Efter att ha etablerat närvaro på golvmarknaden för bostäder satsar Bjelin nu på den globala kommersiella sektorn. Företaget kommer att intensifiera sitt fokus på fastighetsutvecklare, hotell, restauranger, kontor och butikslokaler och förstärka sin marknadsnärvaro i Skandinavien, Europa, APAC och Nord- och Sydamerika.
För att leda denna utveckling har Fredrik Alfredsson, tidigare Global Head of Sales, utsetts till vd för Bjelin Group.
– Det här är en spännande och unik möjlighet att tillämpa min erfarenhet, mina idéer och min vision i en bransch jag känner väl. Vi bygger en stark industrigrupp med en innovativ produkt. Investeringen är gjord – nu är det dags att leverera, säger han.
Sebastian Vrbanc, idag Head of Industrial Activities, blir Chief Operating Officer och tillför över ett decenniums erfarenhet av golvproduktion. Magnus Eriksson, ny CFO, kommer närmast från Stommen, en europeisk möbelkoncern. Ulrik Petersson har även anslutit som Chief Marketing Officer.
Bjelins grundare, Darko Pervan, kvarstår som styrelseordförande med Tony Pervan, Daniel Pervan och Fredrik Alfredsson som styrelseledamöter.
– Vi har fått alla förutsättningar att förvalta Darko Pervans vision. Bjelin har gjort betydande investeringar i Kroatien och säkrat kontrollen över hela värdekedjan från sågverk och råmaterial till fanerfabriker. Detta säkerställer hållbar råvaruförsörjning och storskalig produktionskapacitet, vilket positionerar Bjelin som en global aktör. Fanerverksamheten har vuxit kraftigt och möjliggör global försäljning, vilket stärker Bjelins industriella kapacitet, säger nye vd:n Fredrik Alfredsson.
Genom sitt nära samarbete med systerbolaget Välinge Innovation och dess Woodura® och klickteknologi, kliver Bjelin nu även in på möbelmarknaden och börjar med matbord.
Bjelin Group AB är helägt av familjen Pervan och inkluderar 51 procent ägande i Välinge Group och 100 procent ägande av Bjelin Industries med cirka 2 000 anställda.