Nordbygg arrangeras vanligtvis vartannat år, men tvingades 2020 att skjutas upp på grund av pandemin. Årets upplaga lockade över 800 utställare och tiotusentals besökare. En av utställarna var Byggma Group. ByggMaterial tog ett snack med två av deras anställda – Henrik Sjödin och Felicia Kyrk.
Hur känns det att vara tillbaka på Nordbygg?
– Jätteroligt! Vi är heltaggade. Det här är den största mässan för oss sedan pandemin och vi märker att folk är väldigt intresserade av allt nytt som har hänt sedan sist. Det är en helt annan sak att få träffa folk fysiskt och låta dem klämma och känna på produkterna.
Märker ni någon skillnad i vad folk frågar om i år, jämfört med 2018?
– Något det pratas ännu mer om idag är hållbarhet. För oss märks det främst genom att många vill bygga i trä. Det är en trend som fortsätter att växa. Vi har nyligen lanserat fyra nya material som många har velat höra mer om.
En annan av mässans utställare var Flexit, som hade en monter i A-hallen och en i B-hallen, eftersom de riktar sig mot flera olika aktörer med sina ventilationslösningar. ByggMaterial pratade med Per Ek, försäljningschef på bygghandel-sidan.
Hur känns det att vara tillbaka på Nordbygg?
– Jättebra! Vi har längtat efter att kunna träffas fysiskt igen. Teamsmöten är kanon, men kan bli lite tröttsamt i längden. Här har jag faktiskt kunnat träffa några jag tidigare bara har pratat med digitalt, en av dem har jag haft Teams-möten med nästan varje vecka.
Märker ni någon skillnad i vad folk frågar om i år, jämfört med 2018?
– Något det frågas massor om nu, som man tog för givet förut, är tillgång på produkter. Alla leveransproblem har skapat en osäkerhet kring det, så det är klart att folk undrar. Det frågas också mycket om tjänster. Man vill ha mer än bara produkter och undrar i större utsträckning vad vi som företag kan tillföra. Ytterligare en sak som är på tapeten är breddning av sortiment.
Ännu en person ByggMaterial pratade med på mässan var Magnus Stern på Stokvis Tapes.
Hur känns det att vara tillbaka på Nordbygg?
– Det är väldigt roligt! Kul att se så många besökare och att det har hänt mycket i branschen sedan sist.
Märker ni någon skillnad i vad folk frågar om i år, jämfört med 2018?
– Något jag har pratat med många om är att hållbarhet har blivit väldigt stort, samtidigt som området upplevs väldigt spretigt. Vi som leverantörer har stora krav på oss, men regelverket är fladdrigt och det är svårt att veta vilka direktiv man ska följa. Vi följer REACH-förordningen noggrant, men skulle uppskatta ett regelverk som samlade alla miljö- och hållbarhetskrav bättre. Jag hörde några siffror kring det här där det påstods att det kostar cirka 2,6 miljoner årligen för en stor leverantör att hålla sig uppdaterad om de senaste miljö- och hållbarhetsdirektiven.