Gustav Nordström, vd Nordströms Bygghandel:
Vilka krav ställer ni på era leverantörer för att driva hållbarhetsutveckling och märker ni att hållbarhetskraven från era kunder och deras beställare ökat?
Nordströms ställer sedan mer än 10 år tillbaka krav på leverantörerna att de kan leverera spårbarhetscertifierade trävaror, listverk och träbaserade skivor. Vi ställer också krav på att de produkter vi har i vårt sortiment finns registrerade och klarar vissa nivåer i miljöbedömningssystemen BVB, Sunda Hus, BASTA och Svanens Husproduktportal. När vi utvärderar leverantörer värderar vi också frågor som att leverantören har EPD:er på sina produkter, huruvida de använder fossilfria transporter och deras användning av grön el t.ex.
I våra avtal med åkerier kräver vi sedan 2019 att kontrakterade kranbilar enbart körs på fossilfria drivmedel. Vi köper sedan många år tillbaka enbart el från sol-, vind- och vattenkraft och använder uteslutande el-truckar i hela vår verksamhet.
Vilka hållbarhetsfrågor tror ni kommer att bli viktigast de närmaste åren?
- Klimatneutralitet - att genom årliga klimatkartläggningar ha koll på företagets totala CO2e-avtryck både uppströms, i den egna verksamheten och nedströms känns som en otroligt viktig fråga givetvis parat med att reducera de utsläpp man ger upphov till och slutligen ta sitt klimatansvar och klimatkompensera för sina utsläpp. Det förvånar mig att många företag i branschen säger sig sikta på att bli klimatneutrala 2040 eller 2045 när det är fullt möjligt att ta sitt ansvar redan idag. Varför vänta?
- Återbruk, vilket lämpar sig bäst för vissa produkter och vissa typer av byggnation, till exempel provisorier där man inte har höga krav på hållfasthet eller estetik.
- Ansvarsfullt skogsbruk kommer också att vara en viktig fråga. Vi har valt att stödja hyggesfritt skogsbruk genom att köpa och erbjuda våra kunder certifikat från Plockhugget som bidrar till hyggesfritt skogsbruk och ökad biologisk mångfald.
Henrik Hammargren, vice vd AB Karl Hedin Bygghandel:
Vilka krav ställer ni på era leverantörer för att driva hållbarhetsutveckling och märker ni att hållbarhetskraven från era kunder och deras beställare ökat?
Våra krav består det grundläggande att det skall vara produkter som är godkända och certifierade för den Svenska Byggmarknaden.
Utifrån vår kundstruktur och kundperspektivet så är påtryckningarna väldig begränsande i hållbarhetsfrågorna, däremot så kommer certifieringsfrågor upp där Kommunala bolag till största del är beställare.
Vilka hållbarhetsfrågor tror ni kommer att bli viktigast de närmaste åren?
Vår tro är att det mest dominerande frågeställningarna är att vi fortsatt måste hitta kostnadseffektivt byggande med utvecklad produktivitet där vi kan bistå i effektivare lagerhållning och utvecklade material leveranser.
Henrik Björk, hållbarhetsansvarig Optimera Sverige AB:
Vilka krav ställer ni på era leverantörer för att driva hållbarhetsutveckling och märker ni att hållbarhetskraven från era kunder och deras beställare ökat?
De krav vi ställer på våra leverantörer är:
- Leverantören måste leverera information till FINFO enligt Vilma 2.6
- De måste signera ett avtal som vi kallar Suppliers Charter som bland annat förbinder dem att följa regler kopplade till de tre hållbarhetsdimensionerna, den ekonomiska, den sociala och den miljömässiga.
- Leverantörernas EPD-arbete måste vara igång och de måste kunna leverera EPD-data på artikelnivå
- Produkterna ska vara bedömda minst i en av SundaHus, BASTA eller Byggvarubedömningen, helst alla tre.
- Dokumentationen måste vara fullständig när det gäller säkerhetsdatablad med mera.
Inom dessa områden märker vi att det blir mer och mer så att leverantören gör allt detta utan att vi behöver påminna, vilket är mycket positivt.
Vilka hållbarhetsfrågor tror ni kommer att bli viktigast de närmaste åren?
- Klimatpåverkan från produkter
- Andel återvunnet innehåll
- Cirkularitet
Elina Aggerstam, Hållbarhetschef Derome Bygg & Industri AB:
Vilka krav ställer ni på era leverantörer för att driva hållbarhetsutveckling och märker ni att hållbarhetskraven från era kunder och deras beställare ökat?
I våra avtal med leverantörerna ställer vi flera krav kopplat till hållbarhet. Både kopplat till produkterna i sig, bland annat att produkterna ska vara bedömda i något miljöbedömningssystem, men även att leverantören och bakomliggande led tar ett socialt ansvar och lever upp till kraven i vår code of conduct.
Vi märker absolut att våra kunder ställer högre krav på oss i hållbarhetsfrågorna idag jämfört med för några år sedan, vilket vi tycker är väldigt bra! Vi behöver alla hjälpas åt för att driva utvecklingen inom hållbarhet framåt i branschen.
Inom koncernen driver vi till exempel flera framåtlutade och banbrytande forsknings- och utvecklingsprojekt i egen regi mot klimatneutralt byggande. Lärdomarna och kunskapen ur de här projekten kommer alla bolag tillhanda. Både branschkollegor, kunder och leverantörer. Det här medför bland annat att vi ökar kunskapen om hållbart byggande, vilket ska hjälpa branschen att minska klimatpåverkan. Det är inga direkta krav gentemot våra leverantörer att delta, men det är ett gott exempel på att samverkan mellan flera led i branschen driver utvecklingen mot ett hållbart byggande.
Vilka hållbarhetsfrågor tror ni kommer att bli viktigast de närmaste åren?
- Att vi blir bättre på att ta tillvara på de resurser som finns. Antingen genom återbruk eller genom resursoptimering.
- Fler klimatsmarta alternativ på produktsidan med lägre CO2 avtryck. Till exempel genom större andel återvunnet material i produkterna eller att man byter ut vissa traditionella materialval till ny teknik med lägre klimatpåverkan.
- Att vi kommer att öka fokus på hållbarhet ur flera dimensioner, inte bara ur miljöaspekten. Alltså tror vi att arbetet med de ekonomiska och sociala delarna inom hållbarhetsarbetet kommer att öka de närmsta åren.
- Att miljö- och klimatdata på produkterna behöver bli mer lättillgängliga och standardiserade för att kunna användas fullt ut, till exempel genom digitalisering.
Sophie Lilja, hållbarhetschef Woody Bygghandel:
Vilka krav ställer ni på era leverantörer för att driva hållbarhetsutveckling och märker ni att hållbarhetskraven från era kunder och deras beställare ökat?
För våra centrala avtalspartners har vi bland annat våra inköpsvillkor där vi ställer krav på att leverantören ska ha ett miljöledningssystem, registrera sina produkter i ett miljöbedömningssystem och att våra träleverantörer ska vara spårbarhetscertifierade enligt FSC och/eller PEFC. Vi ställer även krav på att leverantören ska följa REACH för kemikalier och överlämna säkerhetsdatablad så att vi har koll på vad vi säljer för någonting. I avtalet ingår även en miljödeklaration, där vi ber leverantören svara på frågor om, bland annat, huruvida de är miljöcertifierade, om de arbetar med policy, mål och handlingsprogram för miljön, om de i sin tur ställer miljökrav på sina underleverantörer, om de arbetar med CSR, transporterar gods med EURO klass 5 eller bättre och om de har EPDer på sina produkter. Vi ber dem bifoga antingen beskrivningar eller faktiska mål och handlingsprogram. Det är viktigt för oss att föra hållbarhetskrav vidare i byggkedjan så att vi tillsammans kan utvecklas.
Vilka hållbarhetsfrågor tror ni kommer att bli viktigast de närmaste åren?
Det handlar mycket om klimatneutralitet och att ta ansvar. Cirkularitet är en grundfråga och vi ser transportoptimering och alternativ till traditionella material och ingångskomponenter som något branschen kommer jobba vidare med. Återbruk av byggmaterial är det viktigt att vi blir bättre på – det testas mycket idag kring hur man bäst kan ta tillvara byggdelar från rivnings- och ombyggnadsprojekt. Likt en av våra delägare som är väldigt långt framme vad gäller återbruk av tegel så behöver vi bli bättre på återbruk av fler delar av byggnaden och förhoppningen är ju att det som minst blir standard. Digitalisering är också något vi ser mer och mer krav på. Det är viktigt att information är tydlig och lättåtkomlig så att vi enklare kan fatta bra beslut i alla led.
Isabel Cadenius, Hållbarhetsspecialist Kesko Sverige:
Vilka krav ställer ni på era leverantörer för att driva hållbarhetsutveckling och märker ni att hållbarhetskraven från era kunder och deras beställare ökat?
Vi märker att hållbarhetskraven från våra kunder ökar eftersom de vill kunna bygga hållbart och säkerställa spårbarhet kring byggmaterial. Därför arbetar vi aktivt med att stötta våra kunder genom att hjälpa dem med att göra hållbara val.
Vi är ett viktigt nav i byggprocessen och att driva hållbarhetsutveckling är ett gemensamt ansvar för Kesko och våra affärspartners. Vi uppmanar bland annat våra stora leverantörer att ansluta sig till den internationella miljöorganisationen CDP (Carbon Disclosure Project) och vidta klimatåtgärder genom att sätta vetenskapligt baserade mål för att minska CO2-utsläpp. När vi ställer dessa krav och uppmuntrar våra leverantörer påverkar det ofta i flera led.
För oss är det viktigt att minimera negativa klimat- och miljöeffekter och respektera de mänskliga rättigheterna. Vi strävar hela tiden efter att hitta nya sätt att minska vår påverkan på miljön, till exempel genom att använda fossilfria transporter, använda förnybara energikällor och återvinna. Som koncern förväntar vi oss att våra leverantörer verkar i enlighet med vår uppförandekod och Amfori BSCI:s värderingar och principer.
Vilka hållbarhetsfrågor tror ni kommer att bli viktigast de närmaste åren?
Eftersom den största miljöpåverkan kommer från produktionen och konsumtionen av de produkter som vi säljer är det viktigt för oss att vi aktivt arbetar med att minska utsläppen genom hela leverantörskedjan genom god samverkan och transparens i värdekedjan. Vi ska fortsatt jobba med att minska vår egen miljöpåverkan och samtidigt ska vi fokusera på att stödja våra kunder att bygga hållbart och hjälpa dem i den omställningen. Efterfrågan på miljö- och klimatsmart byggmaterial ökar och det kommer fortsatt vara viktigt att digitalisera produktinformationen för att möjliggöra hållbara val. Även effektiv energiförbrukning kommer vara viktigt och här är vi med och bidrar i det gröna skiftet.
Alexandra Rosenqvist, Miljö- & Hållbarhetschef Beijer Byggmaterial:
Vilka krav ställer ni på era leverantörer för att driva hållbarhetsutveckling och märker ni att hållbarhetskraven från era kunder och deras beställare ökat?
Vi har många kravställningar på våra leverantörer, inte minst när det kommer till Master Data och produktinformation. Men vi har också krav på att våra leverantörer är ansvariga och verkar i linje med vår Code of Cunduct och våra hållbarhetsmål, detta följer vi upp genom utvärderingar. Vi hoppas och ser att utvärderingarna vid behov hjälper våra leverantörer framåt i sin hållbarhetsresa.
Kraven från våra kunder ökar absolut hela tiden, det är inte bara fler kunder som ställer höga krav inom området även kraven är bredare och omfattar större delar av hållbarhetsområdet. För några år sedan fick vi mest krav och frågor gällande innehåll i våra produkter, idag handlar frågorna om allt från innehåll, klimatpåverkan till de sociala aspekterna i leverantörsleden.
Vilka hållbarhetsfrågor tror ni kommer att bli viktigast de närmaste åren?
Om vi tittar på den EU-lagstiftning som kommer genom the green deal och hur EU-taxonomin kommer påverka så kommer kraven inom flera områden accelerera. Det handlar exempelvis om att få digitala kanaler på plats som möjliggör leverans av all data som kommer att behövas på produktnivå, men det handlar också om att visa på ansvarstagande för hela värdekedjan inte bara det som händer innanför sina egna väggar. Branschen måste minska sitt avfall och sänka sin klimatpåverkan så det är också tydligt att cirkulära modeller av olika slag blir allt viktigare. Eftersom Hållbarhetsfrågan är så stor och kraven accelererar snabbt är troligen vår allra största uppgift att underlätta för vår kund och hjälpa dem att bygga mer hållbart, göra krångligt enkelt!