Emilia Sakko Palmgren är HR Business Partner på Ahlsell.

Målmedvetet arbete för mångfald och inkludering ger resultat

Nyheter

Ett ledningsbeslut om att fokusera på mångfald och inkludering har lett till att Ahlsell idag har över 70 ambassadörer som engagerar sig i frågorna. Nu genomsyrar arbetet allt från jargong till rekryteringsprocess. – Vi ser att det både ger mjuka och hårda vinster, säger Emilia Sakko Palmgren, HR Business Partner på Ahlsell.

Efter att den svenska ledningsgruppen tog beslutet om att jobba fokuserat med mångfald och inkludering 2019 drog arbetet igång med full kraft 2020. Det började med att tolv ledare i inom Ahlsell tillfrågades om de ville vara ambassadörer för mångfald och inkludering. 

– Vi hade identifierat ett engagemang hos dem. De började med att kartlägga var vi stod i frågorna och vad värdet för Ahlsell var att arbeta med de här frågorna. De tog sedan fram en strategisk färdplan för hur vi skulle bli den organisation vi vill vara, säger Emilia Sakko Palmgren.

Ambassadörerna åkte sedan på turné till ledningsgrupper och chefsforum och höll i workshops och delade med sig av sina erfarenheter. Att man fokuserade på ledare initialt är för att börja förändringen uppifrån så att de sedan kunde ta med sig insikterna till sina team.

– En attraktiv arbetsmiljö gör oss till en mer attraktiv arbetsgivare och tar vi tillvara det på rätt sätt får vi i slutändan nöjdare kunder. Att vi har mer mångfald bland våra medarbetare gör också att vi kan förstå fler typer av kunder, och det gynnar i förlängningen vår affär. 

Just fördomsfri rekrytering är en av sakerna man har fokuserat på och fått tänka om när det gäller vilka kompetenskrav som ställs och av vilken anledning. Ett av målen är att ha en könsfördelning med 60 procent män och 40 procent kvinnor i organisationen. I dagsläget ligger man på drygt 30 procent kvinnor – en klar förbättring mot de 20 procent man hade när arbetet började.

– Vi har valt att fokusera på andelen kvinnor eftersom vi vet att det får ringar på vattnet även när det gäller annan typ av mångfald. Tidigare var till exempel den tekniska branschkunskapen tyngst vägande vid rekryteringar till butiksorganisationen. I dag balanserar vi den och är mer öppna för att man kan utveckla och lära sig produktkompetens, något vi jobbar mycket med internt, medan relationsskapande är desto viktigare. Vi vågar rekrytera från en annan bas och bakgrund än tidigare, säger Emilia.

De första konkreta målen för arbetet togs 2023. Samma år började man också utöka gruppen av ambassadörer. 

– Vi gick ut med en fråga till alla medarbetare om de ville bli ambassadörer och fick snabbt ihop 65 personer som är våra ögon och öron ute i verksamheterna. De ser vilka utmaningar som finns och driver lokala aktiviteter som passar där just de är. De har ett fantastiskt engagemang och gruppen fortsätter växa hela tiden, säger Emilia. 

Till exempel bestämdes på ambassadörernas inrådan att ett fokusområde skulle vara inkluderande jargong. Det ledde till att man tog fram workshopmaterial för att medvetandegöra vilken jargong man har på arbetsplatsen idag, hur man kan bemöta skadlig jargong och hur man behåller en inkluderande jargong.

– All förändring tar tid, men när man gör det metodiskt och med en tanke bakom landar det ofta bra, säger Emilia. 

 

Andelen kvinnor hos Ahlsell

  • Tillsvidareanställda kvinnor inom Ahlsell Sverige AB från 2019 fram till 31 juli 2024 har ökat med 22 procent. Idag är 31 procent av alla anställda på Ahlsell kvinnor.
  • Chefsutvecklingen för kvinnor inom Ahlsell Sverige AB från 2019 och fram till 31 juli 2024 har ökat med 50,5 procent och idag är 28,6 procent av Ahlsells ledare kvinnor.
  • Andelen kvinnliga butikschefer har ökat med 39,5 procent och idag är 40,2 procent av butikscheferna kvinnor.
  • Andelen kvinnliga butikssäljare har ökat med 23,2 procent och idag är 42 procent av butikssäljarna kvinnor.

Läs en intervju med en av ambassadörerna här.

 

Texten är hämtad ur nummer 5 2024 av tidningen ByggMaterial. 

 

Annons:

”Man är mer än bara en bygghandel”

Nyheter

29 oktober 2025

Ramirentrapporten: Behov av nya kompetenser i byggbranschen

Nyheter

29 oktober 2025

Colorama Linköping firar 175 år

Nyheter

29 oktober 2025

Byggmax tillbaka i Stenungsund 2026

Nyheter

29 oktober 2025

Cramo lanserar nytt affärsområde

Nyheter

29 oktober 2025

Optimera Malmö Trä har rest sig ur askan

Nyheter

29 oktober 2025

Bygma rekordsatsar – och siktar på att fortsätta växa

Nyheter

29 oktober 2025

”Vi behöver det här rot-avdraget på 50 procent”

Nyheter

29 oktober 2025

Polaria fortsätter växa i Sverige – inleder samarbete med K-Bygg

Nyheter

28 oktober 2025

NA Svensson Huddinge bygger för framtiden

Nyheter

28 oktober 2025

TMF i siffror: Tillfällig rot-höjning ser ut att ge kökseffekt

Nyheter

27 oktober 2025

B2B driver byggmaterialhandeln under tredje kvartalet

Nyheter

24 oktober 2025

Bygg­konjunkturen: Ryckig byggmarknad på väg uppåt

Nyheter

23 oktober 2025

Ahlsell lanserar rapporten Från kris till kraft

Nyheter

23 oktober 2025

K-Bygg stärker logistiken i västra Sverige

Nyheter

23 oktober 2025

Nytt nummer av ByggMaterial!

Nyheter

23 oktober 2025

Det händer på Byggmaterialdagen 2025

Nyheter

21 oktober 2025

A-hus toppar småhusbranschen i kundlojalitet

Nyheter

21 oktober 2025

Nu invigs Europas modernaste köksfabrik

Nyheter

21 oktober 2025

Bolist fortsätter satsningen på framtidens ledare

Nyheter

21 oktober 2025

Benders lanserar betongprodukter med nära-nollutsläpp av koldioxid

Nyheter

21 oktober 2025

Deromes bygghandel är nu FSC®-certifierad

Nyheter

20 oktober 2025

Första koldioxidinfångade cementet levereras till kunder

Nyheter

20 oktober 2025

Färre byggkonkurser under tredje kvartalet

Nyheter

17 oktober 2025

De vinner stipendiet Språngbrädan

Nyheter

16 oktober 2025

Säljstart för Deromes 55+boende

Nyheter

16 oktober 2025

Fem trender som påverkar byggbranschen 2026

Nyheter

15 oktober 2025

"Riktigt kul att få starta upp en så fin anläggning"

Nyheter

15 oktober 2025

Byggde fritidshus i fjällmiljö: ”Det bästa med huset är utsikten”

Nyheter

15 oktober 2025

Tar ett nytt grepp om återvinning

Nyheter

15 oktober 2025

Svag nedgång i Byggkostnadsindex i september 2025

Nyheter

15 oktober 2025

XL-Bygg och Happy Homes finalister i Market Awards

Nyheter

15 oktober 2025

Byggstartsindikatorn: Bostadsbyggandet ökar igen

Nyheter

15 oktober 2025

Ny gemensam vägledning ska stoppa fusket i byggbranschen

Nyheter

14 oktober 2025

De blev årets vinnare inom XL-Bygg

Nyheter

13 oktober 2025

CCBuild har nu 200 partners

Nyheter

10 oktober 2025

Ahlsells logistikcentrum har certifierats enligt BREEAM Excellent

Nyheter

10 oktober 2025

Rapport från Skogsindustrierna: Byggkris och nya USA-tullar pressar trävarusektorn

Nyheter

09 oktober 2025

Optimera förlänger samarbetet med hampaisoleringstillverkaren Ekolution

Nyheter

09 oktober 2025

Forskning blir till verklighet i A-hus nya villa

Nyheter

08 oktober 2025

Ramirentrapporten: Var tredje byggarbetare känner sig stressad

Nyheter

07 oktober 2025

Ny försäljningsansvarig på Diplomat Dörrar

Nyheter

07 oktober 2025

Ny Head of Sales på Kiilto

Nyheter

07 oktober 2025

Ahlsell förvärvar norsk maskinleverantör

Nyheter

06 oktober 2025

Optimera lanserar ny app

Nyheter

06 oktober 2025

De blev Årets Byggmaterialhandlare 2025

Nyheter

03 oktober 2025

BoByggarBarometern: Försiktig optimism bland landets bostadsbyggare

Nyheter

02 oktober 2025

”Det behövs så mycket material”

Nyheter

01 oktober 2025

Ambassadören Oliver vill visa att byggbranschen är rolig

Nyheter

01 oktober 2025

Nya roller när Derome Bygg & Industri utvecklar organisationen

Nyheter

01 oktober 2025

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår