Endre Espeseth tror att konsolideringen i byggmaterialhandeln kommer att fortsätta och han jämför där med grossistbranschen, som kommit längre i detta avseende.
– Jag tror på samma utveckling för byggmaterialhandeln. Det finns så tydliga skalfördelar med att vara stor när det gäller saker som logistik, lager, personal, it, leverantörer och overhead-kostnader.
När Endre Espeseth tillträdde för drygt två år sedan var hans främsta uppdrag att skapa en god lönsamhet för koncernen i Sverige och vända röda siffror till svarta.
– Det är ju ingen hemlighet att K-Rauta dittills inte hade varit en succéhistoria. De fick slita hårt men hade ändå ganska dålig lönsamhet ända från starten. Detsamma gällde Onninen.
– Det har varit en otrolig resa sedan dess och det har gått fantastiskt bra. Nu är vi lönsamma. Men det är viktigt att vi också är ett hållbart lönsamt bolag. Vi ska tjäna pengar på varje krona men resultatet ska vara hållbart över tid.
För att bli starkare på proffsmarknaden köptes Fresks. Endre Espeseth säger att integrationen av dessa anläggningar har gått väldig smidigt, även om utmaningarna varit stora. Under våren färdigställdes varumärkesbytet rent visuellt på alla 34 K-Bygg-anläggningar, tidigare Fresks, runt om i landet.
– I grunden är förstås K-Rauta med sin konsumentinriktning, entreprenörsdrivna K-Bygg och tekniska Onninen väldigt olika som företag. Men just denna mångfald har vi märkt attraherar och det blir lättare och lättare för oss att rekrytera. Vi har uppenbarligen blivit en mer attraktiv arbetsgivare.
Byggmaterialhandeln i Sverige har hittills under Corona-pandemin ökat försäljningen och Kesko är inget undantag.
– Nummer ett för oss när pandemin bröt ut var att säkerställa säkerheten för anställda och kunder. Därefter var det full gas som gällde och arbete med att snabbt få in produkter. Vi märkte snart att försäljningen ökade och att e-handeln i det närmaste exploderade. Det handlar om en ökningmed 30-40 procent jämfört med förra året.
Försäljningen på K-Rauta och K-Bygg i stort har också ökat jämfört med förra året.
– Corona -effekten på försäljningen såg vi redan i mars med ett mycket bra första kvartal. Sedan dess har det bara accelererat. Kvartal två kommer bli bättre försäljningsmässigt än kvartal ett. Framför allt är det försäljningen till konsument som drar.
Endre Espeseth beskriver det som att branschen har dopats hittills under Corona-pandemin men att det därmed också finns en risk att försäljningen mattas av under hösten.
– Försäljningen lär inte ligga på dagens nivåer. Husägare bygger ju i allmänhet bara en altan och målar bara huset en gång samma år. Därför är det viktigt att regeringen stärker Rot-avdraget och att renoveringar i byggbeståndet stimuleras och fortsätter.
– De senaste månaderna visar att vi inom Kesko har en organisation som klarar stark medvind. Nu måste vi också rusta oss för sidvind eller till och med motvind.
Fakta Kesko
Består av de tre varumärken K-Rauta, K-Bygg, Onninen. Det finns i nuläget 17 K-Rauta-anläggningar och 34 K-Bygg-anläggningar. K-Rauta ligger huvudsakligen i de större städerna medan K-Bygg är etablerat på mellanstora och mindre orter.
Onninen är en teknisk grossist som har ett stort distributionscenter i Örebro, som också servar K-Rauta och K-Bygg.
Koncernen har i Sverige 1 400 anställda och omsätter ca 5 miljarder kr.
Kesko är börsnoterat i Finland, omsätter som helhet 10,7 miljarder Euro och har verksamhet i åtta länder.
Fakta Endre Espeseth
Roll: Ansvarig för Kesko i Sverige och Polen.
Ålder: 60 år.
Bor: Kommer från Ålesund på norska västkusten. Är nu bosatt på Lidingö men har stuga i norska Valdres, mellan Oslo och Bergen.
Familj: Har en väldigt trevlig fru som jobbar som sjuksköterska på en vårdcentral i Danderyd.
Fritiden: Går på tur ”Jag är ju norrman!”. Gillar också fotboll och håller på Liverpool FC.
Karriär: Har jobbat i leverantörsledet i 20 år inom framför allt olja och gas. Tidigare arbetsgivare är bland andra ABB, Draka och Onninen.
Därför trivs jag på jobbet: Har alltid gillat utmaningar och det har jag verkligen fått här.
Gör om fem år: Jag har den filosofin att det ägnar jag inte så många tankar på. För första gången i mitt liv har jag inte satt upp några tydliga tre- eller femårsmål. Jag jobbar så länge det är kul.