Beijers hantverkarhyllning en dundersuccé
Över 120 avsnitt och över tio miljoner lyssningar. Beijer Byggmaterials podcast ”Bygga åt idioter” började som en bok för att sedan som podd leta sig in i allt fler hörlurar landet över.
– Det började för tre år sedan med att vi ville visa att vi står upp för hantverkarna, det var lite av en jargong i samhället att det var okej att snacka skit om dem då. Vi tyckte inte att det var en rättvisande bild av våra kunder, de är ju våra hjältar där ute och småföretagare utan någon egentlig röst i samhället, säger Elisabet Heinrich, marknad- och kommunikationschef på Beijer Byggmaterial.
Beijer intervjuade ungefär 100 hantverkare om galna historier från deras vardag och gav ut boken ”Bygga åt idioter”, som en blinkning till Thomas Eriksons bok ”Omgiven av idioter” som var populär då.
– Vi ville skapa debatt med en modig titel. Och det blev det, men när man läser boken är det berättat med kärlek, och förutom humor är det även en handbok till hantverkare om hur man kan hantera och kommunicera med olika sorters kunder.
Boken sålde slut på den första upplagan på 10 000 exemplar bara på ett par dagar. Beijer funderade på hur man kunde gå vidare med materialet.
– Vi hade så många storys som förtjänade att bli berättade som inte fick plats i boken och det kom nya varje dag, säger Elisabet.
Resultatet blev en podcast. Sedan dess har det blivit över 120 avsnitt av podden, som leds av komikern Klas Eriksson och även börjat streamas på Youtube.
– Vi blir så ödmjuka att vi får så mycket respons från våra lyssnare och att de känner att vi står upp för dem. Skulle vi få negativ respons är det till 99 procent på titeln, men när vi förklarat den får de allra flesta förståelse, säger Elisabet.
Nu är listan lång på hantverkare från hela landet som vill vara med. Alla gäster är noggrant utvalda genom bakgrundskontroller och förintervjuer. Beijer är också noga med att historierna inte ska vara kränkande och att ingen ska kunna identifieras.
55 procent av lyssnarna är hantverkare och 80 procent är män.
– Jag tycker det är kul att 45 procent av de som lyssnar inte är hantverkare, och vi får mycket respons från personer som säger att de förstår och uppskattar hantverkarna mer efter att de lyssnat.
När podden firade 100 avsnitt gjorde man en livesändning från Stockholm.
– Det tog oss med storm, det var nog då som vi förstod vad vi skapat. Biljetterna sålde slut på en minut och flera timmar innan det börjat var det fullsatt med hantverkare som berättade historier för varandra och som tagit ledigt från jobbet och kommit från hela landet.
Efter det ligger en podturné högt upp på listan. Man planerar också att gå ut i en ny, ännu hemlig, kanal i höst.
Har du någon egen favorithistoria från podden?
– Ungefär 100 stycken! Jag som är kattmänniska gillar historien om Jim som fått väldigt tydliga instruktioner om att inte släppa ut kundens älskade katt, vilket han var noga med. När han var klar med jobbet ser han ändå katten på trappan och får panik. Till slut lyckas han locka in katten, låser dörren och åker. Kunden hör dock av sig och det visar sig att det var grannens hankatt han stängt in med kundens hankatt. Som tur var hade allt gått bra, men man ser hur lätt ett misstag kan hända, säger Elisabet.
Ahlsell lyfter de som brinner
Ahlsell har hittills legat ganska lågt med att marknadsföra sin podd Byggsnack, som startade hösten 2021. De släpper ett avsnitt ungefär var tredje vecka och det deras gäster har gemensamt är att de brinner för något inom branschen.
– Vi har försökt ha en balans mellan att bjuda in storbolag och mindre kunder. Vi var tidigt inne på att vi ville ha gäster som vi är genuint intresserade av själva, säger Mikael Arvered, chef för Ahlsells division bygg och initiativtagare till podden.
Han driver den tillsammans med Marcus Rosman, key account manager på Ahlsell med lång erfarenhet från byggmaterialbranschen som också är en van poddlyssnare.
– Från början var det bara jag som hade mikrofon medan Marcus var bisittare, men det blev lite krångligt när jag kastade ut frågor till Marcus och producenten Dan under inspelningen så nu har alla varsin mick, säger Mikael.
Tanken från början var att avsnitten skulle vara ungefär en kvart långa för att man skulle hinna med ett avsnitt under kafferasten, men snittet hamnar på mellan 25 och 45 minuter. Poddarna är hittills alltid oklippta och Mikael och Marcus låter inspelningarna ta den tid det tar.
– Vi ville göra en podd som vi skulle vilja lyssna på själva - som handlar om hur det sett ut tidigare i branschen, hur det ser ut framåt och hur man kan göra branschen bättre. Mikael har koll på tiden och strukturen. Han är mer målstyrd medan jag kan flyta ut, vi kompletterar varandra bra, säger Marcus.
Bland gästerna hittills finns förutom olika medarbetare hos Ahlsell också till exempel Malin Söderson som blev Årets Byggkvinna 2022, Tobias von Haslingen som 3D-printat ett hus i betong och Mats Björnlund, arbetsmiljöspecialist på JSB, som pratade om hur man kan förebygga vibrationsskador.
Nästa steg är att göra avsnitt med teman utifrån aktualiteter.
– Det skulle vara kul att få vara lite skjutjärnsjournalist ibland och få ställa frågor till till exempel politikerna, säger Marcus.
Fler poddar för dig som gillar byggmaterial
- Kakelpodden görs av Byggkeramikrådet och behandlar kakel ur alla perspektiv, men även till exempel träningstips till plattsättarkroppar och försäkringar.
- Kan du inte få nog av kakel och klinker finns även Kakelperras podcast av Per Forslund, där kakel- och klinkersnack varvas med mer personliga avsnitt.
- Fästa med Axel & Jimi har det något smala temat infästning, men behandlar också allt från musik till matlagning.
- BIMpodden som grundats av Adam Mohammadi vill sprida kunskap om BIM, Building Information Model, där information om allt som ingår i ett bygge lyfts in i den digitala världen.
- Energirenoveringspodden är en nykomling på poddhimlen. Den lanserades i mars och görs av hantverksföretaget Dryft. Den handlar om energirenovering av villor och sommarstugor och ska hjälpa människor att förstå vad de kan göra i sina hem för att de ska bli mer energieffektiva.
- I Målarpodden från Anza Pro bjuder programledaren Emil Grönholm tillsammans med målare från hela Sverige på sjuka historier, finurliga lösningar och samtal kring allt som har med måleriyrket att göra.
- Bubblare: K-Bygg satsar på Youtube och sociala medier istället för podcast, men deras satsning på att lyfta de folkkära byggprofilerna Bygg-Matte Karlsson och hans ständige sidekick Willy Björklman och låta dem göra olika utmaningar med hjälp av byggprodukter och verktyg är också uppskattad av såväl hantverkare som hemmafixare.
Texten är hämtad ur nummer 3 2023 av tidningen ByggMaterial.