Eddie Andersson, marknadschef på Bolist, Bengt Uhlander, marknadschef K-Bygg, Daniel Neanders, marknadschef och hållbarhetschef på Derome och Sofia Svanström, marknadschef på Bygma AB.

Så jobbar kedjorna för att öka byggsuget

Nyheter

Byggbranschen har det tufft just nu men byggmaterialhandeln jobbar proaktivt för att skapa merförsäljning. ByggMaterial har tagit tempen på några av kedjorna för att ta reda på hur de ser på läget.

Sofia Svanström, marknadschef på Bygma AB.

Har ni några speciella strategier för att locka igång byggsuget, jobbar ni exempelvis med gamification/nudging?
– Vår strategi är att överträffa kundernas förväntningar i kunskap, service och kvalitet. Vi strävar alltid efter att lösa de frågor och utmaningar våra kunder står inför före under och efter i sina projekt. Vi är en partner under hela processen och de ska känna att de har ett starkt stöd i att vi förstår konjunkturen och det tuffa klimat som råder och att vi med det gör allt för att få fram rätt produkter till rätt pris.

Hur kan den enskilda bygghandelsbutiken hjälpa till att inspirera till merförsäljning?
– Ett kvitto i vårt hårda arbete är vårt fina resultat i Better Business CX-Index där vi sticker ut med överlägset bäst resultat gentemot våra konkurrenter i branschen inom kundbemötande. Våra säljare skapar dagligen fantastiska förutsättningar för våra kunder att lyckas i sitt arbete. Vi har otroligt kompetent personal som både kan kalkylera, måttberäkna och komma med förslag och inspiration till merförsäljningprodukter för att skapa de bästa förutsättningarna och med det så blir vi också mer lönsamma. Merförsäljning handlar om att se helheten och visa på att vi erhåller alla delar i deras projekt och mervärdet i att inget missas eller förbises. 

Hur behåller ni positiviteten och arbetsglädjen ute i butikerna?
– För att inspirera till merförsäljning på våra anläggningar arbetar vi med att skapa inspirerande miljöer och visningsytor där kunderna kan se olika utställningar och få idéer till sina projekt. Vi har löpande kampanjer på våra anläggningar och dessutom kontinuerligt mindre till stora event där leverantörer besöker oss och ger mervärde och ökad köplust till våra kunder. 

 

Bengt Uhlander, marknadschef K-Bygg.

Har ni några speciella strategier för att locka igång byggsuget, jobbar ni exempelvis med gamification/nudging?

– Vi arbetar med att inspirera till att starta upp olika projekt för gör-det-självaren. Dessutom ger vi olika tips och råd för att för att göra det enklare att komma i gång. Vi har också ett härligt filmsamarbete med Matte & Willy där vi berättar om olika material och hur de ska användas. Filmerna är både lärorika och användbara med en humoristisk knorr.

Hur kan den enskilda bygghandelsbutiken hjälpa till att inspirera till merförsäljning?

– Självklart genom olika aktiviteter i butik där kunderna får möjlighet att lära sig mer. Dessutom ser vi på en breddning och fördjupning inom flera produktområde tex ett större VA-sortiment och olika lösningar för energibesparing och försörjning tex med solceller.

 Hur behåller ni positiviteten och arbetsglädjen ute i butikerna?

– Vi tänker att möjligheten att påverka och utveckla verksamheten bidrar till ett starkt engagemang. Vi ser det som en del av vår företagskultur att få vara kreativ och påverka sin arbetsdag. Det kan tex vara genom att anordna olika typer av aktiviteter som bygger långsiktiga relationer med våra kunder. Ett lysande exempel är anordnade av Hantverksmässa där vi tillsammans med våra leverantörer satsar på information och 0utbildning under trivsamma former. Aktiviteten har dessutom ett välgörenhetsinslag i form av auktion. I år renderade det ett överskott på 132 000 kronor som i år gick till Barncancerfonden. En sådan aktivitet gör verkligen att man känner stolthet för sitt arbete.  

 

Daniel Neanders, marknadschef och hållbarhetschef på Derome. 

Har ni några speciella strategier för att locka igång byggsuget, jobbar ni exempelvis med gamification/nudging?
– Vi jobbar hela tiden för att förbättra oss och förenkla kundens vardag, det gör vi genom att hela tiden ha nära dialog med kunderna och utvecklas långsiktigt tillsammans. 

Hur kan den enskilda bygghandelsbutiken hjälpa till att inspirera till merförsäljning?

– Vi har kampanjer som rullar hela tiden, där vi erbjuder kunderna fina priser. Vidare bygger mycket på våra medarbetares kompetens som vi vet uppskattas av kunderna. Vi är proffs som servar proffs, helt enkelt. 

Hur behåller ni positiviteten och arbetsglädjen ute i butikerna?

– Vi har mycket god stämning hos våra medarbetare, det är i tuffare tider som vår starka kultur verkligen är en styrka. Vi har under lång tid jobbat medvetet med vår företagskultur och att vi är ett familjeföretag genomsyras i hela vår organisationen. Vi bryr oss om varandra på riktigt, det skapar arbetsglädje. 

 

Eddie Andersson, marknadschef på Bolist.

Har ni några speciella strategier för att locka igång byggsuget, jobbar ni exempelvis med gamification/nudging?

– Vi fortsätter som vi alltid gör inför högsäsong med ett starkt marknadsprogram som innehåller kampanjer med starka erbjudande, varumärkesbyggande kommunikation, samarbeten och event. Vi har i år sett till att den varumärkesbyggande kommunikationen är mer aktiverande och vi gör det genom vårt nya kommunikationskoncept Kom in till oss, som uppmanar kunderna att faktiskt komma i gång med sitt byggprojekt. Det syftar till att visa vår absolut främsta styrka, våra handlares kunskap och närhet till sina kunder. Detta genomsyras i all vår kommunikation, allt från kampanjer till TV-reklam. Kunderna ska känna sig trygga med att det är hos oss dom får bäst hjälp i sitt byggprojekt. Utöver detta så stimulerar vi byggsuget genom att kickstarta i gång säsong med en rejäl Byggfest. Det är lokala event som butikerna håller i, där är fokus på alla i det lokala samhället dvs hela familjen och byggare, ett event där man får ta del av erbjudanden, kunskap och roliga aktiviteter. Vi inleder också ett samarbete med programmet Stugdrömmar, där får vi göra det vi är bäst på som Sveriges närmaste Byggvarhus, leverera byggvaror till programmets byggprojekt runt om i landet. Vi vet att många av våra kunder går med just det, drömmar om att bygga en eller renovera en stuga. Med samarbetet vill vi vara med och skapa inspiration och samtidigt visa att vi är det bästa valet om man vill realisera sina Stugdrömmar. 

 Hur kan den enskilda bygghandelsbutiken hjälpa till att inspirera till merförsäljning?
– I våra butiker så får kunderna hjälp med hela sitt projekt, det är ju vår styrka att genom vår kunskap och service hjälpa kunden från ax till limpa. Det vet vi skapar merförsäljning. Annat som vi arbetar med är att ha en attraktiv butiksmiljö, där har vi satt ett nytt butikskoncept som ska göra kunden inspirerad till köp och lättare kunna navigera och hitta produkter Detta genom bättre skyltning, belysning och mer intressant och relevant butikskommunikation. Vi genomför också utbildningar i butiksexponering för våra handlare, där ligger fokus på ovan nämnt. 

 Hur behåller ni positiviteten och arbetsglädjen ute i butikerna?
– Våra butiker drivs av entreprenörer, det är också vår absolut största styrka, deras förmåga att ställa om till olika kundbehov och marknadsläge är oslagbar. Inte minst såg vi detta under pandemin där vi ökade rejält mer än branschen, många ut av våra butiker gjorde detta med samma personalstyrka. Så positiviteten och framåtandan är starkt drivet av våra entreprenörer. Det vi arbetar med centralt är just att lyfta dom, jobba med best practice och skapa förutsättningar för våra handlare att inspirera varandra. Sen arbetar vi också med utbildningar och återväxtprogram som ska inspirera och utveckla inte bara ägarna utan också deras personal.

 

Texten är hämtad från nummer 3 av tidningen ByggMaterial.

Annons:

B2B driver byggmaterialhandeln under tredje kvartalet

Nyheter

24 oktober 2025

Bygg­konjunkturen: Ryckig byggmarknad på väg uppåt

Nyheter

23 oktober 2025

Ahlsell lanserar rapporten Från kris till kraft

Nyheter

23 oktober 2025

K-Bygg stärker logistiken i västra Sverige

Nyheter

23 oktober 2025

Nytt nummer av ByggMaterial!

Nyheter

23 oktober 2025

Det händer på Byggmaterialdagen 2025

Nyheter

21 oktober 2025

A-hus toppar småhusbranschen i kundlojalitet

Nyheter

21 oktober 2025

Nu invigs Europas modernaste köksfabrik

Nyheter

21 oktober 2025

Bolist fortsätter satsningen på framtidens ledare

Nyheter

21 oktober 2025

Benders lanserar betongprodukter med nära-nollutsläpp av koldioxid

Nyheter

21 oktober 2025

Deromes bygghandel är nu FSC®-certifierad

Nyheter

20 oktober 2025

Första koldioxidinfångade cementet levereras till kunder

Nyheter

20 oktober 2025

Färre byggkonkurser under tredje kvartalet

Nyheter

17 oktober 2025

De vinner stipendiet Språngbrädan

Nyheter

16 oktober 2025

Säljstart för Deromes 55+boende

Nyheter

16 oktober 2025

Fem trender som påverkar byggbranschen 2026

Nyheter

15 oktober 2025

"Riktigt kul att få starta upp en så fin anläggning"

Nyheter

15 oktober 2025

Byggde fritidshus i fjällmiljö: ”Det bästa med huset är utsikten”

Nyheter

15 oktober 2025

Tar ett nytt grepp om återvinning

Nyheter

15 oktober 2025

Svag nedgång i Byggkostnadsindex i september 2025

Nyheter

15 oktober 2025

XL-Bygg och Happy Homes finalister i Market Awards

Nyheter

15 oktober 2025

Byggstartsindikatorn: Bostadsbyggandet ökar igen

Nyheter

15 oktober 2025

Ny gemensam vägledning ska stoppa fusket i byggbranschen

Nyheter

14 oktober 2025

De blev årets vinnare inom XL-Bygg

Nyheter

13 oktober 2025

CCBuild har nu 200 partners

Nyheter

10 oktober 2025

Ahlsells logistikcentrum har certifierats enligt BREEAM Excellent

Nyheter

10 oktober 2025

Rapport från Skogsindustrierna: Byggkris och nya USA-tullar pressar trävarusektorn

Nyheter

09 oktober 2025

Optimera förlänger samarbetet med hampaisoleringstillverkaren Ekolution

Nyheter

09 oktober 2025

Forskning blir till verklighet i A-hus nya villa

Nyheter

08 oktober 2025

Ramirentrapporten: Var tredje byggarbetare känner sig stressad

Nyheter

07 oktober 2025

Ny försäljningsansvarig på Diplomat Dörrar

Nyheter

07 oktober 2025

Ny Head of Sales på Kiilto

Nyheter

07 oktober 2025

Ahlsell förvärvar norsk maskinleverantör

Nyheter

06 oktober 2025

Optimera lanserar ny app

Nyheter

06 oktober 2025

De blev Årets Byggmaterialhandlare 2025

Nyheter

03 oktober 2025

BoByggarBarometern: Försiktig optimism bland landets bostadsbyggare

Nyheter

02 oktober 2025

”Det behövs så mycket material”

Nyheter

01 oktober 2025

Ambassadören Oliver vill visa att byggbranschen är rolig

Nyheter

01 oktober 2025

Nya roller när Derome Bygg & Industri utvecklar organisationen

Nyheter

01 oktober 2025

Efter branden - nu återinvigs Optimera Malmö Trä

Nyheter

01 oktober 2025

Mal Proff öppnar ny butik i Upplands Väsby

Nyheter

30 september 2025

Undersökning: De har starkast varumärke bland Sveriges småhustillverkare

Nyheter

30 september 2025

Han blir ny inköpschef/vice vd på Benders Sverige AB

Nyheter

29 september 2025

Branschöverenskommelse för effektiv delning av data

Nyheter

29 september 2025

Hilti finalist i nationellt mångfaldspris

Nyheter

25 september 2025

Kommentar från Byggmaterialhandlarna angående sänkning av ROT-avdraget vid årsskiftet

Nyheter

25 september 2025

Säljstart för innovationskvarteret Pilen i Varberg

Nyheter

25 september 2025

Plastavfall kan bli framtidens köksinredning

Nyheter

25 september 2025

Från livsmedelsbranschen till Deromes bygghandel

Nyheter

25 september 2025

De är nominerade till Årets Fasad 2025

Nyheter

25 september 2025

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår