Källa: Prognoscentret

Undersökning: De har starkast varumärke bland Sveriges småhustillverkare

Nyheter

Enligt en nyligen publicerad undersökning genomförd av marknadsanalysföretaget Prognoscentret är Myresjöhus den småhustillverkare med starkast varumärke bland allmänheten.

I juni 2025 svarade 1872 personer ur allmänheten som köpt hus det senaste året på frågor om 15 olika varumärken på småhusmarknaden. Myresjöhus är det starkaste varumärket, för femte året i rad.

– Att rankas som Sveriges starkaste småhusvarumärke för femte året i rad är en styrka vi inte tar för given. Det visar att vi lyckas kombinera lång erfarenhet med ständig utveckling – och att kunderna känner förtroende för både våra produkter och vårt arbetssätt. Vi är glada över att också Smålandsvillan står starkt i sitt segment, vilket gör att vi med våra båda varumärken och produkter kan erbjuda attraktiva hem för olika behov och plånböcker, säger Jimmy Bäckstrand, operativ chef för Myresjöhus och SmålandsVillan.

Den viktigaste parametern för Brand Equity är den hjälpta kännedomen och här varierar värdet mellan 76 procent kännedom för den mest kända småhustillverkaren ner till 15 procent för den med minst kännedom.

– Försäljningen av småhus har den senaste tiden visat en svag uppgång – men från låga nivåer. Hushållens köpkraft är fortsatt lägre än för några år sedan och den globala ekonomiska osäkerheten nådde rekordnivåer under våren. Det är framför allt förstagångsköparna som har svårt att ta steget in på marknaden. Även om trenden pekar uppåt är det just nu färre än tidigare som tror att drömmen om att bygga hus går att förverkliga, säger Magnus Olsson, marknadsanalytiker med ansvar för Prognoscentrets varumärkesmätningar.

Undersökningen visar att småhusköparna blivit mer polariserade. Ett kundsegment väljer småhustillverkare baserat på pris och prisvärdhet, medan ett annat gör sitt val baserat på attraktiva husmodeller och kundanpassade lösningar. Köparna är i genomsnitt äldre än tidigare och har generellt en något starkare ekonomi, vilket ökar efterfrågan på skräddarsydda alternativ. Man kan också se att kunderna överväger fler alternativ än tidigare.

 

Om undersökningen
Varumärkesmätningen för småhusbranschen är en årlig mätning som Prognoscentret lanserade i juni 2021 och som omfattar Sveriges samtliga småhustillverkare. Resultatet från årets mätning baseras från 1872 personer ur allmänheten och 448 svar från personer som byggt hus under det senaste året. Undersökningen omfattar en kartläggning av varumärkeskännedom och styrka (Brand Equity) samt varumärkenas positionering. I tillägg inkluderas marknadsandelar och medieinvesteringar.

Brand Equity är ett mått på ett varumärkes styrka som omfattar fyra perspektiv: (1) Hur väl människor känner till varumärket och (2) kan associera varumärket med olika egenskaper, (3) vilken kvalitet varumärket anses ha och (4) sannolikheten att välja varumärket vid ett köp. Respondenterna svarar på frågorna på en skala på 1-7 och värdet räknas om till en hundragradig skala.

 

 

Annons:

Mestergruppen stärker samarbetet med Jotun

Nyheter

20 november 2025

Träföreningen sponsrar projekt på temat Säkerhet

Nyheter

20 november 2025

Fortsatt ökning av byggstarterna i oktober

Nyheter

19 november 2025

Trä vs betong – ny studie utmanar bilden av vad som är mest hållbart

Nyheter

18 november 2025

Sveriges Fria Bygghandlare lanserar digital verktygslåda

Nyheter

18 november 2025

Årsutvecklingen för Byggkostnadsindex ökade till 0,5 procent i oktober 2025

Nyheter

17 november 2025

Svenskt Trä lanserar gratis projekteringsverktyg för byggbranschen

Nyheter

14 november 2025

Ahlsell gör danskt nyförvärv

Nyheter

13 november 2025

Derome tillverkar sin första trägrund

Nyheter

13 november 2025

Säker Vatten Barometern: Mer vind i seglen för auktoriserade VVS-företag

Nyheter

13 november 2025

CCS-satsningen vid cementfabriken i Slite pausas

Nyheter

13 november 2025

Storsatsning på medarbetarnas hälsa ger resultat

Nyheter

12 november 2025

”Det finns en stark kultur och vilja att utvecklas”

