Som en fågel Fenix reser den sig ur askan – Bygmas nya butikshall i Umeå. Den 28 januari förra året brann större delen av anläggningen i stadsdelen Teg på södra sidan av Umeälven ner. Hela butiksanläggningen med tillhörande utställningslokaler och kontor strök med i branden, kvar av byggnaden fanns bara en vidhängande lagerdel.
– Det var i princip bara grunden kvar, berättar Magnus Boström på Bygma. Magnus är regionchef och basar som sådan över den danskägda kedjan åtta anläggningar i Norrland, från Sundsvall upp till Luleå.
– Branden skedde under natten detta ovanligt kalla januaridygn. Vi hade värmen på för fullt i butiken och förmodligen var det ett elfel som orsakade eldsvådan. Det hela utreddes av en brandskyddsexpert som försäkringsbolaget anlitat, men han kom inte fram till någon definitiv brandorsak.
Ingen skickades hem
På morgonen samlades all personal på en mötesplats som snabbt etablerats på en restaurang i närheten.
– Vi ville direkt finna en lösning på hur vi skulle kunna upprätthålla vår kundservice och ta hand om personalen. Det hade högre prioritet än att prata om hur vi skulle ersätta de 1 200 kvadratmeter som brunnit upp och vi ville inte skicka hem vår personal utan istället försöka jobba provisoriskt, förklarar Magnus.
Hela Bygmas fastighet i Umeå är på 30 000 kvadratmeter och eftersom branden aldrig spred sig till intilliggande byggnader fanns Bygghall och ett logistiklager för utkörning av byggmaterial kvar. Det gick snabbt att etablera tillfälliga kassor och kundmottagning i inhyrda bodar på gården och en ny butik kunde inrättas i lokaler hos en fastighetsägare tvärs över gatan.
– Det var en väldigt jobbig situation vi hamnat i. Allt hade brunnit upp – datorer, arbetskläder och arkiv, vi hade inte ens papper att skriva på…. Och med butiken utanför området behövde vi plötsligt mer personal, för att bemanna kassorna på båda ställena, så vi anlitade ett bemanningsföretag för att klara de dubbla funktionerna. Men, minns Magnus, det kanske mest bestående minnet från de där kalla dagarna förra vintern var hur omgivningen reagerade på Bygmas bekymmer:
Kundrelationer gav utdelning
– Vi var förstås rädda för att förlora kunder i och med branden, men våra starka relationer till dem gav utdelning i det läget. Förståelsen för att det nu var lite besvärligare att handla hos oss, med virkeslager på ena sidan gatan och butik på den andra, var enorm. Och som om det inte var nog så var det väldigt många som hjälpte till och stöttade oss med att finna lösningar på olika problem som uppstått.
Lagom till midsommar i år stod så den nya butiken färdig. Bygget av den har hanterats som en försäkringsskada så själva byggytan är densamma som tidigare, men nu är den å andra sidan effektivare planerad. Kontoren för säljarna har flyttats till den långsida som vetter in mot gården för att ge bättre närhet till kunder och verksamhet. Personal och konferensutrymmen ligger på en entresolvåning en trappa upp och har också god kontakt med den nya stora butiken i entréplanet.
Fokus på lokala byggare
– Vi har ordnat butiken så att vi har en stor säljyta i mitten och utställningar längs ena långsidan. I utställningen finns inga varor att plocka av, utan den är uppbyggd som ett rent show-room. Våra kunder är i första hand mindre och medelstora lokala byggbolag så vår tanke är att deras kunder ska hitta de lösningar de önskar till exempelvis ett nytt kök här i utställningen och sedan beställa av byggaren, säger Magnus Boström.
Magnus berättar att fokuseringen på lokala och regionala byggbolag är en gemensam strategi inom Bygma. Eftersom kedjan så här långt inte har någon etablering i södra Sverige är det svårt att handla med de stora byggkoncernerna som Skanska, NCC och Peab, med flera.
– Vi välkomnar förstås också privata kunder till oss, men det är mot småbyggarna vi känner oss starkast. Det kan vara lite svårt att gå balansgång mellan proffskund och privatkund ibland – de har ju lite olika krav på sin bygghandlare, konstaterar Magnus.
Positiva omdömen
Stämningen är hög bland personalen när Byggmaterial besöker Bygma i mitten av juli. Nya fräscha lokaler, kunder som uttalar sig positivt om den goda ordningen på anläggningen och minnet av en jobbig tid tillsammans har varit sammansvetsande.
– Vi har anställt några av dem som vi tog in via bemanningsföretag och de har smält bra in i gänget här. Det har alltid varit Bygmas filosofi att vi ska vara ett trevlig och familjärt företag att handla med så vi är rädda om vår personal. En hög kunskapsnivå är viktig för ett företag som vill kunna hjälpa sina kunder med råd och dåd så vi jobbar aktivt med kompetensutveckling. Och med att vårda det vi kallar ”Bygmakänslan”: I lokala workshops på kvällstid, försöker vi konkretisera Bygmas värderingar för alla dem som jobbar här, berättar Magnus Boström.
Corona stoppade festen
Helst hade Magnus och de andra på Bygma i Umeå velat dela med sig av Bygmakänslan och manifestera den nya anläggningen med en stor invigningsfest när nya hallen var klar. Men Corona-viruset satte förstås käppar i hjulet för den saken.
– Nu ska vi ordna en proffskväll i lite mindre format i höst istället men vi är glada över att kunna konstatera hur den förfärliga pandemin påverkat byggmarknaden. Det ökande hemmabyggandet har gett ett gott uppsving i affärerna.
Magnus Boström återkommer till känslorna efter branden. Han konstaterar att det blev väldigt mycket jobb med att komma på fötter helt och hållet efter den knock-outen men att förmånen att få flytta in i en nya lokalen blev en god belöning för allt slit.
– Vi har alla tagit till oss av de positiva känslor som skapats av kundernas förståelse och utsträckta händer. Tack vare det blev branden en stärkande upplevelse. Det var det få som trodde den där januarimorgonen förra året!
Fakta om Bygmakoncernen
• Omsatte 2019 8,4 miljarder DKK
• Startades 1954 av danske Lars Börge Christiansen, då som trävaruagenturen A/S Hjalmar Wennerth
• 1960 flyttades verksamheten över till det nystartade grossistföretaget Scandinova, och 1972 förvärvades den första bygghandeln.
• Fick namnet Bygma efter en intern namntävling 1992
• Etablerade sin första anläggning i Sverige 1998 genom köpet av Trollbäckens Trä utanför Stockholm
• Har idag 17 anläggningar i Sverige med en total omsättning 2019 på 1,2 miljarder kronor och 280 anställda
• Styrs från ett servicekontor i Sollentuna där den svenske vd:n Peter Lindström leder verksamheten
• Den dagliga verksamheten leds av platschefer och lokala ledningsgrupper ute på anläggningarna. I Umeå är det Mikael Häggström som är platschef.