara det bästa alternativet för kunden, säger Geir Thomas.
Byggmaterialbranschen är i ständig förändring och för att nå målen erbjuder Beijer kompetensutveckling till sina anställda.
– Det tillkommer hela tiden nya produkter i sortimentet, nya standarder och krav för miljömärkning. Då gäller det att vi håller oss uppdaterade, även på kundsidan. Vi har Beijer Akademin som driver kompetensutveckling för våra medarbetare, men vi har även digitala leverantörsutbildningar för både personal och kunder. Det är ett viktigt element för att hålla sig på tårna, säger Geir Thomas och fortsätter:
– Byggmaterialbranschen är en people business. Engagerade och kompetenta kollegor bidrar till nöjda kunder. Det hjälper inte att ha en bra plan om man inte lyckas få med sig sina lagspelare.
Under 2018 förvärvade Beijer bygghandelskedjan Bygg-Ole. Genom förvärvet knöt Beijer ett starkare grepp om Stockholmsmarknaden samtidigt som de fick en större inblick i hur den konsumentinriktade bygghandeln ser ut.
– Bygg-Ole har historiskt sett haft en större konsumentandel än Beijer. Genom förvärvet har vi utvecklats och fått lära oss en hel del, allt från hur de driver kampanjer till hur butikerna ser ut. På en generell nivå är vi en lärande organisation och vi är väldigt nyfikna på hur andra branscher och aktörer går till väga, för att lära oss hur vi själva kan bli bättre. Det är något vi jobbar aktivt med, säger Geir Thomas och fortsätter:
– Vi är väldigt måna om att bevara de guldägg som vi vet finns i alla organisationer. När vi gör ett förvärv genomför vi inte förändringar bara för att, utan för att skapa värde. Fungerar verksamheten väldigt bra behövs det inte alltid göras förändringar, istället tar vi tillvara på kompetensen som finns i organisationen.
Läs forsättningen av repotaget i tidningen ByggMaterial som kommer ut den 29 april.