Geir Thomas tror att vi kan vänta oss en stark renoveringsvilja i de svenska hemmen även under 2021.

Byggmaterialbranschen är i ständig förändring och för att nå målen erbjuder Beijer kompetensutveckling till sina anställda.

Geir Thomas Fossum, vd för Beijer: ”Vår gemensamma styrka ska skapa lokalt kundvärde”

Företagaren

Geir Thomas Fossum är norrmannen som tidigare axlat rollen som vd för Stark-koncernens bolag i Norge och Finland. När möjligheten att ta sig an rollen även för det svenska bolaget dök upp, tackade han ja direkt.

– Jag har varit lagkapten, som jag gillar att kalla det, för Beijer de senaste fyra åren. Det är ett otroligt roligt jobb, i en bransch där det hela tiden händer saker, säger han. 

Likt många andra byggvaruhandlare gick Beijer starkt under 2020 och Geir Thomas tror att vi kan vänta oss en stark renoveringsvilja i de svenska hemmen även under 2021. 

– Det viktigaste för vår del är dock proffsmarknaden men även där tror jag på ett positivt år. Vi är i början av högsäsongen och många är oroliga över att det kommer vara svår tillgänglighet på produkter i hela Europa i år vilket tyder på att det kommer vara bra aktivitet i byggsektorn.

Men för att kunna slå rekordåret 2020 krävs det mer än bara en stark renoveringsvilja. Beijers primära mål är att vinna de lokala marknaderna och bli Sveriges pålitligaste byggvaruhandel.

– Vår gemensamma styrka ska skapa lokalt kundvärde, det är vår målsättning och något jag tycker att vi lyckades bra med under 2020. Vi arbetar ständigt med att engagera kollegor, få nöjda kunder och skapa lönsamma filialer. Sedan har vi satta mål vad gäller tillväxt och storlek, men det är aldrig ett mål i sig att vara störst, däremot vill vi vara det bästa alternativet för kunden, säger Geir Thomas.

Byggmaterialbranschen är i ständig förändring och för att nå målen erbjuder Beijer kompetensutveckling till sina anställda.

– Det tillkommer hela tiden nya produkter i sortimentet, nya standarder och krav för miljömärkning. Då gäller det att vi håller oss uppdaterade, även på kundsidan. Vi har Beijer Akademin som driver kompetensutveckling för våra medarbetare, men vi har även digitala leverantörsutbildningar för både personal och kunder. Det är ett viktigt element för att hålla sig på tårna, säger Geir Thomas och fortsätter:

– Byggmaterialbranschen är en people business. Engagerade och kompetenta kollegor bidrar till nöjda kunder. Det hjälper inte att ha en bra plan om man inte lyckas få med sig sina lagspelare. 

Under 2018 förvärvade Beijer bygghandelskedjan Bygg-Ole. Genom förvärvet knöt Beijer ett starkare grepp om Stockholmsmarknaden samtidigt som de fick en större inblick i hur den konsumentinriktade bygghandeln ser ut. 

– Bygg-Ole har historiskt sett haft en större konsumentandel än Beijer. Genom förvärvet har vi utvecklats och fått lära oss en hel del, allt från hur de driver kampanjer till hur butikerna ser ut. På en generell nivå är vi en lärande organisation och vi är väldigt nyfikna på hur andra branscher och aktörer går till väga, för att lära oss hur vi själva kan bli bättre. Det är något vi jobbar aktivt med, säger Geir Thomas och fortsätter:

– Vi är väldigt måna om att bevara de guldägg som vi vet finns i alla organisationer. När vi gör ett förvärv genomför vi inte förändringar bara för att, utan för att skapa värde. Fungerar verksamheten väldigt bra behövs det inte alltid göras förändringar, istället tar vi tillvara på kompetensen som finns i organisationen.

Läs forsättningen av repotaget i tidningen ByggMaterial som kommer ut den 29 april. 

 

Annons:

Magnus Ohlsson, vd Happy Homes: ”Jag tror de små hemmaprojekten kommer bli fler”

Företagaren

20 september 2023

ROT i fokus vid politikerbesök

Företagaren

06 september 2023

Generationsskifte hos Bolist Braås

Företagaren

30 augusti 2023

Mycket på gång hos Årets medlem inom XL-Bygg

Företagaren

24 augusti 2023

Verktygshuset i Kiruna sätter kunden i fokus

Företagaren

23 augusti 2023

”Vi ska vara den ledande möjliggöraren av hållbart byggande”

Företagaren

09 augusti 2023

”Vi har möjlighet att gasa i en osäker tid”

Företagaren

31 maj 2023

Fransson & Neij har rest sig ur askan

Företagaren

19 april 2023

”Jag tycker om att bygga saker som har ett syfte”

Företagaren

19 april 2023

Karl Hedin bygger nytt i fjällvärlden

Företagaren

22 mars 2023

XL-Bygg Herrljunga öppnar snart ny bygghall

Företagaren

21 mars 2023

”Vi lever på att vi har kompetensen och relationen på orten”

Företagaren

22 februari 2023

Återbruksinitiativ ger ringar på vattnet

Företagaren

14 december 2022

”Vi har till och med tittat på möjligheten att köra fabrikerna på natten”

Företagaren

14 december 2022

”Det viktigaste är att titta sina kollegor i ögonen och se hur de faktiskt mår”

Företagaren

30 november 2022

44 år i byggmaterialhandeln: ”Det var inte bättre förr”

Företagaren

16 november 2022

”Vi vill bli kända för att vara bäst, inte störst”

Företagaren

16 november 2022

Steg för steg mot en förändrad byggbransch

Företagaren

02 november 2022

Butik med anor och samhällsengagemang

Företagaren

19 oktober 2022

”Situationen som är nu är oerhört utmanande och komplex”

Företagaren

07 september 2022

”Jag trodde aldrig vi skulle växa så här mycket så snabbt”

Företagaren

24 augusti 2022

”Vi tänker långsiktigt för barn och barnbarn”

Företagaren

29 juni 2022

VJB Järnhandel i Hemavan: ”Vi har en nära relation med kunderna”

Företagaren

01 juni 2022

Från klassisk bygghandel till fullsorterad bygg- och industrihandel

Företagaren

01 juni 2022

Optimeras vd: ”Vi bör ses som en aktiv spelare i att konsolidera branschen”

Företagaren

25 mars 2021

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår