Källa: Prognoscentret
Undersökning: De har starkast varumärke bland Sveriges småhustillverkare
Nyheter
30 september 2025
Text: Emma Sellbrink Foto: Prognoscentret
Enligt en nyligen publicerad undersökning genomförd av marknadsanalysföretaget Prognoscentret är Myresjöhus den småhustillverkare med starkast varumärke bland allmänheten.
I juni 2025 svarade 1872 personer ur allmänheten som köpt hus det senaste året på frågor om 15 olika varumärken på småhusmarknaden. Myresjöhus är det starkaste varumärket, för femte året i rad.
– Att rankas som Sveriges starkaste småhusvarumärke för femte året i rad är en styrka vi inte tar för given. Det visar att vi lyckas kombinera lång erfarenhet med ständig utveckling – och att kunderna känner förtroende för både våra produkter och vårt arbetssätt. Vi är glada över att också Smålandsvillan står starkt i sitt segment, vilket gör att vi med våra båda varumärken och produkter kan erbjuda attraktiva hem för olika behov och plånböcker, säger Jimmy Bäckstrand, operativ chef för Myresjöhus och SmålandsVillan.
Den viktigaste parametern för Brand Equity är den hjälpta kännedomen och här varierar värdet mellan 76 procent kännedom för den mest kända småhustillverkaren ner till 15 procent för den med minst kännedom.
– Försäljningen av småhus har den senaste tiden visat en svag uppgång – men från låga nivåer. Hushållens köpkraft är fortsatt lägre än för några år sedan och den globala ekonomiska osäkerheten nådde rekordnivåer under våren. Det är framför allt förstagångsköparna som har svårt att ta steget in på marknaden. Även om trenden pekar uppåt är det just nu färre än tidigare som tror att drömmen om att bygga hus går att förverkliga, säger Magnus Olsson, marknadsanalytiker med ansvar för Prognoscentrets varumärkesmätningar.
Undersökningen visar att småhusköparna blivit mer polariserade. Ett kundsegment väljer småhustillverkare baserat på pris och prisvärdhet, medan ett annat gör sitt val baserat på attraktiva husmodeller och kundanpassade lösningar. Köparna är i genomsnitt äldre än tidigare och har generellt en något starkare ekonomi, vilket ökar efterfrågan på skräddarsydda alternativ. Man kan också se att kunderna överväger fler alternativ än tidigare.
Om undersökningen
Varumärkesmätningen för småhusbranschen är en årlig mätning som Prognoscentret lanserade i juni 2021 och som omfattar Sveriges samtliga småhustillverkare. Resultatet från årets mätning baseras från 1872 personer ur allmänheten och 448 svar från personer som byggt hus under det senaste året. Undersökningen omfattar en kartläggning av varumärkeskännedom och styrka (Brand Equity) samt varumärkenas positionering. I tillägg inkluderas marknadsandelar och medieinvesteringar.
Brand Equity är ett mått på ett varumärkes styrka som omfattar fyra perspektiv: (1) Hur väl människor känner till varumärket och (2) kan associera varumärket med olika egenskaper, (3) vilken kvalitet varumärket anses ha och (4) sannolikheten att välja varumärket vid ett köp. Respondenterna svarar på frågorna på en skala på 1-7 och värdet räknas om till en hundragradig skala.
Annons: