”Vi har ett ruskigt bra gäng här som är väldigt motiverade och det är tack vare det som det fungerar så bra”, säger Christian Klingert, platschef. Personalen från vänster: Kari Jaako, Sara Johansson, Christian Klingert, Klas Abrahamsson, Tobias Dahl, Marcus Sandström, Elias Vesterberg och Björn Blomkvist.

När de mindre vägarna är igensnöade och varorna måste levereras får skotern rycka in. Platschefen Christian Klingert ser åkturerna med skotern som ett välkommet avbrott i vardagslunken. "För oss är det här vardagsmat, men visst är det speciella utmaningar här i Norrbotten."

Bygghandeln som verkar i den norrländska glesbygden: ”Ingen leverans är för lång eller svår”

Nyheter

Bygma i Boden är inte bara Sveriges nordligaste Bygma-anläggning, de verkar också i ett av Sveriges mest glesbefolkade områden – Norrbotten. Långa avstånd och svårtillgänglig terräng innebär utmaningar rent logistiskt. Men personalen på Bygma i Boden väljer att se möjligheter framför hinder.

Bygma Boden, drygt tre mil norr om Luleå, är kanske en av de bygghandlare i Sverige som har mest utmaningar rent logistiskt. Kunderna finns i hela Norrbotten, inte sällan så långt bort som i Kiruna. Dit är det fyra timmars bilresa – enkel väg. Ibland ska varor levereras till platser där vägen tar slut, eller är helt igensnöad.

– Prio ett för oss är alltid service och leveranser till otillgängliga platser som fjäll och öar är inget nytt. Nu på vintern till exempel kan vi erbjuda leverans med skoter till svårtillgängliga platser till fjälls eller ute i skogslandet, säger Christian Klingert, platschef på Bygma Boden.

Ingen transport är egentligen för lång eller för krånglig. Med inställningen att allt går att lösa levererar Bygma Boden varor till de mest otillgängliga platserna med hjälp av en uppsättning fordon för olika behov.

– Vi har en kranbil, en lastbil samt en bil med släp där det är för trångt att köra med lastbil. Sedan har vi skotern på vintern och båt för leverans ute på öar vid behov. 

Bygma Boden lägger uppskattningsvis cirka 9 000 mil om året på transporter. Hemligheten för att få de lite mer extrema utkörningarna att fungera är planering, menar Christian Klingert. 

– Det handlar inte bara om att leverera rätt sak i rätt tid utan också att exempelvis lasta smart så att man slipper extra resor. En körning upp till Kiruna tar fyra timmar enkel resa, så det går en hel arbetsdag. En styrka hos oss är att vi hjälps åt som ett lag och även om vi har särskilda förare så kan vem som helst av oss i personalgruppen sätta sig i bilen eller på skotern om det krisar. En annan av våra styrkor är att vi har ett otroligt brett kontaktnät över hela Norrbotten. Jag brukar säga att det mesta går att lösa bara man väljer att se möjligheter istället för bekymmer.

 

Förutom långa avstånd – finns det andra utmaningar där ni befinner sig?

– Det är ju inte bara vi som kan ha svårt med att leverera ut grejer till våra kunder, utan det kan också vara bekymmer med att få varor levererade hit till oss. När vi inte får våra leveranser i tid måste vi lösa det på något sätt så att kunden blir nöjd i slutändan. Om det ska ut material till ett bygge är det ofta bråttom. Det är inte ovanligt att vi själva får åka och hämta varorna hos fraktbolaget för att spara en eller två dagar. 

 

Samarbetar ni med andra företag i närområdet?

– Vi har inga skriftliga avtal med någon, men ibland händer att vi hämtar varor hos en annan bygghandel och tvärtom. Vi hjälper varandra när vi står utan grejer och det är lite mer akuta situationer. 

 

De senaste åren har inneburit en positiv utveckling för Bygma i Boden. Och runt hörnet väntar spännande förändringar. Kring årsskiftet 25/26 går nämligen flyttlasset till en helt nybyggd anläggning en bit ifrån den nuvarande. 

– I nuläget arbetar vi som en stor Bygma-anläggning fast med väldigt små lokaler i en gammal flyghangar. Vi har till exempel inget självplocklager där man kan köra in med bilen. Så det blir ett otroligt lyft när vi får flytta in i de nya lokalerna.

 

 

Fakta/ Bygma Boden

Ägare: Bygma-koncernen sedan 2020, med 19 anläggningar i Sverige.

Antal anställda: 8

Storlek på anläggningen: Cirka 600 kvadrat. Den nya anläggningen kommer att bli 3 500 kvadrat.

 

Texten är hämtad ur nummer 1 2025 av tidningen ByggMaterial.

 

Annons:

XL-Bygg Vårgårda öppnar Colorama-butik

Nyheter

30 april 2025

Nytt ansikte hos Sveriges Fria Bygghandlare

Nyheter

30 april 2025

Elitfönster implementerar BEAst Supply 4.0

Nyheter

30 april 2025

Prefabricerat golvbjälklag vinner Nordbyggs guldmedalj

Nyheter

29 april 2025

Urgammalt byggmaterial nyhet på butikshyllorna

Nyheter

29 april 2025

Tareq och Sofia bygger sitt drömhus i skärgården

Nyheter

29 april 2025

Bolist Jokkmokk var en av de första att ansluta till kedjan

Nyheter

29 april 2025

Ny rapport från Byggmaterialhandlarna: Rörlighet på bostadsmarknaden i Norden

Nyheter

28 april 2025

Digitala pass för byggprodukter ska förenkla informationsflödet

Nyheter

28 april 2025

Byggmaterialhandeln växer för första gången sedan 2021

Nyheter

28 april 2025

Bolist Byggstart söker nästa generations byggproffs

Nyheter

28 april 2025

Derome inviger en av världens modernaste såglinjer

Nyheter

28 april 2025

Arkitekttävlingen inför Nordbygg 2026 drar igång – glas och återbruk i fokus

Nyheter

28 april 2025

Hon blir ny vd för Byggmaterialindustrierna

Nyheter

24 april 2025

Mikael Bjelkenfors blir ny vd för XL-Bygg Falkenberg

Nyheter

24 april 2025

Derome bidrar till att halvera klimatpåverkan i Kvarteret Omställningen

Nyheter

24 april 2025

Byggkonkurserna sjönk under första kvartalet

Nyheter

24 april 2025

Starkt kvartal för värmepumpsförsäljningen

Nyheter

23 april 2025

Undersökning från Beijer: ROT-avdraget avgörande – men utan unga hantverkare hotas tillväxten

Nyheter

23 april 2025

Nytt nummer av ByggMaterial!

Nyheter

22 april 2025

Ahlsell förvärvar Rexel Finland

Nyheter

22 april 2025

Undersökning om hur redo sektorn är för nya byggregler

Nyheter

22 april 2025

Svenskt golvföretag utvalt att delta på ChangeNow i Paris

Nyheter

17 april 2025

Byggmax öppnar ny butik i Slagsta

Nyheter

17 april 2025

Ahlsell gör nyförvärv inom fordonsvård

Nyheter

16 april 2025

Branschreglerna Säkra Våtrum ska uppdateras

Nyheter

16 april 2025

Bostadsbyggandet ökade i mars enligt Prognoscentrets Byggstartsindikator

Nyheter

16 april 2025

Byggmaterialhandlarna om vårbudgeten: ”Höjt ROT behöver permanentas”

Nyheter

16 april 2025

Piloten som blev bygghandlare: ”Många blir förvånade”

Nyheter

15 april 2025

Debatt: Höjt ROT-avdrag räddar jobb och stärker ekonomin

Nyheter

15 april 2025

Negativ årstakt i Byggkostnadsindex även i mars

Nyheter

15 april 2025

Jula öppnar i Värnamo

Nyheter

14 april 2025

Ahlsell förvärvar svets- och verktygsgrossist

Nyheter

14 april 2025

Bolist Kristdala inviger nyrenoverad butik

Nyheter

14 april 2025

Deromeföretag tecknar logistikavtal med NCC

Nyheter

11 april 2025

Flexit förvärvar Kuben Ventilation

Nyheter

10 april 2025

Derome säljer hyresrätter och etablerar förskola i Vegeljung

Nyheter

10 april 2025

Byggomloppet – samverkan för hållbarhet

Nyheter

09 april 2025

Mur & Putsföretagen efterlyser bidrag till Årets Fasad 2025

Nyheter

09 april 2025

Fria handlare gick bättre än snittet

Nyheter

08 april 2025

XL-Bygg hyllar föreningslivet i ny reklamfilm

Nyheter

08 april 2025

Kunskapsbibliotek ska underlätta det cirkulära byggandet

Nyheter

03 april 2025

Recoma säkrar över 63 miljoner för att mer än fördubbla produktionen

Nyheter

03 april 2025

BoByggarBarometern: Bostadsbyggarna inte lika positiva om andra kvartalet

Nyheter

03 april 2025

Ramirentrapporten: Byggbranschen ser AI som ett framtidsverktyg

Nyheter

03 april 2025

52 ton aluminiumspill blev ny råvara hos Svenska Fönster

Nyheter

03 april 2025

Dags att nominera Årets byggmaterialhandlare 2025

Nyheter

02 april 2025

Ahlsells hållbarhetsrapport 2024: flera nya steg mot minskat klimatavtryck

Nyheter

02 april 2025

Branschen som alltid levererar

Nyheter

02 april 2025

De byggde glashus mitt i naturen: ”Alla årstider är lika fantastiska här”

Nyheter

02 april 2025

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår