Eddie Andersson, marknadschef på Bolist, Bengt Uhlander, marknadschef K-Bygg, Daniel Neanders, marknadschef och hållbarhetschef på Derome och Sofia Svanström, marknadschef på Bygma AB.

Så jobbar kedjorna för att öka byggsuget

Nyheter

Byggbranschen har det tufft just nu men byggmaterialhandeln jobbar proaktivt för att skapa merförsäljning. ByggMaterial har tagit tempen på några av kedjorna för att ta reda på hur de ser på läget.

Sofia Svanström, marknadschef på Bygma AB.

Har ni några speciella strategier för att locka igång byggsuget, jobbar ni exempelvis med gamification/nudging?
– Vår strategi är att överträffa kundernas förväntningar i kunskap, service och kvalitet. Vi strävar alltid efter att lösa de frågor och utmaningar våra kunder står inför före under och efter i sina projekt. Vi är en partner under hela processen och de ska känna att de har ett starkt stöd i att vi förstår konjunkturen och det tuffa klimat som råder och att vi med det gör allt för att få fram rätt produkter till rätt pris.

Hur kan den enskilda bygghandelsbutiken hjälpa till att inspirera till merförsäljning?
– Ett kvitto i vårt hårda arbete är vårt fina resultat i Better Business CX-Index där vi sticker ut med överlägset bäst resultat gentemot våra konkurrenter i branschen inom kundbemötande. Våra säljare skapar dagligen fantastiska förutsättningar för våra kunder att lyckas i sitt arbete. Vi har otroligt kompetent personal som både kan kalkylera, måttberäkna och komma med förslag och inspiration till merförsäljningprodukter för att skapa de bästa förutsättningarna och med det så blir vi också mer lönsamma. Merförsäljning handlar om att se helheten och visa på att vi erhåller alla delar i deras projekt och mervärdet i att inget missas eller förbises. 

Hur behåller ni positiviteten och arbetsglädjen ute i butikerna?
– För att inspirera till merförsäljning på våra anläggningar arbetar vi med att skapa inspirerande miljöer och visningsytor där kunderna kan se olika utställningar och få idéer till sina projekt. Vi har löpande kampanjer på våra anläggningar och dessutom kontinuerligt mindre till stora event där leverantörer besöker oss och ger mervärde och ökad köplust till våra kunder. 

 

Bengt Uhlander, marknadschef K-Bygg.

Har ni några speciella strategier för att locka igång byggsuget, jobbar ni exempelvis med gamification/nudging?

– Vi arbetar med att inspirera till att starta upp olika projekt för gör-det-självaren. Dessutom ger vi olika tips och råd för att för att göra det enklare att komma i gång. Vi har också ett härligt filmsamarbete med Matte & Willy där vi berättar om olika material och hur de ska användas. Filmerna är både lärorika och användbara med en humoristisk knorr.

Hur kan den enskilda bygghandelsbutiken hjälpa till att inspirera till merförsäljning?

– Självklart genom olika aktiviteter i butik där kunderna får möjlighet att lära sig mer. Dessutom ser vi på en breddning och fördjupning inom flera produktområde tex ett större VA-sortiment och olika lösningar för energibesparing och försörjning tex med solceller.

 Hur behåller ni positiviteten och arbetsglädjen ute i butikerna?

– Vi tänker att möjligheten att påverka och utveckla verksamheten bidrar till ett starkt engagemang. Vi ser det som en del av vår företagskultur att få vara kreativ och påverka sin arbetsdag. Det kan tex vara genom att anordna olika typer av aktiviteter som bygger långsiktiga relationer med våra kunder. Ett lysande exempel är anordnade av Hantverksmässa där vi tillsammans med våra leverantörer satsar på information och 0utbildning under trivsamma former. Aktiviteten har dessutom ett välgörenhetsinslag i form av auktion. I år renderade det ett överskott på 132 000 kronor som i år gick till Barncancerfonden. En sådan aktivitet gör verkligen att man känner stolthet för sitt arbete.  

 

Daniel Neanders, marknadschef och hållbarhetschef på Derome. 

Har ni några speciella strategier för att locka igång byggsuget, jobbar ni exempelvis med gamification/nudging?
– Vi jobbar hela tiden för att förbättra oss och förenkla kundens vardag, det gör vi genom att hela tiden ha nära dialog med kunderna och utvecklas långsiktigt tillsammans. 

Hur kan den enskilda bygghandelsbutiken hjälpa till att inspirera till merförsäljning?