Nyheter

12 november 2025

Hockeylegendaren Jonas Bergqvist om mentala puckar som ger framgång

Nyheter

12 november 2025

XL-Bygg Skärhamn en långsiktig kraft på Tjörn och Orust

Nyheter

12 november 2025

Optimera lanserar ny offertfunktion för proffskunder

Nyheter

12 november 2025

Försvarssatsningar ljusglimt för byggandet

Nyheter

12 november 2025

Bolist etablerar ny bygghandel i Alfta

Nyheter

10 november 2025

Ny försäljningsdirektör på Optimera

Nyheter

07 november 2025

De vinner Årets Fasad 2025

Nyheter

06 november 2025

Ny hållbarhetsguide för golvleverantörer

Nyheter

05 november 2025

Byggavfall blir affärsnytta i webbinarium om hållbarhet

Nyheter

05 november 2025

Renoveringsindex vänder och visar positiv trend för september

Nyheter

04 november 2025

Konkurserna ökade i oktober

Nyheter

03 november 2025

Ny marknadsdirektör på Optimera

Nyheter

03 november 2025

NP Nilssons Peter Nidelius bland finalisterna i EY Entrepreneur Of The Year

Nyheter

03 november 2025

Christoffer Dalmin blir ny divisionschef på A-hus

Nyheter

03 november 2025

Beijer huvudpartner till Mustaschkampen för nionde året i rad

Nyheter

03 november 2025

”Man är mer än bara en bygghandel”

Nyheter

29 oktober 2025

Ramirentrapporten: Behov av nya kompetenser i byggbranschen

Nyheter

29 oktober 2025

Colorama Linköping firar 175 år

Nyheter

29 oktober 2025

Byggmax tillbaka i Stenungsund 2026

Nyheter

29 oktober 2025

Cramo lanserar nytt affärsområde

Nyheter

29 oktober 2025

Optimera Malmö Trä har rest sig ur askan

Nyheter

29 oktober 2025

Bygma rekordsatsar – och siktar på att fortsätta växa

Nyheter

29 oktober 2025

”Vi behöver det här rot-avdraget på 50 procent”

Nyheter

29 oktober 2025

Polaria fortsätter växa i Sverige – inleder samarbete med K-Bygg

Nyheter

28 oktober 2025

NA Svensson Huddinge bygger för framtiden

Nyheter

28 oktober 2025

TMF i siffror: Tillfällig rot-höjning ser ut att ge kökseffekt

Nyheter

27 oktober 2025

B2B driver byggmaterialhandeln under tredje kvartalet

Nyheter

24 oktober 2025

Bygg­konjunkturen: Ryckig byggmarknad på väg uppåt

Nyheter

23 oktober 2025

Ahlsell lanserar rapporten Från kris till kraft

Nyheter

23 oktober 2025

K-Bygg stärker logistiken i västra Sverige

Nyheter

23 oktober 2025

Nytt nummer av ByggMaterial!

Nyheter

23 oktober 2025

Det händer på Byggmaterialdagen 2025

Nyheter

21 oktober 2025

A-hus toppar småhusbranschen i kundlojalitet

Nyheter

21 oktober 2025

Nu invigs Europas modernaste köksfabrik

Nyheter

21 oktober 2025

Bolist fortsätter satsningen på framtidens ledare

Nyheter

21 oktober 2025

Benders lanserar betongprodukter med nära-nollutsläpp av koldioxid

Nyheter

21 oktober 2025

Deromes bygghandel är nu FSC®-certifierad

Nyheter

20 oktober 2025

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår