Skanska Sverige är mitt uppe i slutfasen med att bygga en ny sjukhusbyggnad mitt i centrala Malmö. Projektet ställer minst sagt höga krav på en välfungerande logistik. Sjukhusets verksamhet rullar nämligen på precis som vanligt under byggtiden.
Mikael Leander är logistikansvarig för projektet som startade 2015 och ska avslutas om knappt ett år. Han berättar att det här är ett uppdrag som har krävt kreativa problemlösningar så gott som dagligen. Men nu när projektet närmar sig målsnöret kan han också konstatera att logistiken trots alla utmaningar har fungerat väldigt bra.
– Mycket tack vare en tät och öppen dialog med vår beställare, Region Skåne. Vi har fått tänka om flera gånger under resans gång för att anpassa oss efter sjukvården men också tredje man, det vill säga allmänheten, som finns utanför staketet.
Det är Region Skåne som genomför den stora sjukhussatsningen i Malmö. För Skanska är det här ett av de största byggprojekten någonsin i Sverige med nästan sju miljarder kronor i projektsumma och runt 600 medarbetare på plats.
Vilka är de största utmaningarna med att bygga mitt i en sjukhusmiljö där verksamheten ska rulla på som vanligt?
– Att vi hela tiden behöver anpassa oss efter sjukhusets verksamhet, deras behov kommer alltid först. Det har hänt att sjukhuset har haft en operation eller något annat kritiskt moment då vi har fått pausa vårt arbete.
Det krävs tydlig information till sjukvården när ett arbete som låter, bullrar eller vibrerar, är på gång.
– Varje vecka skickar jag ut en störningsinformation till sjukhusets avdelningar med information om vad som händer den närmaste veckan och vilka kritiska moment som ska ske. Så får sjukhuset meddela om vi behöver planera om eller om vi kan fortsätta.
För att minimera antalet transporter av byggmaterial och annat till och från området har Skanska upprättat en så kallad leveranshub utanför Malmö. På det sättet kan man minska antalet transporter in på själva byggområdet.
– Istället för 60–70 leveranser om dagen till projektet har vi kanske 4–5. Vi samlar materialet på en plats utanför Malmö för att sedan köra ut det till projektet i samlade leveranser. Syftet med det är att minska risken för olyckor i byggområdet.
Mikael Leander förklarar att logistik också är så mycket mer än bara transporter.
– Säger man logistik tänker många en lastbil hit och en lastbil dit. Men logistiken innefattar också allt som rör samlastning, godshantering, lastning och lossning, externa lagringsplatser, sophantering, bevakning, inköp av material, ja egentligen allt från a till ö. Det är väldigt roligt och spännande att jobba med de här frågorna och är det något jag har lärt mig under de här åren så är det att planera i god tid och ha en tät dialog med beställare och underleverantörer.
Fakta/Sjukhusområdet i Malmö
När Region Skåne moderniserar och utvecklar sjukhusområdet i Malmö har Skanska uppdraget att bygga två nya vårdbyggnader med en toppmodern sjukhusmiljö där alla patienter erbjuds enkelrum. Kontraktet tecknades 2015 och avslutas 2025.
Förutom uppförandet av de nya byggnaderna har Skanskas arbete bland annat också bestått av att riva uttjänta byggnader, schakta bort massor och bygga tillfälliga kulvertar. Skanska har även utfört smärre ombyggnadsprojekt i kringliggande byggnader, för att skapa förutsättningar för vården att bedriva sin verksamhet i befintliga lokaler under byggtiden.
Källa: Skanska Sverige
Texten är hämtad från nummer 1 2024 av tidningen ByggMaterial.
Läs hela tidningen här.