– Vi har kampanjer som rullar hela tiden, där vi erbjuder kunderna fina priser. Vidare bygger mycket på våra medarbetares kompetens som vi vet uppskattas av kunderna. Vi är proffs som servar proffs, helt enkelt. 

Hur behåller ni positiviteten och arbetsglädjen ute i butikerna?

– Vi har mycket god stämning hos våra medarbetare, det är i tuffare tider som vår starka kultur verkligen är en styrka. Vi har under lång tid jobbat medvetet med vår företagskultur och att vi är ett familjeföretag genomsyras i hela vår organisationen. Vi bryr oss om varandra på riktigt, det skapar arbetsglädje. 

 

Eddie Andersson, marknadschef på Bolist.

Har ni några speciella strategier för att locka igång byggsuget, jobbar ni exempelvis med gamification/nudging?

– Vi fortsätter som vi alltid gör inför högsäsong med ett starkt marknadsprogram som innehåller kampanjer med starka erbjudande, varumärkesbyggande kommunikation, samarbeten och event. Vi har i år sett till att den varumärkesbyggande kommunikationen är mer aktiverande och vi gör det genom vårt nya kommunikationskoncept Kom in till oss, som uppmanar kunderna att faktiskt komma i gång med sitt byggprojekt. Det syftar till att visa vår absolut främsta styrka, våra handlares kunskap och närhet till sina kunder. Detta genomsyras i all vår kommunikation, allt från kampanjer till TV-reklam. Kunderna ska känna sig trygga med att det är hos oss dom får bäst hjälp i sitt byggprojekt. Utöver detta så stimulerar vi byggsuget genom att kickstarta i gång säsong med en rejäl Byggfest. Det är lokala event som butikerna håller i, där är fokus på alla i det lokala samhället dvs hela familjen och byggare, ett event där man får ta del av erbjudanden, kunskap och roliga aktiviteter. Vi inleder också ett samarbete med programmet Stugdrömmar, där får vi göra det vi är bäst på som Sveriges närmaste Byggvarhus, leverera byggvaror till programmets byggprojekt runt om i landet. Vi vet att många av våra kunder går med just det, drömmar om att bygga en eller renovera en stuga. Med samarbetet vill vi vara med och skapa inspiration och samtidigt visa att vi är det bästa valet om man vill realisera sina Stugdrömmar. 

 Hur kan den enskilda bygghandelsbutiken hjälpa till att inspirera till merförsäljning?
– I våra butiker så får kunderna hjälp med hela sitt projekt, det är ju vår styrka att genom vår kunskap och service hjälpa kunden från ax till limpa. Det vet vi skapar merförsäljning. Annat som vi arbetar med är att ha en attraktiv butiksmiljö, där har vi satt ett nytt butikskoncept som ska göra kunden inspirerad till köp och lättare kunna navigera och hitta produkter Detta genom bättre skyltning, belysning och mer intressant och relevant butikskommunikation. Vi genomför också utbildningar i butiksexponering för våra handlare, där ligger fokus på ovan nämnt. 

 Hur behåller ni positiviteten och arbetsglädjen ute i butikerna?
– Våra butiker drivs av entreprenörer, det är också vår absolut största styrka, deras förmåga att ställa om till olika kundbehov och marknadsläge är oslagbar. Inte minst såg vi detta under pandemin där vi ökade rejält mer än branschen, många ut av våra butiker gjorde detta med samma personalstyrka. Så positiviteten och framåtandan är starkt drivet av våra entreprenörer. Det vi arbetar med centralt är just att lyfta dom, jobba med best practice och skapa förutsättningar för våra handlare att inspirera varandra. Sen arbetar vi också med utbildningar och återväxtprogram som ska inspirera och utveckla inte bara ägarna utan också deras personal.

 

Texten är hämtad från nummer 3 av tidningen ByggMaterial.

Annons:

Vi önskar er en riktigt härlig sommar!

Nyheter

02 juli 2025

Ny affärskoordinator på Sveriges Fria Bygghandlare

Nyheter

01 juli 2025

Starkt flöde av fastighetsaffärer

Nyheter

01 juli 2025

Ny statistik: Färre arbetsolyckor i byggbranschen

Nyheter

01 juli 2025

Boverket blir beredskapsmyndighet

Nyheter

30 juni 2025

Big-Gruppen rekryterar vd och inköpschef

Nyheter

30 juni 2025

Ny statistik: Flera steg mot minskad klimatpåverkan i byggbranschen

Nyheter

27 juni 2025

Knauf Sverige GmbH förlänger inte sitt samarbete med SundaHus

Nyheter

27 juni 2025

XL-Bygg fortsätter ta marknadsandelar

Nyheter

27 juni 2025

Det här vill svenskarna bygga i sommar – altan och bastu toppar listan

Nyheter

27 juni 2025

Prognos: Vändningen dröjer för måleribranschen – men viss ROT-effekt syns

Nyheter

26 juni 2025

Debatt: Vi måste våga prata om det svåra

Nyheter

25 juni 2025

Hållbarhetsproffsen om utmaningarna med återbruk

Nyheter

25 juni 2025

Efter 80 år på samma plats – nu flyttar Bloms Trä

Nyheter

25 juni 2025

Över branschindex nio månader i sträck

Nyheter

25 juni 2025

Ny Director Marketing & Communication för Ahlsell Sverige

Nyheter

24 juni 2025

Hon blir Swedisols nya vd

Nyheter

24 juni 2025

Nya kontroller av byggarbetsplatser visar på en rad förbättringar

Nyheter

24 juni 2025

Prognoscentret: Infrastrukturinvesteringar och underhåll växlar upp

Nyheter

23 juni 2025

Kumla MSK en av vinnarna i årets XL-Hjälpen

Nyheter

23 juni 2025

Nu invigs världens första anläggning för koldioxidinfångning i industriell skala

Nyheter

18 juni 2025

Branschrekommendation ska minska vattenskador i kök

Nyheter

18 juni 2025

Svagare bostadsbyggande i maj enligt Prognoscentrets Byggstartsindikator

Nyheter

18 juni 2025

Regeringen föreslår förändringar av amorteringskrav och bolånetak

Nyheter

18 juni 2025

Debatt: Hållbara renoveringar kräver gemensamt ansvar

Nyheter

18 juni 2025

Thomée Gruppen AB fusionerar Hans Eggestrand AB

Nyheter

17 juni 2025

Snart öppnar NP Nilssons nya byggvaruhus i Osby

Nyheter

17 juni 2025

Derome Träteknik breddar erbjudandet inom miljö- och kvalitetsdata

Nyheter

12 juni 2025

Nu öppnar nya K-Bygg i Uppsala

Nyheter

12 juni 2025

Startup lanserar beslag som ska förenkla köksmontering

Nyheter

12 juni 2025

Nytt nummer av ByggMaterial!

Nyheter

12 juni 2025

Träbranschen pressad från flera håll – men ljusglimtar finns

Nyheter

11 juni 2025

Kocken som bytte bana – blev byggsäljare: ”Har aldrig ångrat mig”

Nyheter

11 juni 2025

BIG-gruppen väljer ny leverantör för lim och fog

Nyheter

11 juni 2025

XL-Bygg lanserar XL-Mygg

Nyheter

11 juni 2025

Rösta på Årets Byggmaterialhandlare

Nyheter

10 juni 2025

Ljusning för Europas byggmarknad

Nyheter

10 juni 2025

Derome satsar digitalt för att stärka kompetensen

Nyheter

05 juni 2025

Beijer i Piteå blir CrossFit-arena för en helg

Nyheter

05 juni 2025

Vimmerbyortens Ryttarförening får hjälp att bygga påstigningsramp

Nyheter

03 juni 2025

Beijers Branschrapport: Byggmaterialmarknaden bryter negativ trend

Nyheter

03 juni 2025

Gamla byggmetoder nyckeln till cirkulärt byggande

Nyheter

03 juni 2025

K-Bygg inleder samarbete med DNA Mediabyrå

Nyheter

03 juni 2025

Nu säljs forskningshus – första steg mot klimatneutrala villor

Nyheter

03 juni 2025

IF UDD Karlshamn är en av vinnarna i årets XL-Hjälpen

Nyheter

02 juni 2025

906 aktiebolag i konkurs under maj – men byggkonkurserna minskade

Nyheter

02 juni 2025

Undersökning från Svensk Byggtjänst: Låg beredskap för nya byggregler

Nyheter

27 maj 2025

Lilla Edets Ridklubb får hjälp att bygga tillgänglighetsanpassad läktare

Nyheter

27 maj 2025

Byggbranschen positiv till inkluderande arbetsplatser – men machokulturen är fortsatt stark

Nyheter

27 maj 2025

Boverket ska utreda ”Sverigehuset”

Nyheter

27 maj 2025

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår