Golvbranschen, GBRs, statistik visar att den samlade försäljningsvolymen 2024 har uppgått till 16,7 miljoner kvadratmeter. Det är en historiskt låg siffra.
Den tidigare favoriten trägolv backade med 17 procent. Det var i huvudsak lamellparkett som stod för nedgången medan massiva trägolv och fanérgolv klarade sig bättre. Trä är dock fortfarande det populäraste golvmaterialet efter plast och hade förra året en marknadsandel på 26,6 procent.
Produktgruppen med störst andel av golvmarknaden, plast, såg en försäljningsminskning med 7,4 procent. Det var mindre än den generella nedgången och plastgolv behåller därmed sin ställning som största produktkategori. Marknadsandelen steg något till drygt 32 procent. De olika materialen i gruppen visade stora skillnader i försäljningsvolym, där plattor och specialgolv klarade sig bra medan övriga plastmattor hade en negativ utveckling.
Försäljningen av textilgolv minskade för tredje året i rad. Nedgången blev 5,9 procent men marknadsandelen steg ändå något och hamnade på strax över 15 procent av den totala golvmarknaden.
Även linoleumgolv har haft en negativ utveckling, men minskningen 2024 begränsades till 2,6 procent. Därmed steg marknadsandelen något och landade på 9 procent.
Laminatgolven följde den allmänna trenden och minskade med 2,3 procent 2024 efter kraftiga nedgångar under de tre åren dessförinnan. Marknadsandelen uppgick till dryga 16 procent.
För produktgruppen övriga golv (kork, kokos, sisal och gummigolv) med en andel av golvmarknaden på knappt 1 procent, blev raset dramatiskt när försäljningsvolymen sjönk med hela 23 procent.
Produktgrupperna fäst- och fogmassa samt golvavjämning tappade också. Den förra gruppen med 7 procent medan golvavjämning rasade stort. Försäljningen minskade med 20,6 procent, en av förra årets största nedgångar.
Under 2024 beräknas golvmarknaden i Sverige ha omsatt totalt 9,3 miljarder kronor. GBR-företagen i Golventreprenadföretagarnas förening, GFF, omsatte enligt preliminära siffror 8,6 miljarder av denna totalmarknad inklusive inläggning.